• sommarlov333

Löptik och midommarfirande?

Hej hej har en riktig familjelivsfråga så här inför midsommar med stora tjocka släkten.

En samvetsfråga: Ska jag avstå från att  fira midsommar vid vårt sommarställe för att min hund löper?

Fick frågan eller en antydan om vad vi ska göra när våra kusiners hane inte klarar av löptikar.
    Känns lagom lockande att stanna i stan ensam en hel helg för att dom inte klarat av att fostra sin hund. Till saken hör dessutom att vi alltid haft tikar när de valde att skaffa en hane för 10 år sedan. Båda hundarna är nu över 10 år. Så det kom inte en blixt från klar himmel att vår tik plötsligt löper och att de måste vistas ihop.
    Att tiken löper är ju inget jag kan påverka men de hade kunnat påverka sin hane i fostran av den men istället har den alltid fått sin vilja fram. Jag har både tik och hane och den hanen har vackert fått lära sig att lyda oavsett löptiksdoft.

Nu är deras hane nyopererad och ska tydligen absolut inte utsättas för löptiksdofter för att stygnen inte ska gå upp. Den skrivs ut idag från op...

Vid ex tävlingar är ju löptikar inte välkomna men hur ska man resonera vid högtider med släkten?
    Har ingen som kan vara hundvakt åt min tik och vi har dessutom en hane som säkerligen sprider samma löptiks dofter som tiken som vi skulle behöva få vakt åt med. Och en löptik vill man ju inte gärna lämna bort med tanke på risken för tjuvparning. Och vi människor luktar ju säkert löptik vi med så oavsett om löptiken är med eller inte så kommer det trigga deras hane... suck

Jag känner mig små tjurig att det där får de ordna och ta hand om, det är inte min hund och inte mitt problem att lösa. Vad säger ni därute? 

• Svar på tråden Löptik och midommarfirande?
  • Smulan 89

Oj, vad svårt. Jag hade väl tyckt att det inte är mitt problem om deras hane inte klarar av löptikar. Min hund har nyss löpt skulle det komma folk hem till mig med en hane som inte klarar av löptikar så kan de inte ta med hunden helt enkelt. Min hund bor ju här, så den ska ju vara med. Jag flyttar inte på min hund för att en annan hund som ska komma hem till mig inte tål min hund. Kan de inte låta någon passa deras hund då? Det blir ju lite annat med en hund som är nyopererad...svårt detta.

• sommarlov333

Ja det är vårt gemensamma sommarställe och alla brukar alltid samlas där. Så det är som bådas hem!

Nån av oss blir ju tvungen att stanna hemma... 

Hade det varit en av mina hundar hade jag inte haft en tanke på att fira midsommar utan stannat hemma och vårdat min hund. Kanske antyder det att midsommar är mindre viktigt för mig och att jag därför ska stanna hemma i stan med mina hundar Jag har ingen annanstans att åka och fira så då skulle jag sitta hemma ensam och i princip se på tv eller läsa.

Men jag känner  att det är aningen fräckt och ohyffsat av dom att fråga mig om inte jag kan dunsta. När det är DERAS hund som har problem.

• tussilago00

Men om hunden är nyopererad så ska den väl ta det lugnt över huvudtaget? Hade det varit min hane hade jag valt att stanna hemma med honom så han får lugn och ro!
    Vi åker till landet med våra 2 tikar varav en som löper och har ingen aning om ifall det kommer vara hanhundar där. Om dom inte uppfostrar hunden får dom väl lösa det? Tycker jag iaf!

• Queen of all

Är du inte klok mänska??? Du kan verkligen inte ha någon aning om hur en han-hund fungerar när tikar löper. Det är fasen ingen uppfostringsfråga. Det är en fråga om hur hunden är i sig självt. En del hanar bryr sig inte alls och en del blir halvt förstörda när tikar löper. 
    Det enda man kan göra åt det är att kastrera hanen och i många fall hjälper inte ens det.

Skaffar man hund oavsett kön så får man ju ta och anpassa sig lite till djuret. Min tik har precis haft en period då hon har löpt och jag hade en del inplanerat med min mamma som har en hane. Men dom sakerna som involverade båda hundarna fick jag ställa in. Så enkelt är det. Inte fasen kan jag komma och säga att hennes hund är ouppfostrad för att han, helt naturligt och som det ska vara, vill sätta på min hund.

Skulle du säga samma sak när andan faller på hos dig och din partner/sambo/man/whatever??

Och vadå att det inte är din hund. Det är ju DIN hund som löper. Inte någon annans...
    Väx upp och ta lite eget jävla ansvar.
    Nu blev jag kinkig. Typiskt hundägare att skylla på andra så fort dom inte får sin vilja igenom (ska kanske inte dra alla över en kant men det är tyvärr mer vanligt än ovanligt.) 

• sommarlov333

Ja nu är den hanen för gammal för att lära något. Den är som den är. Problemet har ökat de senaste åren och den är nu så att säga översexuell. Kan inte äta, sova göra nåt när det finns löptikar i närheten dvs södra sidan av stan. Hunden är ouppfostrad i allmänhet och visst bidrar det till hur stark sexuallitet den har.

Finns många polishundar narkotika hundar som är hanar och de får ju inte direkt sluta jobba bara för att det finns en löptik i närheten och följa sina drifter. Man kan inte träna bort driften men man kan träna hunden att det inte är ok att fritt följa sina drifter. 

• FMG
    sommarlov333 skrev 2012-06-21 11:44:30 följande:
    Ja nu är den hanen för gammal för att lära något. Den är som den är. Problemet har ökat de senaste åren och den är nu så att säga översexuell. Kan inte äta, sova göra nåt när det finns löptikar i närheten dvs södra sidan av stan. Hunden är ouppfostrad i allmänhet och visst bidrar det till hur stark sexuallitet den har.

Finns många polishundar narkotika hundar som är hanar och de får ju inte direkt sluta jobba bara för att det finns en löptik i närheten och följa sina drifter. Man kan inte träna bort driften men man kan träna hunden att det inte är ok att fritt följa sina drifter. 
    Du kan inte jämföra den med tjänstehundar.
    Är en hund så pass påverkad av löptikar är den säkerligen ett dåligt tjänstehundsämne av andra orsaker.
    Även om vissa tjänstehundar kan vara påverkade av löptikar i viss mån brukar en del drifter vinna över andra vilket gör att det inte går ut över arbetet.

• Queen of all
    sommarlov333 skrev 2012-06-21 11:44:30 följande:

Då borde hunden kastreras för sin egen skull. 
    Men det är fortfarande inget som kan tränas bort. Kanske på vissa hundar men det finns hundar där det inte går.
    Och polishundar är väl ändå kastrerade va? Just för att få bort en hel del instinkts-grejer.

Men jag förstår inte det här att du vill avsäga dig allt ansvar för att din hund löper och ni ska träffa en hanhund. Det är väl din hund och ditt ansvar att inget händer?? Eller?

Hur fungerar det om din hund hade skabb eller liknande? Hade det varit andras hundägares skyldighet att hålla sina hundar ifrån din då fast dom känner varandra, eller är det din förbannade skyldighet att hålla din från andra som kan smittas?

• Queen of all

Sen förstår jag inte vad du anser är viktigast... Ett midsommarfirande eller din hund.. 

• sommarlov333

Nu handlar det inte om att ha hundarna ihop i samma rum men den här hanen klarar inte av att de ens är inom 100meter.

Svar på tråden Löptik och midommarfirande?