• Äldre 21 Jun 12:07
    6437 visningar
    11 svar
    11
    6437

    Rotfyllning - fick panik och kunde ej andas

    Jag skulle göra en första rotfyllning idag. Jag visste om det eftersom jag var och visade upp den onda tanden härom dagen. Eftersom jag lider av värsta sortens tandläkarskräck så började vi inte samma dag utan bokade en tid till idag istället.

    Jag fick bedövningen och allt var frid och fröjd, såklart var jag rädd men tänkte att det skulle gå bra. Sedan satte dom något gummiliknande tyg över munnen på mig och började borra. Bedövningen hade inte tagit tydligen så det gjorde skitont när de hade borrat ett tag, jag ryggade tillbaka. Sköterskan puttade mig på huvudet och sa att jag skulle hålla huvudet stilla, jag sa att det gör ont och hon höll fast mitt huvud medans läkaren borrade igen, i typ en halv sekund. Jag skrek till och sa att det gör ju ont!! Precis då började jag skaka helt okontrollerat, gråta, hulka, till slut kund jag inte andas och panikattacken var ett faktum... Jag fick sätta mig upp och efter några minuter hämtade de en papperspåse som jag försökte andas i. Men jag skakade och hulkade och grät och försökte kippa efter andan så våldsamt så de hämtade personal från vårdcentralen, och till slut fick de lägga sig över mig så jag skulle ligga stilla i stolen medans jag fick syrgas. Sedan så fort jag började andas ganska normalt igen så fick jag flytande lugnande medicin med vatten...

    Dom täppte till hålet i tanden och jag fick en ny tid om ett par veckor, jag skulle komma 30min tidigare för att få lugnande innan...

    Har någon annan varit med om liknande? Nu är jag ju livrädd för att gå dit igen, har aldrig varit med om liknande .. Upplevde det som väldigt störande att sköterskan höll fast mitt huvud när läkaren skulle borra, tror det var det som utlöste det hela...

    Tycker ni att det låter helt okej att göra så?

    Jag är både ledsen, skamsen och rädd nu..

  • Svar på tråden Rotfyllning - fick panik och kunde ej andas
  • Äldre 21 Jun 12:30
    #5

    Ja, jag måste väl byta tandläkare.. Ska se om det finns privata.. Detta är ju på vårdcentralens tandvård, vet inte om de har flera läkare..

    Sjukhusets tandläkare har jag inte ens hört talas om? Ändå har jag bett och bönat om att få bli nersövd..

    Jag vet inte hur det där lugnande ska hjälpa om jag ska vara ärlig, visst blev jag lugnare men det där med paniken hade redan gått över när det började verka. Men skräcken sitter kvar och den blev ju ännu värre, jag kan inte förstå hur jag ska kunna ta mig dit igen?!?

    Vet ni om det kostar extra att bli sövd? Hur går sånt till?

  • Äldre 21 Jun 12:44
    #7
    lovegivespower skrev 2012-06-21 12:34:58 följande:
    Nej för mig kostar det inte att bli sövd. Dock är jag 21 och har gratis tandvård om det har någon betydelse? Men i alla fall så går jag på sjuhustandläkaren och jag har fått blivit sövd. Fast förra gången klarade jag att laga vaken och det gick jätte bra. Nu kommer jag till problemet att jag är gravid och måste göra en rotfyllning då jag slog i framtanden när jag var liten och nu är det dålig. Fy nu kan jag ju inte sövas!!!!!! Har ingen verk eller så men vill gärna få det gjort innan bebisen kommer. Då det inte känns skönt att ha det gjort innan. Men vill verkligen inte!!!! Har tid nästa vecka att prata om det. Menar inte att problemet är att jag är gravid utan att jag inte kan sövas Solig
    Hur går det till? De söver dig och lagar tanden och sen? Får du vakna ordentligt där inne eller måste du åka hem halvt sömnig?
Svar på tråden Rotfyllning - fick panik och kunde ej andas