• UK Jennie

Fler utlandsföräldrar? Snacktråd

Hej! Jag bor ocksa i England och min lillas pappa ar engelsman. Jag pratar alltid svenska med henne nar det ar bara vi. Nar det ar andra med vaxlar jag lite sa att man inte ar alltfor oartig mot de andra. FOr mig finns det manga anledningar till att tala svenska med mitt barn. Starkast ar att hon ska kunna tala med mina slaktingar darhemma, tex kusinerna kan ju inte engelska annu, Det ar ju inte relevant for dig, men jag tanker anda att svenska spraket ar en del av dig, dina rotter, din kultur, och darmed aven en del av din dotter. Da ar det fint om hon kan tala spraket och kanske ta del av vissa traditioner (vet inte om du tex firar midsommar eller Lucia?). Det ar ju ocksa, som nagon skrev, fantastiskt att ha ett extra sprak, sa mycket lattare an att lara sig sedan. Ok svenska kanske inte ar det mest praktiska spraket att kunna - vi ar ju trots allt bara 9 miljoner som talar det - men anda! Att fa ett sprak gratis ar ett privilegie, och kan ge fordelar nar hon i framtiden lar sig andra sprak. Jag tycker absolut att du ska ge henne denna mojlighet, finns ju inga nackdelar! Lycka till!

Svar på tråden Fler utlandsföräldrar? Snacktråd