• Anonym (Orolig)

Jag är rädd att mitt spädbarn inte kan andas

Jag är livrädd att min sex veckors bebis har svårt att andas. ibland, framförallt när han sover så låter det som om han snarkar nästan, fast det är ingen snarkning. Det låter som en blandning mellan en gris och som om han har något i halsen. Min svärmor har också reagerat på det och tycker det piper lite om hans lungor ibland. Jag har tagit upp det på BVC men hon säger att det är normalt och att alla bebisar låter så, speciellt på nätterna. Samtidigt har hon aldrig hört det då han aldrig låtit så när vi varit där.

Ibland upptäcker jag också att han gapar (också när han sover) och liksom hulkar, som om han ska spy , fast han spyr inte, i stället ser det lite ut som om han chippar efter andan, jag lyfter upp honom jättefort och då slutar han. Men vad händer om det sker under natten och jag inte kan lyfta upp honom? Han sover ALLTID bredvid mig nu för att jag är livrädd.

Har någon varit med om detta? Är det som BVC säger att alla barn låter så?

• Svar på tråden Jag är rädd att mitt spädbarn inte kan andas
  • Anonym

Min lille kille på  fyra veckor låter som du beskriver, och har gjort sedan han föddes. BB-personal, läkaren och BVC-sköterskan har alla hört det och sagt att det är normalt. Han har trånga näsgångar och det brukar växa bort. Lite pip har jag också hört, mest när han var förkyld, då hördes det tydligt pip och rossel från nedre luftvägarna vid några tillfällen. Har aldrig märkt att han skulle haft svårt att få luft, även om han kan snarka något förskräckligt ibland.

• Anonym (#1)

Eller alltså, med "normalt" menar jag att de sagt att det är vanligt och inget att oroa sig för, men alla barn låter ju inte så, mitt första barn var tyst när hon sov. Fördelen med lillen är att jag hör i alla fall att han andas, med ettan fick jag stå och titta länge efter andningsrörelserna när hon sov och jag var nojig. 

• ldis

Så där har båda mina söner låtit fram till de har varit runt tre månader. Båda har även vid tillfällen hulkat så där som du beskriver. Som att de kippar efter luft. I båda fallen har det växt bort (minsta är tre månader nu och gör inte så sen några veckor tillbaka). Det ser verkligen jätteläskigt ut!

• marla333

kanske ska skaffa andningslarm?
    jag var rädd för psd och skaffade ett andningslarm som såg ut som en stegräknare och sattes fast i blöjan. kändes väldigt tryggt att den blinkade och kunde larma om nåt hände. det fick mig att sova bättre.

• Anonym

Jag hade skaffat ett andningslarm, så slipper du vara orolig på nätterna.

Testa även en mjuk vuxenkudde (rumpan utanför kudden).
    Att ligga "sluttande" med huvudet högre är ju något som rekommenderas vid förkylning och täppt näsa.

• Pussesnufs

Min dotter lät också sådär... var helt övertygad om att hon skulle dö när som helst. Men nu efter 9 veckor har det upphört... hon får iofs fortfarande dessa "kräkreflexer" men det är ju tydligen normalt.
    Pipet och "snarkningarna" kan bero på rester av fostervatten och det är inte farligt.

Jag skulle inte skaffa ett andningslarm för jag hade blivit hypernervös.

Scientia Potentia Nostra
  • Anonym (Orolig)

Det känns som ett andningslarm skulle göra mig mer orolig och jag skulle hoppa högt när minsta mobilpip kom så det vågar jag nog inte.

Jag var bara mest orolig över att jag inte blev tagen på allvar av BVC men då verkar det ju vara vanligt.

• JS85

Så gör min son med o låter så (tre veckor gammal) det där med att det ser ut som de ska kräkas är sura uppstötningar. Det kommer alltså upp en bit i halsen på dom o de får den reflexen, o sen kan det smaka konstigt o då gör de lite grimaser efter.

Han låter som en gris med:P Låter så otäckt, o jag vet att jag satt uppe en hel natt o grät bland de första dagarna då jag var så rädd att han var sjuk eller nåt...
    Nu är han även förkyld stackarn...men jag är rätt lugn nu för att jag läst att många haft barn som varit såhär.

• Jeff

Vår dotter lät också så där, det är tydligen vanligt. Har även sett henne göra hulkandet du nämner under de första veckorna.

Nu är hon 12 veckor och sover oftast tyst men gör fortfarande ett gnisslande ljud ibland. Vi har ett sådant andningslarm som maria333 pratar om (Snuza Halo)  och sover också mycket bättre med det!

• Anonym

Sådär lät min dotter oxå första veckorna, vi brukade kalla henne minigrisen ;) hihi. tycker inte du ska oroa dig för mycket, om något mer händer & du tycker det är otäckt ska du ju absolut inte tveka om att ringa sjukvårdsupplysningen eller dylikt :)

• Anonym

min son lät som en hel djurfarm när han var spädis (när han sov). vi kunde knappt sova själva när han lät så mycket. om någon läkare på bvc eller sjukhuset har kollat bebisen och inte hittat något oroväckande så lita på det, det är normalt

Svar på tråden Jag är rädd att mitt spädbarn inte kan andas