Torrfläckar i ansiktet...
... på 3-månaders bebis. Måste smörja, detta är vad jag har hemma: Försvarets hudsalva, Idomin, Sebamed baby cream, Idomin, Bepanthen, Decubal. Vilken av dessa ska jag smörja med?
... på 3-månaders bebis. Måste smörja, detta är vad jag har hemma: Försvarets hudsalva, Idomin, Sebamed baby cream, Idomin, Bepanthen, Decubal. Vilken av dessa ska jag smörja med?
Köp miniderm och hydrokortison 1%
Jag skulle köra Idomin, men sen gå och köpa Locobase Repair.
Såg nu att jag skrivit Idomin 2 gånger... Ikväll blev det Sebamed, men locobase var ett bra tips, brukar köra den på nariga händer på vintern, kanonbra. Kortison vill jag inte använda eftersom det inte är eksem han har.
Jag förmodar att ni även har helt vanlig olja hemma? Typ rapsolja, olivolja? Smörj med det istället, det är det absolut bästa och mest skonsamma för torra fläckar på spädbarn. Hydrokortison, haha herregud vilket BS. Det ska man absolut inte smörja med utan läkares ordination, av anledning att det inte är bra för barn under 2 år.
Bepanthen är för torr hud och möjligtvis att det skulle fungera, så har ni inget annat än det du räknat upp skulle jag testa bepanthen och sedan köpa en bra, naturlig kallpressad olja tills imorgon. Idmin är ju jättefet och enligt mig inte alls bra för hud som redan är torr utan den skapar ju bara en fet hinna som inte hjälper hudens läkning ett dyft. Allt som innehåller vaselin ska man passa sig för, det täpper igen hudens porer och huden kan inte andas eller läka själv (därav snacket om att man skapar ett beroende).
Angående hydrokortison så står det tom tydligt på FASS att det avråds för barn under två år.
Men jag är lite nyfiken, hur har det fungerat för er med hydrokortison? Är problemen borta?
Jag har två barn med atopisk hud och även jag är atopiker. Min äldsta fick torrfläckar runt två år och utvecklade eksem efter ett par månader. Vi började med vanliga oljor när han var torr men hjälpte inte alls, tvärtom gjorde det hela värre. Jag håller med om att man bör börja med detta, men jag är inte minsta främmande för att använda annat om det inte hjälper.
Med min stora så använde vi mildison (mild kortison) till eksemfläckarna och så smörjde vi honom med locabase repair. Miniderm skulle jag skippa om jag vore du - helt värdelös. Att använda mild kortison är inte farligt, eksem skadar huden mer än kortison däremot ska man självklart kontakta vården först. Min äldsta hade mycket eksem och var väldigt torr första halvåret, blev jättemycket bättre efeter behandling med mildison och locabase repair och sedan försvann det mer eller mindre helt under sommaren...utan behandling. Eksem blir ju nästan alltid bättre på sommaren. Han är 4,5 år nu och har knappt aldrig problem med huden. Han har fått någon eksem fläck på vintrarna, men då har det räckt med att smörja med fet salva. lillebror har haft lite mer problem. han hade mindre som bebis men har haft unde längre tid. han är 3 år. Han har torr hud med keratosis pilaris och har för tillfället lite böjveckseksem i ena knävecket. För många blir det mycket bättre med ålder.
Och för att svara på ovanstående så har jag själv, och båda barnen blivit klart mycket bättre med kortison. Självklart ska man inte tokbehandla 2-månaders som har torr hud med kortison men mild kortison behöver man inte vara rädd att använda med förnuft om barn har eksem.
TS, det är svårt att säga exakt vad du ska använda eftersom ingen här vet hur torrfläckarna ser ut - finns torrfläckar och torrfläckar. Jag hade börjat med vanlig rapsolja, hade det inte hjälp hade jag kört på locabase repair. Om det fortfarande inte hjälper så skulle jag prata med BVC (gå inte på minidermen som de brukar rekommendera dock - de gör det för att man kan få den receptbelagd) om det är eksem för det kan man behöva behandla.
Min äldsta fick torrfläckar runt två år