• Yosa

Vilket nummer gäller om någon ska ringa till min svenska telefon som befinner sig i danmark?

Om någon ska ringa till min svenska telefon (svensk abbonnemang) då denne är utomlands, vilket nummer ska de slå då? Om tex mitt nummer är 070-555xxxx Ska de då slå 4670-555xxxx? Eller 04670-555xxxx? 046070-555xxxx? Är detta oavsett om de ringer från en dansk mobil eller om min svenska sambo ringer från sin mobil? Detta är lite rörigt tycker jag :D

• Svar på tråden Vilket nummer gäller om någon ska ringa till min svenska telefon som befinner sig i danmark?
  • Hallonmumsan

+46 är när telefonen befinner sig i Sverige men den som ringer är utomlands. Du trycker alltså Danmarks landsnummer följt av mobilnummret fast tar bort första nollan

• FreeForAll

Det är alltid +46 om det är till ett svenskt abbonemang oavsett vart i världen mobilen befinner sig.

• Yosa

Okey tack ska ni ha för era svar! Så det är alltså +46 (eller 0046) till min mobil oavsett om den som ringer är i danmark eller i sverige och ringer till min mobil som är danmark?

• Emmeliina

Nej när den som ringer är i Sverige ringer den som vanligt oavsett om den svenska mobilen är i Sverige eller Danmark. Det är bara du som är i Danmark som måste tänka på att ringa landskoder. (har jobbat i 4 år så jag vet vad jag snackar om) :p

• sportpappa

Även om man inte behöver slå landskod när man ringer till ett svenskt abonnemang i Sverige så är det lika bra att lägga in alla nummer med landskod i adressboken så blir det alltid rätt var du än befinner dig; i Sverige och utomlands. Det skadar inte att slå den svenska landskoden även inom Sveriges gränser.

Svar på tråden Vilket nummer gäller om någon ska ringa till min svenska telefon som befinner sig i danmark?