Inlägg från: Liljekonvaljebladet |Visa alla inlägg
  • Liljekonvaljebladet

Huslån!

Hur fungerar det med lån till hus egentligen. Måste vi båda ha en fast anställning?
    Jag har en fast tjänst, men min sambo har inte detta. Har dock jobb, men inte fast. Får den inkomsten räknas med ändå?

Är det bara anställningsbesvis som gills? Jag jobbar nämligen 100 %, fast min tjänst endast är på 75 %. Vad behövs ca i inkomst för ett hus runt miljonklassen, ni som har koll?   Glad

Ska givetvis boka in ett möte med banken, men bara lite nyfiken innan vi får tid där. 

• Svar på tråden Huslån!
  • Liljekonvaljebladet
    Zara10 skrev 2012-06-21 19:23:29 följande:
    Dom kan bevilja även om det bara är en som har fast inkomst , däremot måste man ha 15% i kontantinsats o kan oftast inte ta det med blancolån då !

Går det aldrig att baka in det i lånet? Eller ta det som toplån?
  • Liljekonvaljebladet
    Studentpappa skrev 2012-06-21 21:26:36 följande:
    Nej ni behöver inte ha jobb öht om ni har tillräcklig garanti för lånet, vi lånade när ingen av oss hade jobb. Vi hade en medlåntagare som stod för säkerheten på lånet. 

Vad räknas som säkerhet då? Borgenärer?
  • Liljekonvaljebladet
    Studentpappa skrev 2012-06-21 22:10:45 följande:
    Borgenären är den som lånar ut pengar alltså banken. En medlåntagare står som säkerhet för lånet och betalar inte du så går kravet vidare till denne. 

Ah, men var det jag menade iaf.   Tänkte på uttrycket "går i borgen för..." och fick för mig att det var de som kallades borgenärer.
Svar på tråden Huslån!