• LaReina

Rör i öronen...

Hej!

Idag fick vi reda på att vårt barn ska få rör i båda öronen pga öroninflammation efter öroninflammation.. Hon ska få det i augusti..
    Och nu undrar både min man och jag hur allt går till? och har barnet ont i öronen efter insättningen? m.m.. Kom gärna med all info ni kan för har egentligen massa frågor i mitt huvud! =)   

• Svar på tråden Rör i öronen...
  • Terri88

Min dotter fick rör när hon var drygt 2 år av samma anledning.
    Jag minns att vi fick komma in i operationssalen och där fick hon ett gosedjur av personalen innan jag fick hålla henne i famnen medan dom sövde ner henne. Det var nog det jobbigaste.
    Sen fick jag gå ut och sätta mig i ett väntrum i 5 minuter ungefär. När jag kom till uppvaket höll hon redan på att vakna. Hon fick glass och verkade inte ha ont alls förutom i foten där dom satt en kanyl.
    Och idag är hon 5 år och inte haft några problem med öronen sen dess. :)

• anyXX

Min dotter fick rör insatta när ho.n var drygt 1,5 år. Nu är hon drygt fyra år och på den tiden har hon haft en öroninfl så det har verkligen gjort underverk! Tänk på att ge nässpray så fort hon blir förkyld innan operationen för om hon får en infl kan de inte operera. Kräv också att de ger smärtstillande förebyggande innan operationen. Min dotter fick inte det och hade väldigt ont när hon väcktes upp (de sövs). Det gick dock över rätt snabbt. Tänk också på att det kan vara psykiskt jobbigt för dig som förälder att se ditt barn nedsövt så förbered dig så gott det går och ta gärna med någon som stöd. Vad skönt att hon ska få rör! Min son har också haft många infl och vi har tjatat om rör men han får inte det pga att det ser så "bra" ut efteråt. Tycker så synd om honom som ska ha ont så mycket :(

flicka 2008 & pojke 2010
  • LeoNo4AleXo6

Vår son fick rör för tredje gången i våras!
    Nu fyller han 6, och sina första rör fick han när han var drygt 2.
    Det har gått jättebra och han har aldrig haft ont efteråt.

Han har blivit sövd med mask varje gång, sittandes i mitt knä. Efter 15-20 minuter kallas man till uppvaket och där får man sitta tills liten behagar vakna :)
    Sen så får man komma tillbaka till rummet. Vi har tittat på film och blivit serverade smörgåsar och såklart den efterlängtade piggelinen!

Han har varit vrålhungrig varje gång eftersom de inte får äta något innan.

Fråga gärna på om det är mer du undrar. Det är säkert lite olika från sjukhus till sjukhus också.

• 7 michelingodingar

Hej!

Våran grabb har för baraett par veckor sedan genomgått sin andra operation där man satt i rör i öronen.

Vi har fått komma  dit och där har dem satt kanyl i handen och vihar fått följa med ända in i operationsrummet och varit med när han sövts. Ingreppet var klart på max 10 min men sedan tar ju uppvaknandet lite tid. Han har varit öm vid öronen och ner mot halsen i några dagar men för övrigt inget ont och det är helt underbart att slippa se honomlida av alla hemska öroninflammationer hanhaft!!

Nu fick han en infektion men det åtgärdades med droppar man ger i örat. Det enda som man märkt när han haft öroninflammationer närrören sitter i öronen är att han sagtatt det gör lite ont men inget gråt, inget skrikande, oftast ingen feber heller utan vi har märktav att det varit en öroninflammation när vi sett att det vätskat ur örat.

Vi fick denna gång stränga order om att han inte ska få vatten i öronen så inget direkt bad för hans del i sommar ochunder hela tiden som han har rör och när han duschar så håller han antingen för sina öron eller så har han en sån där slags duschring man kan sätta på huvudet så det inte rinner iögonen. 

Han har haft så mycketöroninflammation så han har fått hörselnedsättning och innan de nya rören sattes in hade han konstant vätska som tryckte i framförallt vänster öra.            

