• CJ1

Fler utlandsföräldrar? Snacktråd

Favoritar denna tråden!
    Jag bor också i Los Angeles (såg att beautiful03 gör det) i en villa med min man, mina 4 barn och en liten hund. Gravid med 5:e barnet som beräknas komma den 14 augusti. Har bott här i L.A i 25 år nu, familjen och jag flyttade från Sverige när jag var 11 år. Min pappa är amerikan. 

Härlig tråd det här med en del andra utlandsföräldrar, hur är det att bo i Grekland? Trivs ni? Lätt att få jobb? Gift eller sambo med en grek?
    Jag var i Grekland på semester för några veckor sedan med äldsta dottern, på Kreta. Vi åker dit varje sommar, riktigt härligt är det där och fint också tycker jag!
  • CJ1
    LiKaZo skrev 2012-07-27 12:30:13 följande:
    Hej!

Är för tillfället inte utlandsförälder, men födde min dotter i Frankrike 09, och hennes pappa är fransk. Nu bor vi två år i Stockholm så han ska få lära känna Sverige. Förra året föddes våran son (så jag har samma problem som du Asteri, med en ibland lite arg 10 månaders.. tror det är frustration över att inte kunna gå som gör det jobbigt).

Och nu väntar vi ännu en liten tjej i slutet av november, och flyttar sedan tillbaka till Frankrike i februari.
    Vi skyndade på det tredje barnet lite eftersom förlossningsupplevelsen i Sverige var så mycket bättre än i Frankrike. Min sambo har berättat för alla han känner i Frankrike att han blev erbjuden en milk shake av personalen under själva förlossningen, och det tycker både han och alla han känner låter alldeles otroligt

CJ: Ett femte barn! Imponerande! Jobbar du eller tar du hand om barnen på heltid?

Asteri: Jag lider med dig att vara gravid i sådan värme! Här klagar alla på den dåliga sommaren, men själv är jag ganska nöjd.
    Ett femte och sista barn. Jag är hemmafru och har varit det sedan vår andra dotter föddes 2003, alltså i nio år nu. Så jag är hemma och tar hand om hus, barn och hund, trivs jättebra med det. 

Jobbar din man i Sverige nu dessa två åren?
    Trivdes/trivs ni bra i Frankrike?  
  • CJ1
    Airhostess skrev 2012-07-27 21:33:54 följande:
    Trivs jättebra i Grekland men det är sjukt svårt att få jobb. Därför så pendlar jag till Köpenhamn 2 ggr i månaden där jag jobbar som flygvärdinna. Sambon är grek och vi har en son på 2,5. Vi bor på Kreta. Var på Kreta semestrade ni? Roligt att ni åker från Usa till grekland för att semestra Det bodde rätt många amerikanska familjer här tills för några år sedan (10 kanske) i det här American Bay militär området. Min sambos far jobbade där i många år. 
    Härligt att ni trivs men det var ju trist att det är svårt med jobben. Så du åker från Kreta till Köpenhamn för att jobba? Är du borta hemifrån länge när du jobbar? 
    Nu i början av juli var vi vid Chaniakusten - Platanias. Hotellet: http://www.ving.se/grekland/platanias-chaniakusten/minoa-palace?TravelFinderQuery=99%3ad0001010132%3ad201208162788%3a-1%3a8%3at8%3a288%3a1_c2_42%3a42%3af0%3a2%3a

Inatt åker vi till Grekland igen! Hela familjen älskar Grekland och de senaste 9 åren har vi varit där varje sommar eller höst. Denna gången åker vi till Rhodos: http://www.apollo.se/se/vart-vill-du-resa/europa/grekland/rhodos/afandou/accomodations/pages/mythosbeach.aspx
  • CJ1
    LiKaZo skrev 2012-07-30 11:09:03 följande:
    Hur är det i USA, är det vanligt med hemmafruar? Får man ekonomiska bidrag för att vara hemma där? I Sveige är det ju inte så vanligt, men å andra sidan är alla mammalediga väldigt länge. I Frankrike får man inga bidrag, men mannen kan få betala mycket mindre i skatt om frun inte jobbar, så indirekt kompenseras man ekonomiskt.

Jag trivdes jättebra i Frankrike med det mesta. Bodde och jobbade i Schweiz fram tills vi fick vår dotter, så det var en omställning att komma till ett nytt land och stad och samtidigt vänja sig vid en liten bebis. Där är man mammaledig så kort så det finns inga mammagrupper eller något sånt, så det kändes lite svårt att få kontakt med andra när man mest var hemma med bebisen.
    Min sambo har kvar sin franska anställning, men har fått bli utskickad att jobba ia Sverige i två år. Eftersom vi hela tiden har varit inställda på att Sverige är tillfälligt så ser vi fram emot att flytta tillbaka och rota oss och hitta ett "riktigt" hem.

Hur ser du och ni andra på att bo utomlands? Har ni drömmar om att flytta tillbaka till Sverige, eller känns det skönt att slippa bo i här? Har ni hittat hem?
    Ja det är ganska vanligt med hemmafruar, iallafall där jag bor. Jag har valt själv att vara hemmafru för att jag vill det och trivs med det, får inga ekonomiska bidrag. 

Härligt att du trivdes så bra i Frankrike. Själv trivs jag jättebra i L.A och vill absolut inte flytta till Sverige igen. 
Svar på tråden Fler utlandsföräldrar? Snacktråd