• Novis mamma

Är det här mögel?

Som rubriken lyder? Är det här mögel? Det sitter i badrummet.

Bovärden har varit och kollat på detta, men säger bara "Det är fukt och så blir det ju i badrum. Det är ingen fara."

Ber om ursäkt för dom dåliga mobilbilderna, men har tyvärr ingen annan kamera för tillfället.
    ♥ Nova 101219 ♥
  • Svar på tråden Är det här mögel?
  • andra bullar
    Novis mamma skrev 2012-06-22 11:04:25 följande:
    OVK? Vad är det? Vet egentligen ingenting, flyttade in för 3 veckor sen.
    Kontroll av ventilationen. Den är som Coyote påpekar obligatorisk för bla hyreshus men det är inte obligatoriskt att sätta lappar i porten om det. Ring hyresvärden och fråga efter det.
  • Coyote

Obligatorisk VentilationsKontroll, det måste hyresvärden göra, man kollar att ventilationen fungerar som den ska. Jag föreslår att du ringer miljö och hälsa på kommunen på måndag morgon och ber dem komma ut och titta och göra en ordentlig fuktmätning.

• Coyote

Och nej, jag tror inte din förkylning beror på möglet, men det är självklart inte bra att ha mögel i badrummet. Har ni barn så ska ni minimera deras tid där tills ni vet.

• MammaHanna 070911

Ser exakt likadant ut i vårt badrum. Även vår bovärd säger att det inte är mögel utan att det är fukt pga dålig ventilation. Enda åtgärden här var att tvätta väggarna och måla över.. kommer även byta ventilationssystem men vet inte när.

♥ Maximiliam 070209, Michelle 091027, Isabella 110721, Tvillingar bf 121218 ♥
  • Flurpa

Det kallas för svartmögel men är inte "farlig" mögel utan beror på fukt som ovanstående säger, går tvätta bort men kommer alltid tillbaka, därför man målar bort det ist. Sitter det på silikonfog tar man bort den gamla och lägger ny. Kan vara riktigt svårt tvätta bort på kakelfog. Väldigt vanligt fenomen. Googla på svartmögel så står det säkert mer info, orkar inte göra det själv just nu :)

• Westerek

Som ovanstående säger så ser det ut som svartmögel, detta kan dock vara farligt beroende på vilken sort det är och kan orsaka bland annat huvudvärk, hosta och andningssvårigheter. Jag hade absolut kontaktat hyresgästföreningen, precis som du tänkt . Hoppas det löser sig! mold.awardspace.info/stachybotrys.html

• PolyPond

Sannolikt mögel och nej, det ska inte bli mögel i badrum,men blir det lätt om man har dålig ventilation.

• sirisdotter
    Novis mamma skrev 2012-06-22 11:04:25 följande:
    OVK? Vad är det? Vet egentligen ingenting, flyttade in för 3 veckor sen.
    Obligatorisk Ventilations Kontroll;  OVK
  • Jättekul

Se till så att ventilen är öppen. Sätt ett hushållspappersark mot ventilen och släpp pappret med handen. Det ska då sitta kvar i utluftsventilen. Så bra utluftsventil ska det vara i kök och badrum för att ventilationen ska fungera.

• sirisdotter

Jag tog hit en tjänsteman från kommunens Miljö-och hälsokontor i liknande situation.   Han hade med mätinstrument eller liknande.  Uppgav att han med sin näsa direkt kunde avgöra att det var mögel.  (det gällde dock inte bostad,  bara mangel.  och barnvagnsrum,  så  något föreläggande kunde inte utfärdas).   Renovering gjordes ändå  ganska snart!

• Jag och mitt mammaliv

Kan vara sk svart mögel, dvs inte mögel utan smuts som bildas av att fukten inte försvinner på grund av dålig ventilation! Skulle be en expert kolla, tex anticimex! Svart mögel är helt ofarligt!

• FreeForAll

Ser ut som mögel pga kondens på väggen. Ofta sitter det ytligt och kan tvättas bort med klorin så någon fullständig renovering av badrummet behövs nog inte.

Däremot måste ni se till att ni får ordentlig ventilation, annars kommer det komma tillbaka hela tiden.

• McStride

Hade samma problem med villan jag köpte, införskaffade mig en ventilationsfläkt som startar automatiskt när det blir för fuktigt i badrummet. Sedan dess är problemet borta :)

• Binegar

Det där är svartmögel. Vi har samma i vårt sovrum. Hyresvärden kom o kollade och öppnade en liten ventil vi hade i sovrummet, just för att det berodde på fukt. Så det stämmer till viss del, att det beror på fukt. Nu har vi alltid ventilen öppen och det har gått tillbaka/bleknat lite men vi väntar fortfarande på att de ska komma och fixa det.

• CoolJen

Vi hade svartmögel i fogarna i gamla lägenheten. Gick ganska lätt att få bort med klorin men det kom alltid tillbaka efter ett tag.
    Vi hade kallt och dålig ventilation

Svar på tråden Är det här mögel?