MalinEddie skrev 2012-06-20 21:21:32 följande:
Jag hade lätt att somna om när jag ammade. Det gäller säkert inte alla och det finns också par som flaskmatar från start. Mycket dumt av en barnmorska att lägga allt ansvar på kvinnorna! När amningen var avslutad var det svårare och det var ju det tråden handlade om. Min man har aldrig haft svårt att vakna eller somna om. Han har precis som jag instinktivt känt att han vill vara där för våra barn och vi bestämde redan innan vi fick barn att vi skulle dela på nätterna. Jag tror att många kvinnor (om vi nu utgår från att kvinnan är hemma först) blir smått chockade av sömnbristen men möts av oförståelse från den andra föräldern som inbillar sig att det är någon slags semester bara för att de är lediga från det vanliga arbetet. Inte konstigt att så många par skiljer sig det första året av barnets liv då den föräldralediga allt för ofta tvingas ta hand om vaknätter, städning, hushåll och allt som rör dagarna med barnet/barnen. Vi resonerade som så att barnen var mitt ansvar de åtta timmar min man arbetade. Detsamma gällde givetvis när han var föräldraledig. När vi båda var närvarande delade vi på ansvaret.
Jo lite av anledningen till att jag frågade om hon någonsin sovit med en man, det jag skrev om hormonerna är resultat av forskning (antar jag) och inget jag drog ur ändan. Det berättades dock om det på föräldrautbildningen och jag antar många män har det som en ursäkt.
Det låter lite fel men jag är nästan glad att vår start blev som den blev med några veckor på neo där min sambo iofs tyvärr var sjuk. Men det gav oss ett försprång i förståelse för varandra i en ny situation i livet.