Chefen beviljar inte föräldraledighet, eller rättare sagt hör inte av sig (mobbning)
Hej
Jag fick barn Aug 2011, innan dess jobbade jag i en verksamhet där det förekom mycket missförhållande och en hel del mobbning bla mot mig, tyvärr fick dessa mobbare chefen med sig som trots att jag skulle stanna kvar inom verksamheten kallade till ett omplaceringsmöte utan att medela mig.
Hur som helst skulle jag vara i en annan liknande verksamhet och vi hade några möten där det framkom att hon egentligen inte alls visste om anklagelserna mot mig stämde eller inte (grova anklagelser utan sanning från mobbarna) samt att facket sa att "vi kan inte motsäga oss andras upplevelser" så jag har inget stöd därifrån. Efter omplaceringsmötet tog jag ut all ledighet jag hade och lämnade verksamheten, under föräldraledigheten skrev även jag och chefen på att jag inte skulle tillbaka till samma verksamhet utan någon av de andra inom samma område, so far soo good.
Vi har haft ett fåtal möten där vi pratat om framtiden varannat möte är chefen trevlig och tillmötesgående nästa hittar hon på något nytt jäkelskap och skyller ifrån sig i allt som hänt, gör små saker enorma, att jag varit mobbad osv brydde hon sig aldrig o, ej heller när jag var högravid och tvingades jobba under hot och våld (från patienter) samt göra tunga lyft, jag har snart 10 månader senare fortfarande ont efter detta. Att arbetsmiljölagens föreskrifter säger något helt annat både om mobbning och gravida arbetstagare brydde sig varken chef eller fack om.
I våras pratade vi om att jag ev skulle kunna jobba natt då jag börjat studera under våren, detta skulle chefen kolla upp, hur som helst i Maj kläcker hon att "Nej du får inte alls jobba ensam natt, du skall jobba i en grupp" och det TROTS att hon tidigare velat att jag skulle jobba natt då som högravid på ett ställe där hon öht inte ens visste hur patienterna var med hot/våld och tunga lyft och trots att hon skulle se sig om.
Plan B är då att vara föräldraledig även i höst och har flertal gånger mailat chefen, bestämt men konstruktivt samt ifrågasatt hennes grunder att jag hux flux inte får lov att jobba natt för detta kom hon på nu för några veckor sedan bara taget ur luften.
Nu har det gått 6 veckor och hon har varken besvarat min fråga om föräldraledighet eller svarat på vad som ligger till grund för att jag inte skulle få jobba natt. Pängterade att jag nu då jag går in timmar på andra ställen redan varit på 4 st ställen (mitt tidigare jobb där jag bara har fina referenser och varit betrodd att hoppa in överallt) .
Nu behöver jag verkligen få beviljat min ledighet i höst men chefen VÄGRAR svara på något alls från mig samt att det enda lilla svaret jag fått om nattjobb är att "det står ord mot ord, jag kan inte veta vad du gjort och inte egentligen" så jag vet inget alls egentligen, och som sagt nu har snart de 2 månaderna innan jobbstart gått (man måste ansöka 2 månader innan) utan att chefn hört av sig. Vad gör man?
Har dessutom redan fått söka kurser för i höst jag i nuläget inte vet om jag kan göra, jag står med en dagmamma som inte kan få in några tider, jag står med fritids som inte heller kan få in några tider osv.
Har funderat på att höra av mig till chefens chef men samtidifgt har MÅNGA klagat där och det leder aldrig till något alls, man kan väl minst sagt säga att det rasar i alla verksamheterna där just nu.
Så hur fan gör jag?
Kan även tillägga att jag för något år sedan var så psykiskt nerbruten av denna chefen så jag inte ens tog mig ur sängen, och depressionen kom som ett brev på posten direkt efter förlossningen, jag är dessutom livrädd för att börja jobba i grannverksamheten i gruppen då skitsnacket ju går, ivrigt påhejjat av chefen, jag hör det lite överallt. Så en tuff hård konfronation som kanske vore det bästa klarar jag inte, det är precis så jag kommit såpass långt att jag klarar vardagen, jag fixade studierna under våren galant och jag fixar att jobba nu, men så mycket mer är det just nu, och "korthuset" jag byggt upp är väldigt lätt att rasera. Chefen kallade mig bla div tillmälen, gav mig helt sjuka egenskaper, ena dagen hissade hon mig, andra gången tryckte till allt hon kunde man vet inte var man har henne alls. jag söker aktivt andra jobb men det är inte så lätt att bara få.