Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

Torrfläckar i ansiktet...

Jag förmodar att ni även har helt vanlig olja hemma? Typ rapsolja, olivolja? Smörj med det istället, det är det absolut bästa och mest skonsamma för torra fläckar på spädbarn. Hydrokortison, haha herregud vilket BS. Det ska man absolut inte smörja med utan läkares ordination, av anledning att det inte är bra för barn under 2 år.

Bepanthen är för torr hud och möjligtvis att det skulle fungera, så har ni inget annat än det du räknat upp skulle jag testa bepanthen och sedan köpa en bra, naturlig kallpressad olja tills imorgon. Idmin är ju jättefet och enligt mig inte alls bra för hud som redan är torr utan den skapar ju bara en fet hinna som inte hjälper hudens läkning ett dyft. Allt som innehåller vaselin ska man passa sig för, det täpper igen hudens porer och huden kan inte andas eller läka själv (därav snacket om att man skapar ett beroende).

• skogsvitter

Angående hydrokortison så står det tom tydligt på FASS att det avråds för barn under två år.

• skogsvitter
    Pluttisen skrev 2012-06-20 07:09:35 följande:
    Bm och läkaren sa att jag ska använda kortisonen som är 1%, min son har nämligen eksem så
    Eksem är en helt annan sak än lite torr hud... om läkare bedömt att bebisen har eksem, och att tillfällig användning av hydrokortison kan hjälpa, så är det säkert jättebra. Men att tipsa om det på forum till höger och vänster är rakt olämpligt! Fortfarande är det ju inte bra för bebisar och ska undvikas in i det längsta, och förhoppningsvis rör det sig bara om kortvarigt bruk de gånger spädbarn får kortison?

Däremot kan sannerligen lite simpel torr hud utvecklas till eksem om man behandlar det fel, vilket jag själv tyvärr gjorde med vår dotter då vi följde råden vi fick från BVC. Deras tips på salvor och krämer gjorde att de torra fläckarna inte bara var torra längre, utan blev värre och värre ju mer vi använde dem och fläckarna blev till sår och eksem istället som tog rätt lång tid för henne att läka. Det är inte bara min erfarenhet utan jag har stött på flera vars barn blivit bättre när man tvärtom slutat smörja helt och hållet, antagligen för att de faktiskt har känslig hud och därmed reagerar starkt negativt på alla de kemikalier och starka ämnen som finns i salvor och krämer, inte minst kortison. Jojobaolja som är helt naturlig ska tex göra underverk, den har jag dock inte testat själv. Mina barn är så stora nu och har inga problem längre, men skulle jag ha en bebis idag med torr hud skulle jag inte tveka en sekund att köpa jojobaolja.
  • skogsvitter

Men jag är lite nyfiken, hur har det fungerat för er med hydrokortison? Är problemen borta?

Svar på tråden Torrfläckar i ansiktet...