• enbär

Vad gör era barn utomhus på förskolan?

Ni som har barn på förskolor som INTE är I Ur och Skur, vad gör barnen utomhus på förskolan? Leker de mest i "lekplatsmiljö", dvs sandlådor, gungor, klätterställningar, cykla på asfalt osv, eller är de ute i naturmiljöer (mer än enstaka utflykter)? Hur förhåller sig pedagogerna vid utomhusaktivitet? Är de passiva och låter barnen "rasta sig" medan de själva mest håller koll på så att ingen skadar sig? Eller deltar de aktivt i leken? Har de planerade aktiviteter utomhus till vardags såsom upptäcka naturen, olika expriment, skapande osv? 

• Svar på tråden Vad gör era barn utomhus på förskolan?
  • Kaffegalningen

På min sons förskola är utevistelsen mer "springa av sig". De arbetar inne med olika arbetsmaterial på förmiddagen så utevistelsen blir mer rast.

På mitt jobb försöker vi bygga upp miljöer så man kan syssla med liknande saker inne som ute, dockskåp, kaplastavar, målarstaffli osv. Tyvärr har vi svårt att hinna med att umgås med barnen så mycket som vi vill och organisera lekar och aktiviteter (4,5 tjänst på 35 barn 3-5).

• Virus85

På min sons dagis går dom ner i centrum nu är de ett litet samhälle med så de är i te mycket folk... Dom Har aktiviteter utanför området där dom har lekar, fikar... Dom har Gymnastik där dom gör lite hinder... Lär dom skillnaden mellan vad som är stort mellan och litet,,, räknar, bokstäver... Och mycket mer oh en annan märker att han lär sig jätte mycket på dagis genom balans, tal med mera

• ElinC

Det är olika. Ibland har de ordnade aktiviteter, utflykter till skogen är vanliga för alla avdelningar, stora som små. Men sen är det förstås fri lek också. Ibland på "lilla gården" som är mer lekplats, ibland på "stora gården" som är mer friväxande mark. Fröknarna är delaktiga. Man ser alltid minst en fröken i sandlådan när man kommer, en vid rutchkanan, en vid gungorna osv. Ska tilläggas att jag är mycket nöjd med "vårt" dagis.

• Pyttismamman

Förskolan där vi bor ligger på en naturtomt så barnen leker i skogsdungen, klättrar i träd och på stenar, leker i sandlåda, gungar mm. De har ingen asfalterad gård så cyklar finns inte att leka med.

• HWR

Varje tisdag går min dotters dagis till skogen. Men oftast går de dit flera gånger i veckan.
    Annars leker de på gården, går till en närliggande lekpark, har miniröris på en gräsmatta i närheten. Och varje fredag har de utelämning på gården då de leker ute fram till lunch.  

• LA Woman

Min dotter är ute massor varje dag. De använder ofta naturen som redskap när de är ute, exempelvis har de grävt ner en "skräpbräda" i naturen för att se vilka material som förmultnar. Ibland är de på "gården" eller en lekplats i närheten men ofta går de skogen eller fotbollsplanen mm. Ibland lagar de mat på sin Muurikka på gården och då får barnen vara med och hjälpa till med maten. Ibland lagar de mat på stormkök i skogen. Annars äts lunchen i matsalen, frukosten äts oftast på förskolan och mellanmålet nästan alltid utomhus. De har den här terminen gjort längre utflykter till simhallen en bondgård och brandkåren.

Det arbetar 2 personal avdelningen och de är inte rädda för att dela upp sig och barnen i mindre grupper och gå på olika håll, de tycker att detta ger oerhört mycket eftersom de intregerar med barnen på ett helt annat sätt när de är själva med 5 barn än när de är tillsammans med 10 barn. De är också väldigt lyhörda på vad barnen vill utforska, som häromveckan då barnen undrade var smör var gjort av till frukosten och de gick till affären och köpte grädde och gjorde eget smör.

Behöver jag säga att jag är nöjd med dotterns förskola och hennes pedagoger?  

• Persimon

Nu blir jag nyfiken på vad du ska göra med resultatet? Ska du jämföra vanlig förskolaur&skur i ett skolarbete?

• fortsätt paddla

Har mina två yngsta på samma fsk men på olika avd. Dom har inte samma gård.På småbarnsavd är gården hemsk. Sandlåda gungor och asfalt. Inga träd som skuggar så när solen lyser kokar det där. Barnen gungar lr slår varandra med spadar:( Har klagat sedan den äldsta gick där ( och inte bara jag, det är uppe på varje föräldramöte) men inget händer!
    Där mellanflickan går är det bättre, visst är det dom klassiska gungorna osv men även träd, buskar och dyl. Barnen bygger kojor, åker pulka på vintern och det finns " naturliga små rum" för fantasilek.
    Personalen engagerar sig också och förändrar miljön. Just nu fins det en gammal eka ( sjörövare är poppis) och trähästar på plats. Dom har även målat övergångsställe, parkering mm för cyklarna.

