Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Kvinna: Varför tar du alla nätter med ert/era barn?

Har inte fått något svar än som det brukar låta på "tugget" på mammaträffarna, så de kanske är undantag eller så vill inte de som önskar mer hjälp svara.
    De jag jobbar med som är runt 50 är helt oförstående till varför jag hjälper till då jag faktiskt jobbar och behöver sova! Där är det helt klart en generationsfråga.

De ggr jag ej svarar mina citerade inlägg beror på att jag ej orkar leta igenom långa trådar efter citerade inlägg.
  • Studentpappa
    MalinEddie skrev 2012-06-20 20:51:23 följande:
    En föräldraledig förälder behöver också sömn. Sover barnet endast korta pass dagtid eller har syskon som måste underhållas kan man inte ta igen någon sömn dagtid. Jag skulle aldrig välja att ha det som dina kollegor men alla är vi olika. Det är en sak när barnet ammas om man kan sova och amma samtidigt. De uppvaken tyckte jag inte var speciellt jobbiga. Jag sov ju.
    Ja givetvis men deras barn är ju 20-30 år så den tiden är ju sedan länge förbi, tror inte det var särskilt vanligt med män som hjälpte till på samma sätt då. 

Jag förstår ju de som har barn som sover mycket på dagarna och att de då kan sova ikapp eller om man har ett väldigt lågt behov av sömn men annars skulle jag inte gå med på det upplägget. Ger mig fasen på att de jag avser med tråden gnäller på att det blir lite göka ocksåFörvånad
    De ggr jag ej svarar mina citerade inlägg beror på att jag ej orkar leta igenom långa trådar efter citerade inlägg.
  • Studentpappa
    stresss skrev 2012-06-20 20:56:25 följande:
    För att pappan var extremt svårväckt, och när han väl vaknade var han hård och ojämn i humöret mot barnet. Och jag låg vaken även om han sjöng och var mild och undrade när han skulle tröttna.
    Under dagen var han en annan, men på natten var det meningslöst att försöka få hjälp av honom. Det hade varit bättre om han inte hade varit hemma, för ibland vaknade han och beklagade eller muttrade sig över att barnet inte sov. och det är inte riktigt vad man vill höra.
    Gick det inte att sova i separata rum då? Vet han att du inte finns tillgänglig måste han väl vakna lättare? 
  • Studentpappa
    Päron1986 skrev 2012-06-20 20:58:55 följande:
    På vår föräldrautbildningen berättade barnmorskan att kvinnor har  lättare att somna om efter att ha varit vaken en liten stund på natten, det hade med hormonerna att göra. Så hon rekommenderade att kvinnan tog de flesta nattisarna.

Förståerligt.
    Har hon någonsin sovit med en man?
  • Studentpappa
    Hoppy skrev 2012-06-20 21:04:22 följande:
    Eh? Stämde verkligen inte på mig, vare sig under amningen, efteråt eller någonsin Sambon somnar om på 2 röda medan det tar evigheter för mig. Har aldrig hört något om detta förut, kanske stämmer det att kvinnor somnar om lättare, men mest låter det som något föräldratips som delades ut på föräldrakurs (om det funnits) runt år 1946.
    Som jag fattat det klarar kvinnan sömnbristen bättre pga hormoner som finns under amningen. Huruvida det stämmer eller inte har jag ingen aning om.
  • Studentpappa
    stresss skrev 2012-06-20 21:08:18 följande:
    Ja, men eftersom han inte var helt jämn i humöret så litade jag inte på honom nattetid. jag tycker att ett litet barn som vaknar på nätterna måste vara 100% på att bli tröstad och lugnad och inte mötas av ilska.
    Och som mamma blev jag inte lugnare av att han inte kunde styra sitt humör.

