Fler utlandsföräldrar? Snacktråd
Hmm..Är det du som bor i Rethymnon?
Finns visst dagis från 6 månaders ålder i Grekland vilket inte finns i Sverige..Men det kostar
Hmm..Är det du som bor i Rethymnon?
Finns visst dagis från 6 månaders ålder i Grekland vilket inte finns i Sverige..Men det kostar
Ahaaa
Här på Kreta finns det många olika att välja på så jag utgick från att det åtminståne fanns ett på varje ö.
Vet att många svenskor kör med aupair om man driver hotell/restaurang så det inte blir så dyrt plus att man inte behöver ha hjälpen inneboende hos sig.
Gillar iden men bor i lgh så det går inte.
Har en son som blir 2 1/2 i september och han går på metavrefiko och trivs jättebra, men han blir juh sjuk heeeela tiden. Så vi ska nog ta ut honom efter juli.
Har ni några roliga ställen man kan ta barnen på vintern? Tycker det svåraste här är att hitta en safe lekpark för mindre barn..Dem parker/lekplatser som finns är oftast trasiga och/eller avsedda för större barn.
Det ska finnas många svenskor här tex i Hersonissos utanför Heraklion men jag tror att deras barn är i skolåldern. Samma gäng har en svensk förening och någon slags svenskundervisning på helgerna för barn 7 år och uppåt.
Jag känner till några fler svenskor men dem bor på andra sidan ön så det blir inte att man ses.
På min sons nuvarande dagis så är dem ute 1 timma om dan vilket är rekordmycket om man jämför med dem andra som finns. Och då är det på en terass med små hus, rutchkana, gunghästar m.m. Men knappt plats att springa när alla 16 ungar är ute samtidigt.
Däremot så dansar dem mycket och hade uppvisning nu i helgen. Sååå gulligt att se sitt barn på scen för första gången och köra en hel dans (kretansk fiskesångaktikt) utklädda till som fiskare.
Min svärmor hjälpte mig jättemycket i början med min son, men
vi har rätt olika syn på barnuppfostran plus att tanten är 83 år gammal så det är inget alternativ längre.
Vi har också hoppborgar/cafen för föräldrar men det är alltid fullt och det blir så stissigt men äldre barn som ska lära dem små hur man slåss osv. Så jag har blivit lite anti dem.
Vi letar efter att hyra ett hus med trädgård nu så man kan fixa egen mini lekpark och kan ha över andra barn så han får leka under lite mindre hysteriska former.
Planerar att sätta pojken i den europeiska skolan som finns här med förskola från 5 års ålder och sen skola hela vägen till sista året på gymnasiet där undervisningen är på engelska. Verkar vara pedagogik lik våran.
Den här skolan är till för ENISA employees barn (Ett eu organ med säte i Heraklion) men om det finns plats så kan barn med åtminståne en förälder med annat eu-medborgarskap också få gå där.
Hur bra grekiska pratar du? Jag är jättedålig och har ändå bott här i 3 år.
Men jag jobbar som flygvärdinna och reser iväg till Danmark 2 ggr i månaden så det är mycket därför jag inte tvingats lära mig grekiska än.
Ska du föda på vanligt sjukhus? Jag gjorde det, inga problem..
Hej så länge!
Jo flygvärdinneyrket är annorlunda minst sagt
Roligt men jobbigt att vara borta från sitt barn
Jag söker jobb här men hittills har jag inte hittat något normalt/fast jobb..Får bli ett extraknäck istället.
Vi bor juh i Heraklion i stan så inga skyskrapshotell eller svensktalande servitörer så långt ögat når men utanför i tex det här Hersonissos är det en helt annan sak.
Skulle aldrig kunna bo där, tycker allt handlar om vilka unga tjejer grekerna kan få i säng. Gifta, gamla, unga spelar ingen roll. Riktgig köttmarknad. Ursch!
Dem flesta träffas väl där men sen bosätter man sig någon annanstans om man är seriös med familjelivet tycker jag.
Tycker om blandningen av människor här. Många fruar/flickvänner från andra länder.
Måste som sagt bara komma över min språkspärr så jag kan umgås på ett mer avslappnat sätt med grekerna. Hoppas min spärr också släpper nu när 3 år gått
))
Skulle du kunna tänka dig att jobba som flygvärdinna när dina barn blir större då?
Det är aldrig för sent vettu