• enbär
    Persimon skrev 2012-06-19 23:04:40 följande:
    Nu blir jag nyfiken på vad du ska göra med resultatet? Ska du jämföra vanlig förskolaur&skur i ett skolarbete?
    Jag är bara nyfiken. Vi bor i stadsmiljö och här är det ganska mycket lekplatslek på de förskolor som inte är I Ur och Skur. Våra barn går på I Ur och Skur. Jag är nyfiken på hur utevistelsen ser ut på andra förskolor.
  • Pirum

De har rätt mycket aktiviteter ute, alltså sånt där som står i läroplanen eller hur jag nu ska beskriva det. Förberedande matte osv. De brukar jobba med ett särskilt tema varje termin och pedagogerna väver in det i både inne- och uteaktiviteterna. Sedan har de rörelse- alltså uppstyrd rörelselek- ute eller inne beroende på väder och aktivitet. Och så finns det en inhägnad liten skog precis bredvid där de får leka fritt. På själva gården finns dels klassiska lekplatsgrejer men också målad väg, övergångsställe och mack till cyklarna, bärbuskar och stubbar och stenar att balansera och klättra på. Dessutom stora bord under tak så när det åtminstone vårvarmt tar de ut pysselgrejerna och så sitter de ute och ritar eller pärlar.

Så det är en blandning av fri lek och pedagogisk verksamhet, naturupplevelse och lekplatslek.  Utflykt till större skog eller fotbollsplan i närheten en gång i veckan. 

• Emmies mamma

Min sons förskola är en "vanlig" förskola. Förskolan startades för några år sedan och är fortfarande under utveckling. Sista etappen på gården är nu klar så nu har dom stor grönyta med kullar och träd, stora gung-arrangemang på två ställen, traditionell lekplatsgrejor, tunnlar och en stor buss. En del av gården är asfalterad och lämpar sej för cykling med div två- och trehjuliga cyklar. Det finns ett stort förråd där barnen även leker inne i och på ena sidan utanför har barnen ett utekök. På baksidan av förskolan finns ytterligare en stor grönyta med rutchkana och lekstuga. Gården kan delas i tre områden och nyttjas på olika sätt beroende på hur många som är ute och vilka aktiviteter dom planerat. Det är mycket fri lek på gården, men den otroligt kreativa personalen är alltid delaktig och hittar på skojiga saker. Så fort vädret tillåter äter dom mellis ute.

Ganska ofta (tillräckligt) görs det utflykter till närliggande skogsområden eller lekplatser. Den här våren har barnen haft en naturruta som de besökt varje vecka och följt utvecklingen på.

Varje vecka har dom några timmar bokade i skolans gymnastiksal så att barnen får gå dit och leka i lagom stora grupper.

Förra sommaren när det var färre barn åkte dom till stranden så fort vädret tillät. Kokerskan körde då ut lunchen så dom åt på stranden.

Vi är fantastiskt nöjda med vår förskola och den verksamhet de bedriver. Det är en fristående förskola och det är stor skillnad mot den kommunala förskola vi har erfarenhet av.

• solida

Upptäcker skogen, plockar kottar, pinnar, blommor, sniglar osv, Bygger, Målar, Ritar, Studerar naturen, Spelar fotboll/bandy/tennis, hoppar rep, går hinderbana, gräver och bygger i sandlådan, spelar musik, pysslar, leker med dockor och djur, sjunger, odlar grönsaker och bär, matte, vattenexperiment osv osv osv.

Inga gungor, klätterställingar, cyklar.

Ettåringar på en kommunal förskola utanför Stockholm.

• Saralito

På dotterns förskola är det en stooor naturtomt med massa grönområden, träd, buskar och sådant. De har även små jordgubbsland här och var. Dessutom stor sandlåda med klätterställning/rutchkana och lekhus, en annan sandlåda med gungställning och här och var på gräsmattorna finns tunnlar att krypa igenom och på ett ställe finns det en stor spiral av stenar att utforska. Det finns dessutom små bensintankar i trä där barnen kan "tanka" cyklarna här och var.
     Än så länge handlar det mest om fri lek ute, men jag kan tänka mig att det blir mera uppstyrda aktiviteter när barnen blir äldre. Ja visst ja, tillåter vädret brukar de ha vattenlek ute också.

• korfu08

På vår dotters dagis har de utomhus pedagogik och sen går de till olika lekplatser i området och man får alltid rapporter vad de gjort i veckan som var, hade de midsommarfirande på äldreboende, utomhusrollekar och annat skoj.

Svar på tråden Vad gör era barn utomhus på förskolan?