• Angie99

Vilken ras är min katt?

Hej!

Min katt är en vanlig huskatt men eftersom hon är långhårig så antar jag att det är en blandning av något. Någon som är duktig på sånt här som kan mer?

• Svar på tråden Vilken ras är min katt?
  • Mynta

Nä, det behöver det inte vara. Långhåriga huskatter utan inslag av raskatt är vanligt.

• Angie99

Ser dom ut som min då? Ja jag vet inte, tänkte bara det kunde vara kul att höra efter...

• Angie99
    annli skrev 2012-06-21 17:04:07 följande:
    Vilken supersöt kisse :)
    Tack!
    Greger b skrev 2012-06-21 17:10:50 följande:
    Solklart är det en vacker Norsk Skogskatt!
    Tror du? Är de inte mer långa i nosen?
  • Mynta

Greger b - Vad baserar du det på? Jag ser faktiskt inga likheter alls med en NFO, bortsett från pälslängden.

• nemo1
    Greger b skrev 2012-06-21 17:10:50 följande:
    Solklart är det en vacker Norsk Skogskatt!
    För det första heter det inte skogskatt utan skogkatt. För det andra så är ALLA katter utan stamtavla huskatter!
  • Birmafröken

Norsk skogkatt (utan s) är en raskatt med stamtavla, katter utan stamtavla är huskatter oavsett hur de ser ut. Långhårsanlaget finns även hos huskatter, så det behöver alltså inte alls finnas raskatter i en långhårig huskatts ursprung.

Av någon konstig anledning brukar folk kalla långhåriga huskatter för skogSkatter (med s), men dessa katter har inget med rasen Norsk skogkatt att göra.

Eftersom din katt saknar stamtavla är hon en vacker långhårig huskatt (svartsköldpadda med vitt).

• Excentriskan

Angorablandning kan man också kalla långhåriga katter.

Och vad gäller SkogSkatter (föredrar S:et i namnet då det rullar bättre på tungan än det fånigt avklippta skogkatt ordet) så har jag sett betydligt vackrare halvraser med jämnare och finare teckningar än de renrasiga. Sen blir halvraserna ofta finare i ögonen (de blir inte lika små och grisliknande som de renrasiga). Och jag är heller inte förtjust i långnäsan som de renrasiga har.

Nu hade dock inte din katt de där "karakteristiska" teckningarna (som jag kallar det när det gäller skogisar. Inte heller stora tassar eller tofsar i öronen.

Så då kallar jag den nog mer sköldpaddsfärgad och vit hona möjligtvis angorablandning.

Bilderna jag stoppat in är bara för att visa på den teckningen jag föredrar på SkogSkatter ;)
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
Svar på tråden Vilken ras är min katt?