• Anonym

vågar man, semester och föräldrapenning samtidigt?

ja hur är det? det är så att vi får våran semesterersättning i en klumpsumma i juni varje år oavsett om vi tar semester eller inte, samma givetvis i år. jag ska nu ha semester 4 veckor i juli, vågar jag då ta ut föräldrapenning samtidigt?

jag menar min arbetsgivare vet ju inte om att jag tar ut föräldrapenning och han meddelar ju inte min semester till FK, och FK meddelar väl inte heller till min arbetsgivare att jag tar ut föräldrapengar, kanske är moraliskt fel men frågan är bara hur ska dom kunna upptäcka detta?

• Svar på tråden vågar man, semester och föräldrapenning samtidigt?
  • cloudberry79
    Anonym skrev 2012-06-22 08:57:05 följande:
    ja hur är det? det är så att vi får våran semesterersättning i en klumpsumma i juni varje år oavsett om vi tar semester eller inte, samma givetvis i år. jag ska nu ha semester 4 veckor i juli, vågar jag då ta ut föräldrapenning samtidigt?

jag menar min arbetsgivare vet ju inte om att jag tar ut föräldrapenning och han meddelar ju inte min semester till FK, och FK meddelar väl inte heller till min arbetsgivare att jag tar ut föräldrapengar, kanske är moraliskt fel men frågan är bara hur ska dom kunna upptäcka detta?
    Det kan ju upptäckas om du kontrolleras (kontroller kan göras ett par år tillbaka i tiden också, men det är ju om du upptäcks vid en senare kontroll eller om någon anmäler dig) av FK. Då kollar de med din arbetsgivare så du varit föräldraledig under den aktuella perioden. Om du behöver bli av med dagar, varför inte bara förlänga semestern och ta några veckor FL? Inte nog med att du måste betala tillbaka FP-ersättningen, du kan även bli polisanmäld för bedrägeri om du åker fast.
    Sur, grinig och på smällen.
  • Anonym

Ingen bra idé, FK kan kolla med arbetsgivaren. Dessutom är ju fp till för att täcka inkomstförlust när man INTE får lön.

• Queenie70

Jag fick just veta att det är fullt tillåtet att få ut sin semester i pengar, när man själv är sjukskriven, eftersom det helt enkelt är pengar som man jobbat in, även om man samtidigt får pengar från FK. Så kanske är det tillåtet även när man får ut föräldrarpenning.

• Ripper500

Du får inte ta fp samtidigt som semester.
    Jag känner flertal personer som blivit kollade av fk via arbetsgivaren.
    Senast en på jobbet som tagit fp samtidigt som hon jobbade, fast av misstag.
    Hennes sgi blev nollad plus återbetalning. Så nu får hon bara 180 kr om dagen.

• Anonym (Polisanmälan)

Detta kommer vid ev kontroll att omgående därtill rendera i en polisanmälan om bedrägeri.

Alltså; Förutom nollad SGI och återbetalningskrav kan du då räkna med dryga böter och eventuellt villkorlig dom.

• Queenie70

Nu blir jag orolig om jag fått fel information vad det gäller sjukskrivning och semester samtidigt. Nån som har nån input? Ser ju inte den stora skillnanden mellan att ha föräldrarenning och semester samt att vara sjuksriven och få ut semester i pengar, som jag fått veta är ok.

• Coyote

Queenie, semester i form av pengar ska man kunna få ut trots sjukskrivning, så har jag fattat det. Men det borde man kanske kolla upp lite mer noga..?

• Lady Gaga

Att få ut semesterpengar utan att vara semesterledig och samtidigt vara f-ledig är helt ok. Men man får inte ta semester samtidigt som fp eftersom semester räknas som arbete.

• Tittij

Du får ju ut dina pengar "retoraktivt" kan man säga. De pengar du får nu är för intjänande året 1/4 2011 - 31/3 2012. När var hur du sen väljer att vara ledig är upp till dig. Om du då anmäler att du är föräldraledig till både jobb och FK är det helt ok!

Det du bör komma ihåg då är ju bara att om du sen skulle vilja ha mer semester så får du ju inga mer pengar. Du har fått en klumpsumma som ska räcka för alla semesterdagar till och med juni nästa år :)

Men det är helt ok att göra som du gör! 