Detta höll på att kosta oss  vårt förhållande. 
    Det kan jag förstå, den signalen har jag fått från de som är i samma sits i vår vänkrets också.
  • Studentpappa
    MalinEddie skrev 2012-06-20 21:21:32 följande:
    Jag hade lätt att somna om när jag ammade. Det gäller säkert inte alla och det finns också par som flaskmatar från start. Mycket dumt av en barnmorska att lägga allt ansvar på kvinnorna! När amningen var avslutad var det svårare och det var ju det tråden handlade om. Min man har aldrig haft svårt att vakna eller somna om. Han har precis som jag instinktivt känt att han vill vara där för våra barn och vi bestämde redan innan vi fick barn att vi skulle dela på nätterna. Jag tror att många kvinnor (om vi nu utgår från att kvinnan är hemma först) blir smått chockade av sömnbristen men möts av oförståelse från den andra föräldern som inbillar sig att det är någon slags semester bara för att de är lediga från det vanliga arbetet. Inte konstigt att så många par skiljer sig det första året av barnets liv då den föräldralediga allt för ofta tvingas ta hand om vaknätter, städning, hushåll och allt som rör dagarna med barnet/barnen. Vi resonerade som så att barnen var mitt ansvar de åtta timmar min man arbetade. Detsamma gällde givetvis när han var föräldraledig. När vi båda var närvarande delade vi på ansvaret.
    Jo lite av anledningen till att jag frågade om hon någonsin sovit med en man, det jag skrev om hormonerna är resultat av forskning (antar jag) och inget jag drog ur ändan. Det berättades dock om det på föräldrautbildningen och jag antar många män har det som en ursäkt. 
    Det låter lite fel men jag är nästan glad att vår start blev som den blev med några veckor på neo där min sambo iofs tyvärr var sjuk. Men det gav oss ett försprång i förståelse för varandra i en ny situation i livet. 
  • Studentpappa
    MalinEddie skrev 2012-06-20 21:32:47 följande:
    Jag beklagar vad som hände men hoppas det är bra idag? Ja, den där förståelsen är otroligt viktig.
    Jorå det är bra idag så det är ingen fara nu. Hon är väl lite ärrad psykiskt efter att ha missat sin egen förlossning då det blev katastrofsnitt men det närmar sig året nu så det verkar inte vara något som stör henne särskilt mycket längre.
  • Studentpappa

@Äppelpaj80

Under terminerna kliver jag upp 05:20 kommer hem 17:40 vadårå?
    Jag pendlar då ca 4 timmar om dagen vilket är det drygaste jag vet. Fredagar brukar jag försöka åka hem tidigare då är jag hemma kl 16.

Nu när jag jobbar är det bara upp 05:45 sen är jag hemma kl 16. Alltså jobba heltid vilket känns som en baggis.

• Studentpappa

@äppelpaj80

För mig handlar det inte främst om att min sambo ska få sova ut även om det också är viktigt. Hon kan inte sova ikapp under dagen då dottern både sover relativt kort och hon oftast får ont i huvudet om hon sover på dagen. Hon får ju lika långa dagar som jag har och har det alldeles säkert minst lika krävande.

Det är för att jag vill ha en så nära relation jag kan med min dotter och då anser jag att trösta på nätterna ingår. Speciellt när jag har köriga perioder och är borta mycket är det ju extra viktigt att jag steppar upp och finns där. Jag vill inte bli en sådan pappa som måste ropa på mamman så fort barnet gråter.
    Att jag blir trött är för mig oviktigt i sammanhanget jag är ingen läkare som dödar någon vid ett misstag. Min dotter är bara ung en gång och då vill jag också finnas där dygnet runt inte bara vara en helgpappa.

Jag är som jag tidigare skrivit antagligen färgad av vår tid på neo då jag var den som skötte allt då mamman var sjuk. Den kontakten vill jag inte släppa.

• Studentpappa
    gryning2 skrev 2012-06-21 21:07:33 följande:
    Ja min man säger att han vaknar lättare när han vet att jag inte är hemma eller att jag ligger i gästrummet och han har hand om barnen om de vaknar. Så det tror jag stämmer.
    Det är en av anledningarna till att vi kan dela nätter men inte behöver sova i separata rum, den som har ansvar för natten sover på sidan där sängen står och då slappnar den andre av och kan sova. 
    Det fungerar iaf jättebra för oss, även om vi bägge ibland vaknar först även om vi ligger på "latsidan" :D 
  • Studentpappa

@äppelpaj80

Jag läser till ingenjör så helt enkla dagar har jag väl inte.
    Matten och fysiken främst kräver väl lite skärpa. Men jag är en hård jävel så det funkar;)

Klart det inte hänger på om man tar nätterna eller ej, det är dock en sak som känns bra för mig därför gör jag det. Dottern tycker iaf inte mindre om mig för att jag gör det så jag ser ingen anledning att avstå.
    Det finns ju ingen mall att så här ska du göra utan alla väljer ju själva vad som känns bra:)

Svar på tråden Kvinna: Varför tar du alla nätter med ert/era barn?