• Airhostess

Fler utlandsföräldrar? Snacktråd

Hmm..Är det du som bor i Rethymnon?

Finns visst dagis från 6 månaders ålder i Grekland vilket inte finns i Sverige..Men det kostar

• Airhostess

Ahaaa

Här på Kreta finns det många olika att välja på så jag utgick från att det åtminståne fanns ett på varje ö.

Vet att många svenskor kör med aupair om man driver hotell/restaurang så det inte blir så dyrt plus att man inte behöver ha hjälpen inneboende hos sig.

Gillar iden men bor i lgh så det går inte.

Har en son som blir 2 1/2 i september och han går på metavrefiko och trivs jättebra, men han blir juh sjuk heeeela tiden. Så vi ska nog ta ut honom efter juli.

Har ni några roliga ställen man kan ta barnen på vintern? Tycker det svåraste här är att hitta en safe lekpark för mindre barn..Dem parker/lekplatser som finns är oftast trasiga och/eller avsedda för större barn.                

• Airhostess

Det ska finnas många svenskor här tex i Hersonissos utanför Heraklion men jag tror att deras barn är i skolåldern. Samma gäng har en svensk förening och någon slags svenskundervisning på helgerna för barn 7 år och uppåt. 
    Jag känner till några fler svenskor men dem bor på andra sidan ön så det blir inte att man ses. 
    På min sons nuvarande dagis så är dem ute 1 timma om dan vilket är rekordmycket om man jämför med dem andra som finns. Och då är det på en terass med små hus, rutchkana, gunghästar m.m. Men knappt plats att springa när alla 16 ungar är ute samtidigt.

Däremot så dansar dem mycket och hade uppvisning nu i helgen. Sååå gulligt att se sitt barn på scen för första gången och köra en hel dans (kretansk fiskesångaktikt) utklädda till som fiskare.

Min svärmor hjälpte mig jättemycket i början med min son, men
     vi har rätt olika syn på barnuppfostran plus att tanten är 83 år gammal så det är inget alternativ längre.  

Vi har också hoppborgar/cafen för föräldrar men det är alltid fullt och det blir så stissigt men äldre barn som ska lära dem små hur man slåss osv. Så jag har blivit lite anti dem.

Vi letar efter att hyra ett hus med trädgård nu så man kan fixa egen mini lekpark och kan ha över andra barn så han får leka under lite mindre hysteriska former.

Planerar att sätta pojken i den europeiska skolan som finns här med förskola från 5 års ålder och sen skola hela vägen till sista året på gymnasiet där undervisningen är på engelska. Verkar vara pedagogik lik våran.

Den här skolan är till för ENISA employees barn (Ett eu organ med säte i Heraklion) men om det finns plats så kan barn med åtminståne en förälder med annat eu-medborgarskap också få gå där. 

Hur bra grekiska pratar du? Jag är jättedålig och har ändå bott här i 3 år.

Men jag jobbar som flygvärdinna och reser iväg till Danmark 2 ggr i månaden så det är mycket därför jag inte tvingats lära mig grekiska än.

Ska du föda på vanligt sjukhus? Jag gjorde det, inga problem..

Hej så länge!                   

• Airhostess

Jo flygvärdinneyrket är annorlunda minst sagt Roligt men jobbigt att vara borta från sitt barn

Jag söker jobb här men hittills har jag inte hittat något normalt/fast jobb..Får bli ett extraknäck istället.

Vi bor juh i Heraklion i stan så inga skyskrapshotell eller svensktalande servitörer så långt ögat når men utanför i tex det här Hersonissos är det en helt annan sak.

Skulle aldrig kunna bo där, tycker allt handlar om vilka unga tjejer grekerna kan få i säng. Gifta, gamla, unga spelar ingen roll. Riktgig köttmarknad. Ursch!
    Dem flesta träffas väl där men sen bosätter man sig någon annanstans om man är seriös med familjelivet tycker jag.

