• saelma

munsår, tips?

Hej, har fått munsår och upptäckte att jag inte kan använda de vanliga salvorna, ex vectavir eller anti nu när jag är gravid. Nån som har någon bra huskur istället?

• Svar på tråden munsår, tips?
  • nelly 1

Jag äter valtrex i vanliga fall och fick faktiskt vectavir utskrivet av min barnmorska för att ha istället

• Medsyster

"liten" har rätt i att det är vätskan som smittar. Men det behöver inte sprida sig om man gör som jag beskrivit. Vätskan tar du bort med alsolspriten/el.alkholen direkt. Påsåvis hinner det inte sprida sig.Har själv haft munherpes sedan jag runt 8 år. Är 27 idag. Blåsorna "blåssar" upp allt från 4 gånger/år till 10. Så olika beroend jag varit utsatt för sol, stress, förkyldning etc. Men "gosis" du får prova dig fram. Det ena sättet kanske passar dig men inte det andra. Du hittar säkert en lösning!

• LillaJag

Gå in på Bodyshop, de ha saker till allt. Jag har för mig att jag har köpt en salva mot munsår där en gång...

• Marie N

Clarityn har funkat på mej.Vet ej om om man kan ta det när man e gravid så hör efter först.
    Clarityn finns receptfritt på apoteket.

• saturnina

För mig funkar idominsalva på det mesta, alternativt militärens stift eller vad det nu heter.

• saelma

på apotekets hemsida stod det att man inte fick använda vectavir när man är gravid, tack för alla tips, honung verkar faktiskt funka..

• Majsan70

Va bra att det funkar för dig oxå! :) Jag tycker helt klart att det är det bästa efter att ha provat massa annat. Minst ont o snabbt över...

• Jenny

ett litet tips till... Xylicain är en smärtlindrande salva som kan anv. om munsåret gör ont.

(Kan oxå anv till såriga bröstvårtor i samband med amning)

• mim

Min sambo får blåsor ibland, om han har slut på vectaviren så brukar han ta helosan salva, den är dessutom antiflammatorisk, han tycker att den är helt ok för den är ju dessutom lite fet så den torkar inte och stelnar. Den är väl kanske inte så god för det kommer ju alltid lite i munnen när man har smort läpparna, men funkar det så gör det..

• Minimum

Hej! Du kan använda vectavir som vanligt jag frågade läkaren när jag var på mit VUL eftersom att jag samma dag fått en enorm herpes (första på länge!) Och han sa att det var ok så länge man anväde det lokalt och inte åt den verksama substansen som tabletter!

• saelma

ok, annars funkar honungen oväntat bra, är helt förvånad och tacksam för tipset..

Svar på tråden munsår, tips?