• pseudonym1

Skjuter man upp febern genom att ge febernedsättande? Pappan påstår det...

Är separerad med pappan och ibland när barnen är hos honom så har de ju feber osv...
    Han är väldigt  motståndare till att ge ex alvedon och menar att febern ska rensas ut själv ur kroppen och att man bara skjuter upp på sjuktiden genom febernedsättande medel...
    Jag har fått för mig att det bara är bra att hjälpa kroppen och framförallt så underlättar det ju när medicinen tagit...
    Barnen är 4 år och 1 år gamla och får bara nedsättande vid feber ibland...

Nån som vet hur det ligger till?

• Svar på tråden Skjuter man upp febern genom att ge febernedsättande? Pappan påstår det...
  • Loth

Febern i sig är ju inte ond, den hjälper ju kroppen att motarbeta infektion eller vad som nu sker. Det bästa är väl att låta barnen ha feber sålänge den inte är skyhög och de blir väldigt påverkade av den. Gå på allmäntillstånd får vi alltid höra iaf :)

• Strumpans

Feber är bra, naturligt och bör inte sänkas förrän upp/över 40 grader på barn

• Meria

Hör samma sak från min man Och jag får lov att ge honom rätt. Om barnen är ok i övrigt och febern inte går över 39, ger vi inte alvedon. Men är de påverkade, äter sämre och febern stiger, då ger vi. 

(¨,) Loke -06 & Isak -08 & BF aug -12 (,¨)
  • Hillbillie

Jag har gett mina febriga barn alvedon på kvällen så att de kan sova bättre och jag slipper oroa mig för att febern skulle stiga okontrollerat under natten utan att jag har kontroll. Annars är det ju som sägs ovan; febern är ett sätt att bekämpa infektionen.

• Natulcien

Ja, visst är det så. Men man behöver ju inte plåga barnen för den skull, så om de har väldigt hög feber så är det ju humant att ge dem lite febernedsättande. Men ligger det under 40 grader känns det ju onödigt. Sonen hade 3-dagarfeber med 39,7 grader som högst i somras, men behövde inget febernedsättande. Kanske därför febern inte höll i sig 3 dagar, utan bara ca 1,5...

Min sambo brukar bädda ner sig i alla filtar han kan hitta och svettas ut febern, och det går faktiskt över fort då... Men den kuren vill man ju inte utsätta barn för...

• Hillbillie
    Natulcien skrev 2012-06-20 18:56:21 följande:
    Ja, visst är det så. Men man behöver ju inte plåga barnen för den skull, så om de har väldigt hög feber så är det ju humant att ge dem lite febernedsättande. Men ligger det under 40 grader känns det ju onödigt. Sonen hade 3-dagarfeber med 39,7 grader som högst i somras, men behövde inget febernedsättande. Kanske därför febern inte höll i sig 3 dagar, utan bara ca 1,5...

Min sambo brukar bädda ner sig i alla filtar han kan hitta och svettas ut febern, och det går faktiskt över fort då... Men den kuren vill man ju inte utsätta barn för...

Ja, så är det ju också förstås. Ibland kan man ju ha rentav ont i kroppen också, och då är det väl som sagt humant att ge dem febernedsättande ändå.
  • pseudonym1

Tack för svaren! Då verkar det som att han har rätt 
    Känns så jobbigt när man märker att de mår dåligt bara men jag får försöka bli lite mer restriktiv vid feber i fortsättningen!

• Natulcien
    pseudonym1 skrev 2012-06-20 19:14:58 följande:
    Tack för svaren! Då verkar det som att han har rätt 
    Känns så jobbigt när man märker att de mår dåligt bara men jag får försöka bli lite mer restriktiv vid feber i fortsättningen!
    Man får ju titta på allmäntillståndet. Mår de väldigt dåligt så måste de ju få lindring. Men att ge febernedsättande vid minsta stigning av temperaturen är ju ganska onödigt.
  • Woodgrove

Man kan inte skjuta febern på framtiden genom att ge febernedsättande. Men sen kanske det inte är optimalt att ge varje gång ett barn har feber.

• stickkontakt

En annan aspekt av febernedsättande kan vara att man då känner sig piggare än man är och då anstränger sig mer än man borde. Är man sjuk är det bra att hålla sig stilla så kroppen orkar bekämpa infektionen. Men det är ju en avvägning. Om lite alvedon gör att ungen äter och sover bättre är ju det också en fördel.

Svar på tråden Skjuter man upp febern genom att ge febernedsättande? Pappan påstår det...