Tycker om blandningen av människor här. Många fruar/flickvänner från andra länder. 
    Måste som sagt bara komma över min språkspärr så jag kan umgås på ett mer avslappnat sätt med grekerna. Hoppas min spärr också släpper nu när 3 år gått ))

Skulle du kunna tänka dig att jobba som flygvärdinna när dina barn blir större då?
    Det är aldrig för sent vettu             

• Airhostess

Hahaha men Asteri mou jag skrev när DINA BARN BLIVIT större! Knäppis :-P  

Måste va sjukt jobbigt att vara höggravid i den här värmen :-/

Min granne är det också hon säger att hon vill hoppa från balkongen 

Anyways, har du ett plan om dan till Athen så räcker det för att pendla till Danmark som jag gör tex. Man kan jobba när man vill alltså minimum 10 dagar per månad så du åker en gång upp och en gång ner så är du ledig resten.

Många i min kurs när jag började var över 40 år gamla så du ska inte tro att det är några kids som jobbar. Och många bor i Spanien, Frankrike och tom USA.

Beautiful03 jag jobbar och min man e hemmafru! Dåligt med jobb i Grekland men lika vackert som alltid! Jag hoppas verkligen vi har råd att bo kvar här för jag saknar heller inte Sverige så pass mycket att jag vill tillbaka.

Måste vara skönt att bi i LA också? Hur gamla är dina barn och går dem på förskola? Hur är den amerikanska förskolan? Dyrt? Pedagogik jämfört med den svenska?

Får du egentid eller är du en super husmusig hemmafru?

• Airhostess
    beautiful03 skrev 2012-07-19 22:01:48 följande:
    Jaha okej. 
    Ja det är jättehärligt att bo här! Mina barn är 16, 10 & 2 år gamla. 2 åringen börjar på Preschool (dagis/förskola) i höst, 10 åringen (11 i augusti) ska börja på Middle school - 6th grade och 16 åringen går på High school, hon ska börja näst sista året där - Junior year. Hon går dock inte i skolan varje dag utan är "homeschooled" måndagar och tisdagar pga kronisk sjukdom. 

De senaste två åren har jag inte haft så mycket egentid då min yngsta varit hemma med mig medans de andra två gått i skola. Äldsta dottern är också hemma, 2 utav 5 skoldagar. I höst kommer alla tjejerna att gå på skola under dagtid och då kommer jag att få mycket egentid hemma. Mannen jobbar måndag - fredag. Äldsta dottern kommer att vara hemma endast 1 utav 5 skoldagar denna terminen så får vi se hur det går. Så från och med september kommer jag att ha en del egentid under vardagarna. 
    Då har du varit hemma länge med barnen, måste kännas konstigt nu när du får loss en massa tid? Vad ska du hitta på?
  • Airhostess
    evaoregon skrev 2012-07-20 01:57:04 följande:
    Eftersom hon väntar tvillingar så lär hon inte behöva fundera över vad hon ska göra på dagarna!  Flört

Men jag skrev detta till beautiful03, inte till ts
  • Airhostess
    CJ1 skrev 2012-07-26 19:47:45 följande:
    Favoritar denna tråden!
    Jag bor också i Los Angeles (såg att beautiful03 gör det) i en villa med min man, mina 4 barn och en liten hund. Gravid med 5:e barnet som beräknas komma den 14 augusti. Har bott här i L.A i 25 år nu, familjen och jag flyttade från Sverige när jag var 11 år. Min pappa är amerikan. 

Härlig tråd det här med en del andra utlandsföräldrar, hur är det att bo i Grekland? Trivs ni? Lätt att få jobb? Gift eller sambo med en grek?
    Jag var i Grekland på semester för några veckor sedan med äldsta dottern, på Kreta. Vi åker dit varje sommar, riktigt härligt är det där och fint också tycker jag!
    Trivs jättebra i Grekland men det är sjukt svårt att få jobb. Därför så pendlar jag till Köpenhamn 2 ggr i månaden där jag jobbar som flygvärdinna. Sambon är grek och vi har en son på 2,5. Vi bor på Kreta. Var på Kreta semestrade ni? Roligt att ni åker från Usa till grekland för att semestra Det bodde rätt många amerikanska familjer här tills för några år sedan (10 kanske) i det här American Bay militär området. Min sambos far jobbade där i många år. 
  • Airhostess
    Londonmamman skrev 2013-06-24 16:39:59 följande:
    Ni som har barn med en man från landet ni bor i, hur viktigt är det för er att ert barn/barnen lär sig svenska? Min dotters pappa är engelsman, min dotter har hela tiden gått i engelska skolor och jag umgås knappt med några svenskar. Så för mig är det inte särskilt viktigt, visst talar hon lite svenska men för det mesta blir det engelska.

