• Anonym (rådlös)

Byta skola utan att vara överens??

Mina barn går på en friskola som tyvärr är under all kritik.
    Ena barnet har en diagnos och de kan inte handskas alls med henne och hon har inet godkänt i något kärnämne och det andra barnet har haft så många lärarbyten nu så jag kan knappt räkna antal lärare längre.

Jag har nu vart i kontakt med den kommunala skolan i samma kommun, ca 300m får friskolan, och det verkar som att det skulle vara ett mycket bättre alternativ till mina barn.
    Men pappan (umgängesförälder, vi har gv) vill inte flytta på dom.

Kan jag flytta dem utan hans medgivande, eller finns det någon väg att gå för att flytta på dom utan att han sagt ja (kontakt med soc etc iom dotterns diagnos kanske eller nått??)

• Svar på tråden Byta skola utan att vara överens??
  • Hedebris

Nej, det går ej om ni ha gv. Vi måste ha ok med e-leg från samtliga vådnadshavare

• Anonym (Det går MEN)

Det går men ska egentligen inte gå... har varit med om det själv då exet bytte skola fastän vi hade GV. Jag fick inte ens skriva på något eller veta någonting alls! Kommunen (skolan) gjorde FEL då det finns fällande domar då skolor gjort på liknande sätt. Men det finns fler skolor som gjort likandant samt att aktuell skola gjort likadant med flera andra. Jag påtalade detta för skolan men de bara garvade. Orkade inte gå vidare då det hände massor med annat som hade med exet att göra samtidigt.
    Det är ett skäl till EV iallafall; att man inte rådgör om sådant vid GV. 

• Anonym

Det går visst! Finns dom på att barnets rätt till utbildning väger starkast och därför kan skolbygge ske utan att båda föräldrarna är överens.

• Anonym

Vet med säkerhet att det går då vår rektor läste direkt ur skolverkets skrivelse. Rätten till skolgång väger tyngre än föräldrars beslut.

• Anonym (Det går MEN)

Jo men kolla gamla domar. De måste åtmistone föra en dialog samt ge bägge vårdnadshavarna möjligheten att skriva under! Annars blir det dyrt! Men hur många orkar starta en process??

• Anonym (MM)

Ge pappan möjlighet att skriva på.
    Om han nekar tala då om för honom att hans nekande kan vara grund för att du faktiskt ska få EV.
    Skulle bli förvånad om han inte skrev på fortare än kvickt.  

• Anonym (Det går MEN)

Nja, inte säkert. Det beror på var skolan ligger etcetera. Det kan ligga som grund för EV, ja, men det beor på vad domstolen anser är lämpligt för barnet.
    Däremot kan skolan bli dömd att betala skadestånd om de inte bryr sig om att få bägges underskrift.

• h8him

Eftersom du vill byta från en friskola till den kommunala skolan som ligger närmast hemmet så tror jag absolut att du kan göra det, tvärtom hade du fått problem. Säger du upp barnens platser i friskolan så blir de hänvisade till den kommunala skolan, oavsett vad den andra föräldern tycker. Barnen har skolplikt och i någon skola måste de gå.

• hymafr

Om ett barn har underkänt i alla kärnämnen och en av föräldrarna vill byta skola medan den andra inte vill så borde det innebära en klar nackdel i vårdnadsfrågan för den förälder som inte vill försöka fixa en så bra skolgång som möjligt för sitt barn.

• SupersurasunkSara

Mig veterligt skrivs barnen i skolan närmast barnens folkbokföringsadress om föräldrarna inte är överens. Men annans ska man inte kunna byta. Har döck hört att en förälder gick via någon/något, bup kanske? Eller något och fick godkänt på bytet eftersom den andra föräldern inte hade något hållbart argument till varför bytet inte skulle ske.

Svar på tråden Byta skola utan att vara överens??