• Anonym (ledsen)

Nyexad - ångar min utbildning?

Efter över tre års studier med csnlån så har jag just tagit min examen, och dessutom fått jobb. Borde jag inte vara världens lyckligaste människa? Nå - här sitter jag och storbölar. Allt känns så fel. Jag mår illa och gråter mig till sömns för att jag ska upp på jobbet. Jag tycker inte det är roligt för fem öre. Vet dock inte om det har med att göra att jag hatar jobbet, eller arbetsplatsen och kollegorna. Vet bara att jag mår så fruktansvärt dåligt så jag vet inte vart jag ska ta vägen.

Inte kan jag byta jobb heller, utan jag måste hålla mig inom detta eftersom jag utbildad mig och har csnskulder på flera hundratusen..... vad fan gör man? Känns som jag har förstört mitt liv för all framtid.   

• Svar på tråden Nyexad - ångar min utbildning?
  • Anonym (berta)

klart du kan byta jobb. du måste inte stanna på en arbetsplats livet ut. sluta böla och börja söka nya jobb.

• Gabuski

Du kanske ska prova att byta arbetsplats?
    Finns det kanske något annat arbetsområde inom ditt utbildningsområde du kan testa?

Det är hemskt att vantrivas på arbetet, lider med dig...

• Anonym (man med klös)

Ta det lugnt. Det ordnar sig. Säg inte upp dig för snabbt bara om du fått jobb, se till att uppfylla arbetsvillkoret och under tiden du jobbar, så söker du andra jobb som du skulle kunna tänka dig själv jobba med.

Sen ska du inte heller se det som förlorad tid för då mår du bara sämre trots att det inte är lönt att må dåligt för en sådan sak. En utbildning är en utbildning och en teoretisk merit i alla fall, och tänk såhär NÅGOT har du lärt dig på din utbildning i alla fall om inte massor. 

Sen med handen på hjärtat är det sällan jobbet det är fel på utan det är i 99,9  % fel på arbetsplatsen/chef/kollegor. Jag kan jobba med i princip allt, bara jag trivs med kollegorna & arbetstempo och chef. Trivs jag inte med dem kan jag inte jobba med något. Det blir ett ók av ångest.

• Anonym

Du kan ju plugga 3 år till med studielån. Visst, det blir mkt lån, men det är ändå bättre än att vantrivas hela livet. 

• Selaine

Jättebra! Nu har du utbildningen som grund. Inget tvingar dig att jobba med något bara för att du utbildat dig inom det. Om du lugnar ner dig, tar ett glas vin, sätter dig i soffan med ett anteckningsblock så kan du säkert brainstorma fram en massa jobb som du kan använda din utbildning till.

T.ex.

Sjuksköterska
    - jobba administrativt inom vårdbranschen
    - sälja sjukvårds/hälsoprodukter
    - jobba med fortbildning för sjukvårdspersonal
    - jobba som personlig assistent
    - ha hand om bemanningen/schemaläggning på ett vårdboende
    - öppna eget spa

• Anonym (ledsen)
    Selaine skrev 2012-06-24 13:05:37 följande:
    Jättebra! Nu har du utbildningen som grund. Inget tvingar dig att jobba med något bara för att du utbildat dig inom det. Om du lugnar ner dig, tar ett glas vin, sätter dig i soffan med ett anteckningsblock så kan du säkert brainstorma fram en massa jobb som du kan använda din utbildning till.

T.ex.

Sjuksköterska
    - jobba administrativt inom vårdbranschen
    - sälja sjukvårds/hälsoprodukter
    - jobba med fortbildning för sjukvårdspersonal
    - jobba som personlig assistent
    - ha hand om bemanningen/schemaläggning på ett vårdboende
    - öppna eget spa
    Tyvärr kan jag inte komma på något annat yrke där jag har användning av min utbildning som förskollärare. Någon annan som kan?

Jag känner mig så fruktansvärt misslyckad & vågar inte berätta mina tankar för de närmaste. De är överlyckliga över min examen och att jag dessutom har fått ett jobb. Själv är jag världens olyckligaste.

Hur ska jag kunna arbeta med något annat då jag tagit studielån för att gå den utbildning jag gått... Jag mår så dåligt. :(     
  • Anonym

Jag har varit i precis samma situation. Jag jobbade något år, gick sedan ner i tid och omskolade mig till något helt annat. Idag trivs jag med det jag jobbar med och ångrar inte en sekund att jag omskolade mig. Jag har 2,5 högskoleutbildningar.
    När du kommit en bit på väg kan det vara värt att söka stipendier. Jag fick en hel del pengar den vägen. 

• Anonym (Usch)
    Anonym (ledsen) skrev 2012-06-26 16:56:22 följande:
    Tyvärr kan jag inte komma på något annat yrke där jag har användning av min utbildning som förskollärare. Någon annan som kan?

Jag känner mig så fruktansvärt misslyckad & vågar inte berätta mina tankar för de närmaste. De är överlyckliga över min examen och att jag dessutom har fått ett jobb. Själv är jag världens olyckligaste.

Hur ska jag kunna arbeta med något annat då jag tagit studielån för att gå den utbildning jag gått... Jag mår så dåligt. :(     
    Jag har hoppat av två program för de kändes fel. Ett efter 1 år, det andra efter 1 1/2 år. Nu har jag äntligen hittat rätt. Visst känns det ibland som om jag slösat bort 2 1/2 år på universitet men å andra sidan har jag ju breddat mig. Jag hade i ditt fall tagit ett halvårs betänketid och funderat över vad jag egentligen vill.
  • Anonym

Sommaren kan alltid vara lite värre å mer rörig pga att många har semster. Till hösten kommer det vara mer ordning. Hoppas du kan stå ut å sen ev söka dig till en annan arb plats.

• Anonym (ledsen)
    Anonym (Usch) skrev 2012-06-26 17:00:56 följande:
    Jag har hoppat av två program för de kändes fel. Ett efter 1 år, det andra efter 1 1/2 år. Nu har jag äntligen hittat rätt. Visst känns det ibland som om jag slösat bort 2 1/2 år på universitet men å andra sidan har jag ju breddat mig. Jag hade i ditt fall tagit ett halvårs betänketid och funderat över vad jag egentligen vill.

Det är inte själva utbildningstiden jag ångrar och tänker att "fan, jag har slösat bort 3,5 år på studier"... utan det är lånet som är det som gör ont. Hade det inte varit för det så hade jag nog inte mått så dåligt. Men nu har jag ändå tagit ett lån för att utbilda mig till något, och det känns som att jag på nåt sätt måste jobba med det då. Jag är så fruktansvärt besviken på mig själv och är rädd att min familj och mina nära också ska bli det om jag berättar hur jag känner :(
Svar på tråden Nyexad - ångar min utbildning?