• Anonym

Vikariat- kan jag säga upp mig?

Jag har haft vikariat tidigare och då inte kunnat säga upp mig. Nu har jag påbörjat ett nytt vikariat men kontraktet ser annorlunda ut. Det står i kontraktet att jag är anställd "dock längst t.o.m 121231 eller tills xx återgår i tjänst".
    Så de kan alltså avsluta kontraktet innan den datumen om den jag vikarierar för kommer tillbaka tidigare. Det måste betyda att även jag kan säga upp mig? Hur lång uppsägningstid har man då? Har precis börjat men blivit kallad på intervju för en fast tjänst som jag verkligen vill ha...

• Svar på tråden Vikariat- kan jag säga upp mig?
  • Anonym
    Lemio skrev 2012-06-22 14:01:05 följande:
    Du har 1 mån uppsägning :)
    Nej. Faktum är att man inte har någon uppsägningstid alls vid vikariat. Men det brukar oftast inte vara några problem att säga upp sig i alla fall, om man tar ett snack med sin chef. Ingen vill ha en person på arbetet som inte vill vara där själv.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-22 14:04:33 följande:
    Nej. Faktum är att man inte har någon uppsägningstid alls vid vikariat. Men det brukar oftast inte vara några problem att säga upp sig i alla fall, om man tar ett snack med sin chef. Ingen vill ha en person på arbetet som inte vill vara där själv.
    Och med det menar jag att man inte har rätt att säga upp sig.
  • Anonym

Är det sant att man kan avsluta vikariatet hur som helst? Var kan man läsa det?

• Lemio

Jag är vikarie och har 1 mån uppsägning. Går man på tim har man ingen uppsägningstid. Men har man ett tidsbestämt vikariat så är det 1 mån. Kanske olika. Men så är det för mej.

TS ring facket och fråga :)

• sirisdotter

Hade vikariat på vikariat i ungefär tre år.  Ofta fick vi inte papper på att våra vikariat förlängts  förrän någon vecka efter att föregående vikariat gått ut.   Skaffade annat arbete och meddelade arbetsgivaren att de i inte behöver förlänga vikariatet efter den 31.12 i år.   Det var i början av december.

Det var inte populärt och närmaste chefen åberopade uppsägningstid.   Vill minnas att jag stannade till mitten av januari.

• Anonym (Inna)
    Lemio skrev 2012-06-22 19:14:49 följande:
    Jag är vikarie och har 1 mån uppsägning. Går man på tim har man ingen uppsägningstid. Men har man ett tidsbestämt vikariat så är det 1 mån. Kanske olika. Men så är det för mej.

TS ring facket och fråga :)
    I så fall är det en överenskommelse du har med din chef, för så är det inte generellt vid den typen av vikariat som ts har. Vid den typen av vikariat som ts har går det inte att säga upp sig i förtid - såvida man inte kommer överens om annat med chefen.
  • Anonym
    Anonym (Inna) skrev 2012-06-22 22:36:15 följande:
    I så fall är det en överenskommelse du har med din chef, för så är det inte generellt vid den typen av vikariat som ts har. Vid den typen av vikariat som ts har går det inte att säga upp sig i förtid - såvida man inte kommer överens om annat med chefen.
    Men chefen kan ju säga upp mig i förtid utifrån det som skrivits?
  • Anonym (Inna)
    Anonym skrev 2012-06-22 22:38:39 följande:
    Men chefen kan ju säga upp mig i förtid utifrån det som skrivits?
    Ja, om den du vikarierar för återgår i tjänst.
  • Lemio

Det låter skitkonstigt! Man har väl alltid rätt att säga upp sej?

• MajaVira
    Lemio skrev 2012-06-22 23:56:58 följande:
    Det låter skitkonstigt! Man har väl alltid rätt att säga upp sej?
    Nej, det är inte alltid fallet för en tidsbegränsad anställning. Om man har ett vikariat för en person som tex är sjukskriven eller föräldraledig är man bunden att jobba kvar den tidsperiod som står i anställningsavtalet. 

Samma gäller för andra typer av visstidsanställningar också, jag vet om ett fall där företaget anställde 3-4 extrapersonal pga ett projekt. Av vissa anledningar blev projektet inställt, men de var ändå tvungna att ha kvar extrapersonalen under det år som anställningsavtalet gällde eftersom även arbetsgivaren är bunden av detta och inte har rätt att säga upp det i förtid.

Nu beror det ju också på vad som står i anställningsavtalet, så finns det en uppsägningstid angiven där är det naturligtvis den som gäller. Men om det inte finns med har man egentligen ingen rätt att avsluta anställningen i förtid.
  • sirisdotter
    MajaVira skrev 2012-06-23 09:15:01 följande:
    Nej, det är inte alltid fallet för en tidsbegränsad anställning. Om man har ett vikariat för en person som tex är sjukskriven eller föräldraledig är man bunden att jobba kvar den tidsperiod som står i anställningsavtalet. 

Samma gäller för andra typer av visstidsanställningar också, jag vet om ett fall där företaget anställde 3-4 extrapersonal pga ett projekt. Av vissa anledningar blev projektet inställt, men de var ändå tvungna att ha kvar extrapersonalen under det år som anställningsavtalet gällde eftersom även arbetsgivaren är bunden av detta och inte har rätt att säga upp det i förtid.

Nu beror det ju också på vad som står i anställningsavtalet, så finns det en uppsägningstid angiven där är det naturligtvis den som gäller. Men om det inte finns med har man egentligen ingen rätt att avsluta anställningen i förtid.
    Enligt någon förvaltning i Stockholms kommun inte ens det datum  vikariatet gått ut !?   (tja efter en kedja av vikariat för föräldralediga och studerande kollegor  blir man LAS-ad -  så det gjorde troligen att arbetsgivaren klagade när jag inte ville ha ett  typ tjugonde vikariat utan ville gå vid slutdatum på då aktuellt vikariat.)
  • Sacro

Det ska framgå i ditt anställningsavtal och det kan skilja sig mellan företag/organisationer. Står det inget där så får du kolla i kollektiva talet gällande tidsbegränsade anställningar. Det är vanligt med lokala överenskommelser som även kan styra det här. Kontakta facket om du inte får klarhet i det. Lycka till!

• Vitamin

Jag var tidigare anställd på viss tid, med ett slutdatum, där jag var förbunden att jobba kvar tiden ut.
    Men jag gick in till chefen och sa att jag ville sluta, och vi löste det tillsammans, trots att han hade rätten på sin sida att neka mej att sluta. Dock var jag ute i god tid, ca tre månader innan jag skulle börja på det nya jobbet.

Svar på tråden Vikariat- kan jag säga upp mig?