• Anonym (??)

Ont i halsen vid ansträngning!

Jag har haft lite problem med motionen ett tag.. Jag ÄLSKAR att jogga, det är en helt underbar känsla enligt mig och ett otroligt bra sätt att rensa tankarna.

Till problemet: Jag KAN inte jogga... Min hals drar ihop sig och börjar göra ont. Jag får egentligen inte problem med andningen, det börjar bara göra ont i halsen när jag springer. Jag försökte jobba upp min kondition för några år sedan men kändes inte som att det blev någon förändring, det bara fortsatte göra ont efter tio minuters joggande! Jag kan börja jogga, bli aningen andfådd men efter tio min gör min hals så ont att jag måste sluta. Sedan kan den göra ont resten av kvällen och dessutom kan jag få en rejäl hosta under kvällen också.

Någon som känner igen detta, vet vad det kan bero på eller vet vad man kan göra åt det? (om det finns något att göra åt det).

• Svar på tråden Ont i halsen vid ansträngning!
  • Dr Mupp

Anträngsningsastma tänker jag spontant.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (??)
    Dr Mupp skrev 2012-06-20 17:42:24 följande:
    Anträngsningsastma tänker jag spontant.
    Glömde skriva det men min mamma tog med sig en sån här slang man ska blåsa i för att se om man har astma. Jag rusade runt huset några gånger och fick sedan blåsa, resultatet visade att jag troligen inte hade det. :/
  • Dr Mupp

PEF-mätning visar inta alltid på astma även om man har det. 

Jag föreslår kontakt med VC för en riktig utredning, kan ju vara skönt att veta vad det är. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (??)
    Dr Mupp skrev 2012-06-20 17:51:31 följande:
    PEF-mätning visar inta alltid på astma även om man har det. 

Jag föreslår kontakt med VC för en riktig utredning, kan ju vara skönt att veta vad det är. 
    Åh, det visste jag faktiskt inte..
    Ska ringa VC imorgon och försöka få en tid för det här! Tack! :)
  • Konvaljen

Jag har astma och blåser väldigt bra PEF. Ett bra sätt att utreda astma är att testa att ta medicin och se om det blir bättre. Alltså att du skulle få luftrörsvidgande utskrivet (Bricanyl, Ventoline etc) som du tar innan du tränar. Hjälper det, ja då har du troligtvis astma.

• Konvaljen

Fast dålig kondition ger inte halsont och hosta flera timmar efter - det är däremot klassiska symtom för astma

• Anonym (??)
    Konvaljen skrev 2012-06-20 18:40:44 följande:
    Jag har astma och blåser väldigt bra PEF. Ett bra sätt att utreda astma är att testa att ta medicin och se om det blir bättre. Alltså att du skulle få luftrörsvidgande utskrivet (Bricanyl, Ventoline etc) som du tar innan du tränar. Hjälper det, ja då har du troligtvis astma.
    Åh, okej! Men om man får någon av de här medicinerna, hur mycket hjälper det? Kan man ta joggingturer utan att känna att man håller på att avlida?
  • Anonym (??)
    springislovely86 skrev 2012-06-20 18:41:33 följande:

Låter exakt som mig - du är i behov av att träna upp din kondition för du har nedsatt kondition.

Jag har försökt träna upp konditionen. Ett tag spelade jag fotboll, handboll och sysslade med hästar samtidigt, hade samma problem då med. Har även försökt jogga upp konditionen men det blir ingen skillnad. Nu får jag ta raska promenader (så raska det nu går med min andning..) men jag känner mig inte tillfreds med dessa, vill ju ha ut mer! Att bli andfådd är ju en sak men att få ont i bröstet och halsen samt att få hosta som kan hålla i sig till nästa dag känns inte rätt.
  • Tealhawk

Låter exakt som mig TS. Jag har dock extreeemt dålig kondis, men om jag kan skylla det på ansträngningsastma så gör jag hellre det ;D

• Konvaljen

Medicinerna hjälper absolut, men konditionen får du ju ändå träna upp. Det medicinerna gör är att vidga dina luftrör så du får lättare att andas - flåset får du jobba dig till...:)

Jag löptränar flera gånger i veckan och tar alltid luftrörsvidgande innan jag sticker ut, annars skulle jag inte kunna springa trots att jag har bra kondition.

• Konvaljen

Sen ett tips för att få upp konditionen är att börja långsamt. Jogga i gångfart de första gångerna och öka successivt. Vanligaste nybörjarfelet då det gäller löpning är att springa för fort i början.

• Anonym (??)
    Konvaljen skrev 2012-06-21 07:56:11 följande:
    Sen ett tips för att få upp konditionen är att börja långsamt. Jogga i gångfart de första gångerna och öka successivt. Vanligaste nybörjarfelet då det gäller löpning är att springa för fort i början.
    Tack så mycket! Min pojkvän har astma så jag tänkte prova hans medicin nästa gång jag ger mig ut! :) Så ska jag ta det försiktigt precis som du sa, better safe than sorry! ;)
Svar på tråden Ont i halsen vid ansträngning!