• Tittij

Alltså du har fått en hög med pengar som ska räcka till juni nästa år.
    Sen har inte FK med att göra vad du gör med dina pengar, du kan ju använda upp dem nu under sommaren eller ha kvar dem i en burk i skåpet för semesterdagar i jul. Huvudsaken är att du anmäler att du är FÖRÄLDRALEDIG nu under sommaren. Sen är det som sagt upp till dig vad du väljer att göra med din semesterersättning.  

Vet inte om det blev tydligare. Förklarande var inte min stora talang märker jag  

• frwi

varför inte bara ta ut föräldraledig istället för semester om du ändå får semesterersättningen senare?

• Anonym (FK-tanten)

Queeni: Jag jobbar på FK, du får ta ut semesterpengar samtidigt med sjukskrivning. Det beror på att du fortfarande är anställd under din sjukskrivning. Men ring din handläggare för att få det bekräftat där också, eftersom jag inte har detaljerna. 

Att ta ut FP och semester samtidigt är dock inte tillåtet.  

• Queenie70
    Anonym (FK-tanten) skrev 2012-06-22 11:35:46 följande:
    Queeni: Jag jobbar på FK, du får ta ut semesterpengar samtidigt med sjukskrivning. Det beror på att du fortfarande är anställd under din sjukskrivning. Men ring din handläggare för att få det bekräftat där också, eftersom jag inte har detaljerna. 

Att ta ut FP och semester samtidigt är dock inte tillåtet.  
     Tack.
    Är det då hela semesterlönen man får ta ut, eller bara det extra tillägg man får när man är ledig?

Är det inte lite konstigt att man då på samma sätt inte får ta ut sina intjänade semesterpengar samtidigt som man är föräldrarledig? Man är ju fortfarande anställd också när man är föräldrarledig? Om nu TS semesterpengar batalas ut i en klumpsumma varje år, måste hon då alltså avbryta sin föräldrarledighet? Det låter inte logiskt i mina öron? 
  • Anonym (FK-tanten)

Men skillnaden är ju att det personen här i tråden pratar om är ju att samma dag som hon har fp, ta ut semester. Då har hon två ersättningar för samma dag, vilket inte är okej. Fp är ju till för att ersätta utifrån vilken inkomst man skulle haft den dagen. 

Har man däremot intjänad semester och man är under sjukskrivning och man som du får en klumpsumma så är det okej. Din intjänade semesterpeng, som jag förstår dig att du får i en klump, får du ju när du inte är på jobbet, utan det är din Intjänade semester. Du kan ju däremot inte arbeta och ha sjukpenning samma dag, som är att jämföra med att ta fp och semester för samma dag. 

Förstår du hur jag menar? 

• FreeForAll

Fast semesterersättning får man väl istället för semesterdagar? Så TS är egentligen bara ledig?

• Anonym

så här det, vi får alltid ut semesterersättningen i mitten på juni oavsett om vi tar semester i juli, oktober eller om vi inte tar nån semester alls, det är inte ens min arbetsgivare som betalar ut ersättningen, vi har nåt som heter semesterkassan, vilket är ett helt annat företag som våran arbetsgivare betalar in våran ersättning till varje månad sen betalar dom ut i juni varje år.

så att jag är ledig nu i juli det är liksom bara ledigt, har inte sagt till arbetsgivaren vad för slags ledighet, varken föräldraledighet eller semester, men vad kan hända om jag tar ut föräldrapengar men inte säger till arbetsgivaren? till dom är jag bara ledig.

• Ebba Caroline

Ansök om f-ledighet till din arbetsgivare istället, då kan du ta ut fp-dagar lagligt och inte riskera någon polisanmälan från FK.

Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • chrissepisse

Jag antar att det är semestertillägget som ni får utbetalt nu i juni så att ni sedan vid uttag av semester får månadslön som vanligt. Den utbetalningen är det inget problem med.

Däremot kan du så klart inte ha semester i juli, det vill säga uppbära månadslön från din arbetsgivare, samtidigt som du får föräldrapenning för samma period. 

• Anonym

nej det är inget semestertillägg, vi får ut all ersättning i juni, sen när vi tar semester så får vi inte 1 krona från arbetsgivaren under dom veckorna som vi är hemma, så jag har fått pengarna nu i juni månad och sen när jag tar ledigt i juli får jag inte nånting i lön från arbetsgivaren.

det är många som tycker det låter konstigt men så har vi enligt vårat avtal

Svar på tråden vågar man, semester och föräldrapenning samtidigt?