• LiKaZo

Fler utlandsföräldrar? Snacktråd

Hej!

Är för tillfället inte utlandsförälder, men födde min dotter i Frankrike 09, och hennes pappa är fransk. Nu bor vi två år i Stockholm så han ska få lära känna Sverige. Förra året föddes våran son (så jag har samma problem som du Asteri, med en ibland lite arg 10 månaders.. tror det är frustration över att inte kunna gå som gör det jobbigt).

Och nu väntar vi ännu en liten tjej i slutet av november, och flyttar sedan tillbaka till Frankrike i februari.
    Vi skyndade på det tredje barnet lite eftersom förlossningsupplevelsen i Sverige var så mycket bättre än i Frankrike. Min sambo har berättat för alla han känner i Frankrike att han blev erbjuden en milk shake av personalen under själva förlossningen, och det tycker både han och alla han känner låter alldeles otroligt

CJ: Ett femte barn! Imponerande! Jobbar du eller tar du hand om barnen på heltid?

Asteri: Jag lider med dig att vara gravid i sådan värme! Här klagar alla på den dåliga sommaren, men själv är jag ganska nöjd.

• LiKaZo
    CJ1 skrev 2012-07-29 14:27:22 följande:
    Ett femte och sista barn. Jag är hemmafru och har varit det sedan vår andra dotter föddes 2003, alltså i nio år nu. Så jag är hemma och tar hand om hus, barn och hund, trivs jättebra med det. 

Jobbar din man i Sverige nu dessa två åren?
    Trivdes/trivs ni bra i Frankrike?  
    Hur är det i USA, är det vanligt med hemmafruar? Får man ekonomiska bidrag för att vara hemma där? I Sveige är det ju inte så vanligt, men å andra sidan är alla mammalediga väldigt länge. I Frankrike får man inga bidrag, men mannen kan få betala mycket mindre i skatt om frun inte jobbar, så indirekt kompenseras man ekonomiskt.

Jag trivdes jättebra i Frankrike med det mesta. Bodde och jobbade i Schweiz fram tills vi fick vår dotter, så det var en omställning att komma till ett nytt land och stad och samtidigt vänja sig vid en liten bebis. Där är man mammaledig så kort så det finns inga mammagrupper eller något sånt, så det kändes lite svårt att få kontakt med andra när man mest var hemma med bebisen.
    Min sambo har kvar sin franska anställning, men har fått bli utskickad att jobba ia Sverige i två år. Eftersom vi hela tiden har varit inställda på att Sverige är tillfälligt så ser vi fram emot att flytta tillbaka och rota oss och hitta ett "riktigt" hem.

Hur ser du och ni andra på att bo utomlands? Har ni drömmar om att flytta tillbaka till Sverige, eller känns det skönt att slippa bo i här? Har ni hittat hem?
  • LiKaZo
    asteri skrev 2012-07-31 22:21:56 följande:

Här är det måååånga hemmafruar. Men man får inget barnbidrag såvida man inte har mer än tre barn. En del har hemhjälp av någon som städar och passar barnen, men det vanligaste är att blir man mamma så slutar man jobba och jobbar hemma i stället.
    Jag trivs här för det mesta, men inte på samma sätt nu när vi har barn. Det finns en oro hela tiden, speciellt nu i krisens tider. Men också för framtiden, skola och sånt som är så fint i Sverige. Känns på något sätt orättvist mot barnen att ha dem här när det finns ett bättre alternativ. Å andra sidan har jag ju valt att flytta hit, och då får man ta det man får. En stor fördel här är att det finns jättemånga barn.

Kan förstå att det inte känns lätt i Grekland just nu. I Sverige har man ju väldigt mycket trygghet, även om många tycker att det blivit sämre och sämre. Men som tröst för barnens skolgång så kan jag säga att jag jobbade en termin som lärare på högstadiet och även om de flesta lärare är kompetenta får de ingen chans att riktigt göra sitt jobb, för eleverna (och samhället som inte ger så bra löner) har ingen respekt för lärare. Många elever var arroganta och heltointresserade av att lära sig, så jag tänkte många gånger att "i en sådan här miljö vill jag inte att mina barn ska växa upp". Det borde uppskattas mer att vi har gratis utbildning, men många elever tror att dom är där för lärarnas skulle, inte för sin egen.
    Nu kommer jag inte ihåg hur gamla dina barn var, men hur har du gjort med att lära dom skriva och läsa på svenska?

När det finns så många hemmafruar, har ni mycket socialt tilsammans då?
  • LiKaZo

Hej,

Nu har jag inte skrivit här på länge!
    Vi fick vårt tredje barn i december och flyttar tillbaka till Frankrike om två veckor, så livet är ganska intensivt just nu.

Grattis till din son asteri!

Stinis, vad kul att du också bor i Frankrike. Får man fråga var?

