• Liljekonvaljebladet

Huslån!

Hur fungerar det med lån till hus egentligen. Måste vi båda ha en fast anställning?
    Jag har en fast tjänst, men min sambo har inte detta. Har dock jobb, men inte fast. Får den inkomsten räknas med ändå?

Är det bara anställningsbesvis som gills? Jag jobbar nämligen 100 %, fast min tjänst endast är på 75 %. Vad behövs ca i inkomst för ett hus runt miljonklassen, ni som har koll?   Glad

Ska givetvis boka in ett möte med banken, men bara lite nyfiken innan vi får tid där. 

• Svar på tråden Huslån!
  • flower79

När vi - jag å min make köpte vårt hus för tre år sen var det bara han som hade fast jobb. Jag var sjukskriven och arbetslös.
    Han tjänade rätt ok då och huset vi köpte kostade nästan 800000:-
    Så jag tror inte bägge behöver fast anställning. Lycka till!

• Zara10

Dom kan bevilja även om det bara är en som har fast inkomst , däremot måste man ha 15% i kontantinsats o kan oftast inte ta det med blancolån då !

• Liljekonvaljebladet
    Zara10 skrev 2012-06-21 19:23:29 följande:
    Dom kan bevilja även om det bara är en som har fast inkomst , däremot måste man ha 15% i kontantinsats o kan oftast inte ta det med blancolån då !

Går det aldrig att baka in det i lånet? Eller ta det som toplån?
  • Zara10

Inte i daxläget , bankerna ska kräva 15% i kontantinsats idag

• anyXX
    Liljekonvaljebladet skrev 2012-06-21 21:04:59 följande:
    Går det aldrig att baka in det i lånet? Eller ta det som toplån?

Det är nog olika. Vi fick ta lån på kontantinsatsen, men vi har fast jobb båda två iofs.
    flicka 2008 & pojke 2010
  • Zara10

Ja men då ett blacolån med högre ränta ?

• anyXX
    Zara10 skrev 2012-06-21 21:07:22 följande:
    Ja men då ett blacolån med högre ränta ?

Nej, vi hade nog tur. Köpte hus för ett år sedan och fick ett bra lån. Det är en liten bank och min mans familj är stammisar... Så det är nog ovanligt.
    flicka 2008 & pojke 2010
  • Zara10

Bolånetaket är 85% sen 1 okt så nog hade ni tur alltid

• Studentpappa

Nej ni behöver inte ha jobb öht om ni har tillräcklig garanti för lånet, vi lånade när ingen av oss hade jobb. Vi hade en medlåntagare som stod för säkerheten på lånet. 

De ggr jag ej svarar mina citerade inlägg beror på att jag ej orkar leta igenom långa trådar efter citerade inlägg.
  • Liljekonvaljebladet
    Studentpappa skrev 2012-06-21 21:26:36 följande:
    Nej ni behöver inte ha jobb öht om ni har tillräcklig garanti för lånet, vi lånade när ingen av oss hade jobb. Vi hade en medlåntagare som stod för säkerheten på lånet. 

Vad räknas som säkerhet då? Borgenärer?
  • Studentpappa
    Liljekonvaljebladet skrev 2012-06-21 22:02:14 följande:
    Vad räknas som säkerhet då? Borgenärer?
    Borgenären är den som lånar ut pengar alltså banken. En medlåntagare står som säkerhet för lånet och betalar inte du så går kravet vidare till denne. 
    De ggr jag ej svarar mina citerade inlägg beror på att jag ej orkar leta igenom långa trådar efter citerade inlägg.
  • Liljekonvaljebladet
    Studentpappa skrev 2012-06-21 22:10:45 följande:
    Borgenären är den som lånar ut pengar alltså banken. En medlåntagare står som säkerhet för lånet och betalar inte du så går kravet vidare till denne. 

Ah, men var det jag menade iaf.   Tänkte på uttrycket "går i borgen för..." och fick för mig att det var de som kallades borgenärer.
  • Studentpappa
    Liljekonvaljebladet skrev 2012-06-21 22:19:01 följande:
    Ah, men var det jag menade iaf.   Tänkte på uttrycket "går i borgen för..." och fick för mig att det var de som kallades borgenärer.
    Ja det är en vanlig missuppfattning och en som jag själv gjort innan jag skaffade mig bättre koll på begreppen :D
  • Anonym
    Liljekonvaljebladet skrev 2012-06-21 22:19:01 följande:
    Den som går i borgen kallas också för borgensman. Gäldenär är den som står i skuld och borgenär är den som lånar ut.
Svar på tråden Huslån!