Löptik och midommarfirande?
Hej hej har en riktig familjelivsfråga så här inför midsommar med stora tjocka släkten.
En samvetsfråga: Ska jag avstå från att fira midsommar vid vårt sommarställe för att min hund löper?
Fick frågan eller en antydan om vad vi ska göra när våra kusiners hane inte klarar av löptikar.
Känns lagom lockande att stanna i stan ensam en hel helg för att dom inte klarat av att fostra sin hund. Till saken hör dessutom att vi alltid haft tikar när de valde att skaffa en hane för 10 år sedan. Båda hundarna är nu över 10 år. Så det kom inte en blixt från klar himmel att vår tik plötsligt löper och att de måste vistas ihop.
Att tiken löper är ju inget jag kan påverka men de hade kunnat påverka sin hane i fostran av den men istället har den alltid fått sin vilja fram. Jag har både tik och hane och den hanen har vackert fått lära sig att lyda oavsett löptiksdoft.
Nu är deras hane nyopererad och ska tydligen absolut inte utsättas för löptiksdofter för att stygnen inte ska gå upp. Den skrivs ut idag från op...
Vid ex tävlingar är ju löptikar inte välkomna men hur ska man resonera vid högtider med släkten?
Har ingen som kan vara hundvakt åt min tik och vi har dessutom en hane som säkerligen sprider samma löptiks dofter som tiken som vi skulle behöva få vakt åt med. Och en löptik vill man ju inte gärna lämna bort med tanke på risken för tjuvparning. Och vi människor luktar ju säkert löptik vi med så oavsett om löptiken är med eller inte så kommer det trigga deras hane... suck
Jag känner mig små tjurig att det där får de ordna och ta hand om, det är inte min hund och inte mitt problem att lösa. Vad säger ni därute?