• LiKaZo
    Dalkulla73 skrev 2013-01-29 07:34:04 följande:
    Just nu är det inte så kul att bo i Beijing med ganska små barn. Luften är rent ut sagt HEMSK! Det ligger som en tät smoggig dimma över stan och luftkvalitetsindex har för länge sen överstigit gränsen för 'hazardous'. Nu längtar vi till nästa fredag då vi åker till vietnamesisk paradisö och andas lite!
    Usch, det låter inget kul! Är ni där permanent eller tillfälligt? Fast paradisö låter ju inte fel..
  • LiKaZo
    Takex skrev 2013-01-29 16:22:44 följande:
    Jag vet inte om jag skrivit här förut men jag bor i Tokyo och har en son som blev 4 månader igår :) roligt med andra utlandsföräldrar!
    Spännande med Tokyo! Har du bott där länge? Är du där permanent?
  • LiKaZo
    Takex skrev 2013-01-29 16:27:40 följande:
    Jag har bott här i 5,5 år och bor här permanent, är gift med en Japan :)

Vart bor du? :)
    Vad kul! Hur trivs du? Vad är det för för/nackdelar jämfört med Sverige?

Jag bor i Sverige just nu, men flyttar till Frankrike om två veckor. Min man är fransk och jag har bott där innan, och också i Schweiz.
  • LiKaZo
    Takex skrev 2013-01-29 16:36:47 följande:
    Jag stortrivs! Enda nackdelen är väl att min familj är så långt bort annars väljer jag Japan över Sverige alla gånger.

Åh Frankrike! Dom har världens godaste smör! En barndomsvän till mannen bor där just nu, han är kock, och han hade med sig smör till oss och jag riktigt deppar över att det snart är slut :(
    Hur känns det inför flytten? :)
    Det knns bra med flytten, fast samtidigt sorgligt att lämna. Vi har bott här två år nu så det har varit precis lagom tid att bygga upp ett kontaktnät och käna att man hittat nya vänner. Då är det lite tråkgit att lämna allt och börja om igen. Men maten är så mycket bätre i Frankrike, och vädret! Det känns som mn har ett roligare liv där när man inte har den långa mörka vintern som finns i Sverige.

Vad är det du gillar med Japan?

• LiKaZo
    Takex skrev 2013-01-29 17:05:27 följande:
    Ja det är ju klart, hur kommer det sig att ni ska flytta igen? Pratar du franska? Ja verkligen, Sverige är alldeles för kallt och för mörkt för länge :P

Oj, folk är alltid artiga, låg kriminalitet, rent och fräscht, alla är ambitiösa och gör sitt bästa både i skolan och på jobbet, man behöver aldrig vänta på saker allt från frisör tider till vårdcentralen.. Listan kan göras lång :)
    Vi flyttade tillfälligt till Sverige för att min sambo kunde jobba två år här med sitt franska jobb, men det har varit bra timing då vi fått två bebeisar under tiden i Sverige och fått rätt till svensk mammaledighet. Den franska är bara tre månader.
    Ja, jag pratar ganska bra franska, så jag känner mig inte alltför begränsad av språket.

Hur länge får man föräldraledighet i Japan? Kan du japanska? Det måste vara svårt att lära sig, speciellt att skriva?
  • LiKaZo
    Takex skrev 2013-01-29 18:05:38 följande:
    Så smidigt, vilken chans! Ibland fantiserar vi om att mannen skulle få samma chans bara så att han skulle kunna få den långa semestern och få komma hem vid 5 till oss, så är det ju inte riktigt nu. Då fick ni barn ganska tätt? Vi är lite sugna på en till tätt, svårt att veta hur man ska tänka bara inför beslutet.
    Men vad skönt, då kan du leva som du vill där borta, utan att bli begränsad till när ni båda kan göra saker.

Jag är hemmafru så jag är hemma så länge vi vill, det är skönt att få bestämma själv hur jag vill göra och inte stressas av en deadline liksom..
    Ja jag pratar japanska, visst måste man anstränga sig lite mer än om dom hade använt alfabetet istället men så svårt har det faktiskt inte varit, det har gjort det lättare faktiskt att lära sig, kan jag inte ordet så ser jag på tecknet vad det betyder så jag kan gissa mig fram.
    Vi fick vårt första barn i Frankrike, sedan det andra när hon var 2 år och 4 mån och nu fick vi ett tredje när det anra var bara 14 månader. Det blir mindre svartsjuka när dom kommer tätt, och vi skyndade på lite för att jag hllre ville få barn i Sverige än i Frankrike. Fast det är ganska intensivt just nu känns det som.

Häftigt att kunna prata japanska! Är det vanligt med hemmafruar i Japan?
Svar på tråden Fler utlandsföräldrar? Snacktråd