skogsvitter skrev 2012-06-21 00:13:57 följande:
Jag har inte tagit alla nätter, men svarar ändå. För oss har det varit naturligt att pappan har tagit nätter liksom dagar, vi är två föräldrar och det är vi vare sig man arbetar, är hemma, eller vad man nu gör. Vi har inte haft något bestämt schema eller upplägg utan vi har gått på känsla och delat utifrån vad som varit mest lämpligt för tillfället. Den som har behövt mest sömn har sovit osv. Eftersom jag har ammat så har det dock självklart blivit naturligt att det mesta har hamnat på mig under amningsperioden och det har varit ca det första året, å andra sidan så har det ju inte krävt särskilt mycket av mig att bara dra fram bröstet när bebisen ändå låg precis intill för det mesta. Dock har pappan tagit mycket av övrig omsorg, allt annat på nätterna utöver amning har pappan tagit. Han har också tagit en successivt större del av omsorgen efter amningsperiodens slut. Dvs mer föräldraledighet, mer nattuppvak osv. Jag skulle aldrig vilja ha det så att allt föll på mig bara för att jag är mamma, och det skulle nog inte han heller vilja. Är man nöjd med den situationen så är det naturligtvis helt ok, det som blir fel är ju om man drar ojämnt och någon går och är konstant missnöjd över fördelningen.
Förhoppningsvis anpassar ju de flesta sin fördelning till vad som passar familjen. Både barn, mamma och pappa. Vi hade säkert gjort helt annorlunda om vi hade fått annorlunda barn.
Detta var mycket bra skrivet. För oss har det varit en självklarhet att dela men sedan har vi givetvis anpassat oss efter barnen och de behov vi själva har för tillfället. Vi körde varannan natt när det fungerade för alla iblandade men det var inte hugget i sten. Det viktigaste som jag ser det är att man hittar lösningar som ger alla i familjen så mycket sömn som möjligt. Det blir fel om en förälder är glad och pigg samtidigt som den andra går på knäna. Man är väl ett team? I många fall är det lättare att klara av en arbetsdag som trött än än dag hemma med barn. Det beror på det enskilda barnet och vilket arbete man har.