• Dalkulla73

Fler utlandsföräldrar? Snacktråd

Hej! Jag bor i Beijing sen ett år tillbaka. Är i Sverige på semester och åker tillbaka till Kina på fredag. Har bunkrat en massa som ska med tillbaka - kulörtvättmedel, tabort, kaviar (4 stora tuber), mannagryn (barnen älskar mannagrynsgröt), kanel och kardemumma (allt är utblandat m socker i Kina), kaffe, lakrits, barntandkräm (smakar också sött i Kina), torkade trattkantareller, wettexdukar, pocketböcker... Man vet inte vad man saknar förrän man saknar det! Har tre barn som är 11, 6 och 3 som gått på svenska skolan men som börjar British till hösten. Spännande! Bloggar om vårt liv på abbfrunikina.wordpress.com

• Dalkulla73

Kinesiska är inte lätt det heller! Har läst ett år och kan kommunicera hjälpligt men väldigt basic. Grammatiken är busenkel men uttalet - phew!!

• Dalkulla73
    evaoregon skrev 2012-08-05 16:36:42 följande:
    Nej, det är nog rena grekiskan det också!  Flört

Är det mandarin du läser?  Här i Portland finns möjlighet för barn att lära sig mandarin ifrån kindergarten tills de slutar high school (speciellt program som man får börja med i kindergarten).  
    Ja det är mandarin och det är galet svårt! Jag har inte läst så mycket tecken dock men kommer börja med det i höst då jag ska komplettera mina privatlektioner med studier på distans mot Sverige. Nyttigt att kunna lite då så många här inte pratar något annat än kinesiska!
  • Dalkulla73
    evaoregon skrev 2012-08-05 16:42:03 följande:
    Spännande med Kina!  Min son har en klasskompis som bott ganska länge i Shanghai (hans pappa jobbade med ett byggprojekt där).  Vi bor i USA så kompisen med familj är amerikaner.  Min son hade också en kinesisk kompis ett tag  (han flyttade tyvärr) och en av flickorna i hans klass kommer ifrån Kina.  

Min son har en kompis vars pappa åker till Kina med jobbet ganska ofta.  Han jobbar för ett amerikanskt företag som säljer sportkläder (Columbia sportswear).  De har nu fler butiker i Kina än vad de har här i USA.  Butikerna är fina, men luften är väldigt smutsig enligt den pappan. 
    Det värsta här är nog luften. Har en app på telefonen som talar om luftkvalitén och är det över 200 får tex barnen i skolan inte leka utomhus utan får vara i gympasalen eller sitta inne och läsa eller spela schack. Ett tag i vintras slog mätningen i taket och visade 500 i flera dagar. De mäter inte över 500 så man kan ju undra hur högt det egentligen var...
  • Dalkulla73

Vi har precis kommit igång med skolor och allt! Barnen har börjat nya skolor - min äldsta på British och de små på tvåspråkig skola/fsk med engelska och kinesiska. Första veckan har gått super - hoppas det fortsätter lika bra. Nån inskolning har det dock inte varit tal om för 3-åringen, tio minuter första dagen och sedan bara lämna. Men det har gått det med! Börjar bli kyligt på kvällen här men ff varma dagar. Om tre veckor åker vi till Borneo, ska bli underbart!

• Dalkulla73

Just nu är det inte så kul att bo i Beijing med ganska små barn. Luften är rent ut sagt HEMSK! Det ligger som en tät smoggig dimma över stan och luftkvalitetsindex har för länge sen överstigit gränsen för 'hazardous'. Nu längtar vi till nästa fredag då vi åker till vietnamesisk paradisö och andas lite!

Svar på tråden Fler utlandsföräldrar? Snacktråd