Eftersom ni bor I England så hade jag börjat prata bara svenska nu med henne. Super att få ett spåk till. Jag bor I grekland och min son har fram tills nu gått I grekisk förskola han är 3 år. Jag har pratat engelska med honom sedan födseln och han både pratar och förstår engelska, Han ska gå I engelsk nursery och skola här så småningom. Och då tanker jag börja med svenskan. TÄNK om ni flyttar till SVerige eller om hon vill plugga I SVerige eller via svenskt skolsystem. Då blir det ganska jobbigt för henne att lära sig från scratch plus att hon kommer undra varför du aldrig lärde henne svenska. Jag vet att det är jobbigt om din man tex inte kan någon svenska men då lär han sig också på köpet. KÖr på!
  • Airhostess
    Londonmamman skrev 2013-06-24 22:54:59 följande:

Ett språk till är såklart super men jag kommer inte flytta tillbaka till Sverige. Mitt liv finns här, alla mina vänner, min utbildning är inte gångbar i Sverige och sen finns det fler skäl än trivsel och de praktiska skälen. Personliga skäl. Hur min dotter gör när hon blir tillräckligt gammal att bestämma själv är upp till henne och det är inget jag tänker lägga mig i. Det enda som är säkert är att livet i England för henne är väldigt fördelaktigt och priviligerat, med betoning på väldigt. Men jag antar att du har rätt, det är bäst att lära henne svenska ordentligt. Flickans pappa och jag är skilda men min sambo talar inte svenska.
    Jamen précis, varför inte lära henne svenska. Mina vänninor som har föräldrar som skippat lära dom sitt språk har alla tyckt att det varit synd. Men det är juh inget måste såklart. Åker ni inte till Svterige och hälsar på familj och gamla vänner? Sedan sager dom juh också att 2 språkiga barn har lättare för att lära sig fler språk senare. Det är otroligt utvecklande för henne även om det inte går någon nöd på henne nu eller I framtiden.

En till orsak att lära henne svenska är att ni får en grej bara mellan er 2, att banden mellan er stärks på ett sätt.
     Speciellt om hon bor vv hos dig tex?  Hur gammal är hon?
  • Airhostess
    Londonmamman skrev 2013-06-24 23:51:27 följande:

Vi åker sällan till Sverige men det händer absolut. När jag var 20 gick båda mina föräldrar bort inom loppet av ett halvår(cancer, båda två) och mitt sätt att hantera det var att fly och skapa mig ett nytt liv. Glömma det gamla. Kontakten med släkten är sådär men vi talar och träffas och jag har en handfull vänner kvar bara. Vi har delad vårdnad, 75/25. Hennes far har inte möjligheten att ha henne mer pga. jobb. Men han är fantastisk med henne den tiden han har henne så ingen skugga ska falla över honom.

Åååå då förstår jag mer varför det tar emot att prata svenska, du blir ledsen och det drar upp en massa sorg(?). Min mamma (som är ev serbiskt ursprung) gick också bort när jag var 17 och varje gang jag skulle sjunga någon serbiska barnvisa för sonen när han var bebis så började jag gråta så jag slutade med det.
    Ursch det är så hemskt, jag förstår verkligen. 
    Kan hon få hemspråksundervisning I skolan? (finns säkert bara I Sverige) 
    Annars så är nog längre vistelser I Sverige over somrarna det som ger mest. Då måste hon juh prata svenska och hon kommer också vilja lära sig mer så hon inte känner sig utanför. Träffar hon barn när ni åker och hälsar på, alltså har hon någon svensk bästis eller så?

Sen kan dom juh skypa efteråt för att underhålla språket och vänskapen. Det var så jag inte glömde bort  serbiskan. 

Svar på tråden Fler utlandsföräldrar? Snacktråd