Airhostess skrev 2013-06-24 21:58:29 följande:
Eftersom ni bor I England så hade jag börjat prata bara svenska nu med henne. Super att få ett spåk till. Jag bor I grekland och min son har fram tills nu gått I grekisk förskola han är 3 år. Jag har pratat engelska med honom sedan födseln och han både pratar och förstår engelska, Han ska gå I engelsk nursery och skola här så småningom. Och då tanker jag börja med svenskan. TÄNK om ni flyttar till SVerige eller om hon vill plugga I SVerige eller via svenskt skolsystem. Då blir det ganska jobbigt för henne att lära sig från scratch plus att hon kommer undra varför du aldrig lärde henne svenska. Jag vet att det är jobbigt om din man tex inte kan någon svenska men då lär han sig också på köpet. KÖr på!
Ett språk till är såklart super men jag kommer inte flytta tillbaka till Sverige. Mitt liv finns här, alla mina vänner, min utbildning är inte gångbar i Sverige och sen finns det fler skäl än trivsel och de praktiska skälen. Personliga skäl. Hur min dotter gör när hon blir tillräckligt gammal att bestämma själv är upp till henne och det är inget jag tänker lägga mig i. Det enda som är säkert är att livet i England för henne är väldigt fördelaktigt och priviligerat, med betoning på väldigt. Men jag antar att du har rätt, det är bäst att lära henne svenska ordentligt. Flickans pappa och jag är skilda men min sambo talar inte svenska.