• tahira

Fler utlandsföräldrar? Snacktråd

Hej! Kul att läsa hur det är runt om i världen!

Jag bor i London med min svenske man och vår 6-årige son. Men vi börjar fundera lite smått på en liten till  

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • tahira
    asteri - Haha, du har nog rätt om det där med att vara enda flickan. Har ni er mans familj nära? Jag har tyvärr inga tips, men jag tycker att du verkar ha kommit på bra lösningar med att barnsäkra rummet. Jag har nästan glömt bort hur det är att ha en 10-månaders

Jag saknar vanligt knäckebröd! Och annat bröd också, framförallt polarbröd! Filmjölk saknar jag också, varje morgon. Vid jul blir det mer som du säger, glögg och julmust och prinskorv bland annat.

Sedan saknar jag vissa traditioner, som Mårtensgås och Midsommar. Midsommar firas visserligen här, genom Svenska kyrkan och Svenska Handelskammaren, men det blir ju inte riktigt samma sak.

Vi är båda svenskar och har ingen familj nära oss i England (jag har kusiner, men vi är inte så nära varandra och de bor inte i London). Nu på sommaren när min man jobbar en del och många vänner är bortresta insåg jag att hur jobbigt det kan vara, ändå. Jag behövde gå till tandläkaren och min man behövde jobba och vi hade ingen som kunde passa vår son . Det kändes helt galet. Nu har vi ändå bott här i tre år, och vi har ju vänner och sådär, men det hade varit skönt med familj också.

Men det finns ju fördelar och nackdelar med det, och vi har ju ändå valt att flytta hit.  
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • tahira

Här är vi också tillbaka till vardagen! Spike började i skolan igen förra onsdagen, tidigare än alla andra i London, och det går bra.

Här började han också "Middle School", men det innebär inte samma saki UK som i USA, han är inte ens sju fyllda. När de är 9 blir det som för din son, evaoregon - att de inte har en egen klass och lärare längre. Förstår att det måste vara en stor omställnig!

Vi hade ordentlig höst förra veckan, men i helgen skall det bli sommarvärme! Sista sensommaren blir det nog. 27C på söndag och sedan skall det dyka rakt ner till 19C på måndag. Så vi skall passa på att ligga på filtar i parkerna och lata oss hela helgen!

Borneo låter fantastiskt! Vi planerar lite smått en Kenya-resa, min pappa och massor av familj bor där och vi brukar åka dit varannat år, men nu verkar det som att jag äntligen lyckats bli gravid, så vi får se lite hur det blir  

• tahira
    Hallonetsorbet skrev 2013-01-06 19:37:11 följande:
    Jag har en fråga till er utomlandsboende som har fött barn, utomlands.
    "Måste" man skriva in sig hos en BM eller doktor i Sverige.
    Jag ska föda utomlands, i ett icke eu-land, i sommar och kommer göra alla kontroller m.m. här borta.
    Men för att barnet sedan ska ha dubbelt medborgarskap, är det lättare att berätta att man är gravid och skriva in sig hos en BM i Sverige nu innan då?

Har inte riktigt någon koll på hur detta funkar så därför tänkte jag höra mer er som kan och har varit med om detta.

Hur länge har du bott utomlands? Vi är folkbokförda som utflyttade och KAN därmed inte skriva in oss hos sjukvården i Sverige. När barnet föds kommer det inte få ett svenskt personnummer, med däremot kan det få ett svenskt pass.

Om du är folkbokförd i Sverige vet jag inte hur det fungerar, men jag skulle inte tro att det är så stor skillnad. Barnet kan få svenskt pass om mamman är svensk medborgare, oavsett var barnet föds. 
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
Svar på tråden Fler utlandsföräldrar? Snacktråd