• evaoregon

Fler utlandsföräldrar? Snacktråd

Airhostess skrev 2012-07-19 23:53:12 följande:
    Då har du varit hemma länge med barnen, måste kännas konstigt nu när du får loss en massa tid? Vad ska du hitta på?
    Eftersom hon väntar tvillingar så lär hon inte behöva fundera över vad hon ska göra på dagarna!  Flört
  • evaoregon
    beautiful03 skrev 2012-07-19 22:01:48 följande:
    Jaha okej. 
    Ja det är jättehärligt att bo här! Mina barn är 16, 10 & 2 år gamla. 2 åringen börjar på Preschool (dagis/förskola) i höst, 10 åringen (11 i augusti) ska börja på Middle school - 6th grade och 16 åringen går på High school, hon ska börja näst sista året där - Junior year. Hon går dock inte i skolan varje dag utan är "homeschooled" måndagar och tisdagar pga kronisk sjukdom. 
    Jag bor i Portland, Oregon, med min amerikanske man och våra två barn, en dotter på 8 år som börjar i 3e klass till hösten och en son som fyller 11 år i augusti som börjar i 6e klass (middle school) till hösten.  Jag ser att vi har ett barn i samma ålder.  Jag har bott i USA i 17 år och har dubbla medborgarskap.  Jag är hemmamamma och hjälper till en del i barnens skola.  
  • evaoregon

Jag har förresten besökt både Grekland och Australien och gillar båda länderna.  Min son har en bästis vars farbror bor i Brisbane.  

• evaoregon
    beautiful03 skrev 2012-07-19 17:44:28 följande:
    Hej!
    Jag bor i Los Angeles med min amerikanska man och våra 3 barn, väntar tvillingar med BF i september
    Airhostess skrev 2012-07-20 09:00:30 följande:
    Men jag skrev detta till beautiful03, inte till ts
    Det är beautiful03 som väntar tvillingar!  Flört  Se ovan!!!!!
  • evaoregon
    beautiful03 skrev 2012-07-20 10:25:49 följande:
    Härligt! Ja, det har vi ja. Min dotter fyller också 11 år i augusti. 
    Jag är också "hemmamamma"  och har bott i usa i 17 år! 
    Kul sammanträffande!  Min son fyller år den 8 augusti.  När fyller din dotter?  
  • evaoregon
    beautiful03 skrev 2012-07-20 10:10:40 följande:
    Exakt, tvillingarna kommer i september och här börjar skolorna också i september så all min tid kommer att gå till dom små liven! {#emotions_dlg.flower}
    Du kommer att ha fullt upp!  Vet du vad du väntar?  Är dina tre barn flickor?  Här börjar skolorna också i september (efter labor day).  Vi har förresten vänner som bor i Los Angeles som vi hälsar på då och då (senast förra sommaren).
  • evaoregon
    beautiful03 skrev 2012-07-20 16:39:06 följande:
    Ja det kommer jag verkligen att ha! Jag väntar två små flickor, mina andra barn är också flickor. Verkar inte bli några pojkar i den här familjen inte Flört
    Jaha, härligt!
    Wow så många flickor!  Glad
  • evaoregon
    LiKaZo skrev 2012-07-30 11:09:03 följande:
    Hur är det i USA, är det vanligt med hemmafruar? Får man ekonomiska bidrag för att vara hemma där? I Sveige är det ju inte så vanligt, men å andra sidan är alla mammalediga väldigt länge. I Frankrike får man inga bidrag, men mannen kan få betala mycket mindre i skatt om frun inte jobbar, så indirekt kompenseras man ekonomiskt.

Hur ser du och ni andra på att bo utomlands? Har ni drömmar om att flytta tillbaka till Sverige, eller känns det skönt att slippa bo i här? Har ni hittat hem?
    Hemmamammor (eller hemmapappor) är vanliga här i USA och man får inga ekonomiska bidrag.  Det beror nog på att det är väldigt dyrt att ha barn på förskola eller fritidshem samt att semestern är väldigt kort.  Med nästan 12 veckors sommarlov kombinerat med att föräldrarna kanske har ett par veckors semester per år så funkar det inte så bra.  :(  

Jag trivs bra här och kommer inte att flytta tillbaka till Sverige.
  • evaoregon
    Apotheosis skrev 2012-08-01 08:23:24 följande:
    Jag har svårt att tänka mig att det inte existerar några korsord i hela landet?
    Det kanske inte är så lätt att lösa korsord på grekiska?  Flört
  • evaoregon
    Apotheosis skrev 2012-08-01 08:23:24 följande:
    Samtidigt trivs jag mycket bättre här. Jag älskar vädret. Jag älskar att slippa de sura kassörskorna på ICA, för på Whole foods eller Trader Joes är de alltid glada och trevliga i kassan istället, och de kommer till och med ihåg vad man handlade sist man var där och frågar om man tyckte om det om man köpte någonting man inte brukar köpa. Jag älskar bensinpriserna. Jag älskar hur mycket bättre vägarna är. Jag älskar samåkningsfilen på motorvägen. Jag älskar att man får vara sig själv här.

Hej förresten!
    Jag är en blivande utlandsmamma. Får jag vara med ändå? :) Jag bor i Laguna Niguel men beroende på vilket jobb min man väljer kommer vi att flytta till Laguna Beach eller Death Valley. :) Vi väntar vårt första barn i Januari. Jag är jätteorolig att det skall vara en pojke för jag vet inte om jag skall låta omskära honom eller inte. Här är det ganska ovanligt att ha en förhud och många tycker det är konstigt eller rentav äckligt, men i Sverige (om vi någon gång flyttar tillbaka dit istället) anses det ju konstigt att inte ha den. Så jag hoppas på en flicka så jag slipper ta det beslutet. Att skära i ett barn låter jätteotäckt för mig. Hur har ni andra gjort? (Ni som bor i ett land där det är standard att INTE ha en förhud).
    Jag håller helt klart med om att det är mycket trevligare att handla här i USA än på ICA i Sverige där de oftast är väldigt sura.  Här får man ju t om sina varor packade och slipper betala för kassarna!   Glad

Här i Portland, Oregon är det ungefär 50 % av pojkarna som blir omskurna nuförtiden (jag tror t om att det kan vara fler som INTE blir omskurna) så det känns som man kan göra hur man vill.  Det kan inte vara jätteovanligt att inte vara omskuren även på andra platser här i USA.
Svar på tråden Fler utlandsföräldrar? Snacktråd