• sabina02

Fler utlandsföräldrar? Snacktråd

Hej hej!
    Jag bor i Ecuador med min man och vår lilla dotter som nu är ett år och tre månader. Jag har bott här i fyra år nu, och trivs jättebra. Framförallt människorna och klimatet - vi bor i huvudstaden Quito som ligger precis under ekvatorn, men högt upp i bergen så det är aldrig för varm och aldrig för kallt. Lagom! :D

Jag har en fråga, som jag inte vet om ni diskuterat redan, men hur gör ni med barn när landet ni bor i har en väldigt annorlunda syn på uppfostran än den svenska? Jag tänker främst på aga, som Sverige ju är ganska ensamma om att förbjuda. Här är det jättevanligt och accepterat, tyvärr. Min man har själv hemska minnen från sin barndom med en pappa som slog honom tills han blev gul och blå, så att få mannen med på notorna om att INTE tillämpa sånt har inte varit svårt, men jag har ändå fått förklara många och långa gånger varför jag är så emot och hur man kan gå tillväga istället. Men sen då?

För mig är inte bara själva slagen problemet, utan också (såklart) hoten. "om du inte äter upp soppan ska du få ..." "gör läxorna nu, snabbt, annars..." "BRÅKA INTE eller så tar pappa av sig skärpet!". Och jag vet inte hur jag kan säga nånting heller för ALLA gör såhär, och ALLA har växt upp med föräldrar som gjort såhär, och det funkade för dem och alla mina vänner älskar sina föräldrar i alla fall.

Som tur är, är det numera förbjudet med aga i skola och förskola, men jag skulle inte bli förvånad om det praktiseras på många ställen ändå. Och om de i skolan hotar? Usch. Förhoppningsvis kan jag vara hemma med lillan ett tag till (och plugga på distans) innan jag måste hitta förskola åt henne - och då ska jag leta NOGA.

Är det nån som varit (är) med om liknande? Eller andra skillnader i barnuppfostran?

Kram på er! 

Svar på tråden Fler utlandsföräldrar? Snacktråd