• 2Fina

Våran dotter fick rör när hon var lite äldre (3 år), detta efter EN öroninflammation och trumhinnan sprack, sedan halvdöv ett helt år innan det bestämdes att hon skulle få rör.

Först fick hon alvedon och lite lugnande (lugnande glömde dom dock tala om för mig), sen fick jag sätta på mig sjukhusmössa och förkläde, följa med in i operationssalen där dottern skulle blåsa upp en stor ballong (och samtidigt drog hon ju djupa andetag). Insomningen gick snabbt men alldeles innan hon somnade såg man panik och ögonen som vände sig uppåt men sen var hon lugn. Tog cirka 30 min då hon hade väldigt seg massa bakom trumhinnan.

Sen var det uppvaket, hon vaknade till direkt (eller vaknade inte alls) men låg och grinade, slängde sig och var helt okontaktbar, så höll hon på en kvart innan hon somnade om och sen sov hon 2 timmar. Sen vaknade hon och fick glass och vi åkte hem, väl hemma somnade hon igen.

Efter rören så har hon hört BRA igen förutom nu, 1,4 år efter operationen börjar hon höra dåligt igen, var på kontroll och fick efter många om och men suga ut lite vax ur öronen och då syntes att ena röret var löst och gick att plocka ut och det andra röret var igensatt. Vi ska på återbesök för att se om hörseln blivit bättre sedan några droppar och så men troligtvis blir det nya rör....

Jag tyckte uppvaknadet var hemskast, när hon slängde sig och var okontaktbar men hon var ju inte riktigt vaken och detta var inget hon kom ihåg sen när hon vaknade.

PS. Ta med något att läsa, 2 timmar bredvid en sjukhussäng är låååååång tid om man inte har något att göra              

»-(¯`v´¯)-> Leya -07 & Billy -10 »-(¯`v´¯)->
  • Beckah82

Elmers operation i ord och bilder:

http://beckahbitch.blogg.se/2011/january/utkast-jan-18-2011.html

Han var 1,5 år och hade haft sekretorisk otit (och flera öroninflammationer) i princip hela livet, vilket orsakade en hörselnedsättning.

Rören sitter kvar ännu snart 1,5 år sen operationen. Han har haft Öroninflammation 2 gånger sen han fick rören. Första gången hjälpte inte de vanliga örondropparna man får utskrivet efter operation, så vi fick utskrevet något bättre. Andra gången räckte det med vanliga dropparna (Terracortril).

♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Beckah82
    Beckah82 skrev 2012-06-19 22:37:32 följande:
    Elmers operation i ord och bilder:

beckahbitch.blogg.se/2011/january/utkast-jan-...

Han var 1,5 år och hade haft sekretorisk otit (och flera öroninflammationer) i princip hela livet, vilket orsakade en hörselnedsättning.

Rören sitter kvar ännu snart 1,5 år sen operationen. Han har haft Öroninflammation 2 gånger sen han fick rören. Första gången hjälpte inte de vanliga örondropparna man får utskrivet efter operation, så vi fick utskrevet något bättre. Andra gången räckte det med vanliga dropparna (Terracortril).
    OBS!

Elmer är född med några sjukdomar som kräver ständiga kontroller och blodprover. Han ÄR extreeeemt svårstucken, liknar ingenting de sett tidigare typ, så du vet, när du ser inlägget och bilderna, att det INTE är normalt att få en PVK ("nål") på halsen, som han fick. Det ser förstås lite värre ut då

14 stick hade han fått, när jag räknade dem sen. 14, innan de gav upp och tog den enkla varianten att sätta PVKn på halsen. Nästa gång han sövdes blev det "bara" typ 10 stick, men då lyckades de till slut i armvecket.

Tredje gången han sövdes fick hans ordinarie sköterska från dagvården följa med till operationsrummet och vara med och sticka (de på dagvården är de enda som kan Elmer ganska bra, men även de behöver ofta 4-5 stick på sig).

Nog om det jag ville bara påpeka detta, så du inte tycker bilderna är skrämmande. 
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
Svar på tråden Rör i öronen...