• Kina79

Fler utlandsföräldrar? Snacktråd

Vet inte om jag skrivit här tidigare, men tror inte det.
    Jag heter Kristina och bor med min man och våra tre döttrar i Shenzhen i Kina.
    Vi flyttade hit i oktober 2011 och har (IDAG faktiskt!) varit här i ett år!

De två äldsta tjejerna går i amerikans skola, som jag bara älskar De trivs jättebra.

Lillan är hemma med mig tills hon fyller 3.

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Kina79

Hej alla glada!
    Jag har ju helt glömt bort den här tråden.
    Roligt med nya som hittar hit också.

Här (i Kina) är sommaren på gång, det var varmt i början av veckan så då tänkte vi att poolen kanske hade funkat i helgen.
    Men på fredag var det betydligt kyligare och sen var det kallr, regningt och grått i helgen. Vilket iofs var skönt, för mellantjejen kräkte och hade diarrré hela fradag natt och lördag fm.
    Så vi hade en riktig innemyshelg!

• Kina79
    3 barns mamma84 skrev 2013-03-04 07:17:27 följande:
    Vi har våren hos oss i danmark med sol varmt myggor grönt gräs osv man njuter !!

Hoppas Ellen får det bättre Nalle 
    idag är det faktiskt som en fantastisk svensk sen-vårdag. Klar fin luft, blå himmel och lagom varmt.
    Om några veckor kommer vi att klaga på att det är för varmt här

Ja tack, Ellen mår bättre - alldeles för bra faktiskt för att vara hemma från skolan {#emotions_dlg.flower} 

Hur är det att bo i Danmark? Som Sverige? Vad skiljer?

Var i DK bor du?

• Kina79

Är det någon kvar här? Här är det snart en veckas lov. Jag och barnen ska bara gå hemma o drälla. Förhoppningsvis blir det poolen nån dag. En dag ska vi till en stor park, ett helt gäng mammor o barn. Ska bli skoj. Hemresan över sommaren planeras för fullt. Ser ut som att vi är i Sverige 15/6 - 11/8. Har en hund också, som vi trixar med för att få med oss hem. Ja, det var lite härifrån oss i Kina.

• Kina79

Hej och välkommen Sabina!
    Vi är svenskar båda två, så problemet med att aga barnen har inte dykt upp här. Men visst har bi sett kinesiska barn få sig en lusing över huvudet ibland. Det värsta jag såg var en som daskade en liten 1 1/2-2 år gammalt barn på se bara skinkorna för att han inte kissade. Jättehårt!
    Eller en fransk mamma som drog ner byxorna på sin 2-3 åring och smackade till på skinkorna.
    Och sen ställde barnet i en hörna att skämmas. På en lekplats inne på vårt compound.
    Men i skolan tillämpas inget sånt, den är amerikansk!

Måste vara jättejobbigt att oroa sig så för det . Kan du vara hemma med din dotter tills hon är i 3 års åldern. Min yngsta är tre snart och nu kan hon berätta mkt vad som händer. Om jag lämnar henne hemma med vår Ayi, kan hon redogöra för vad de gjort. Det tycker jag känns tryggt!

Våren verkar aldrig komma till oss i år. Förra året drog poolsäsongen igång 18/3....nu är det ff kallt! Och regnar mer eller mindre varje dag!

För den som är nyfiken har vi en liten blogg om vår familj i Kina:
    familjenduhane.blogg.se

Svar på tråden Fler utlandsföräldrar? Snacktråd