• tuvali1

Vara bortbjuden/sova borta med bebis som sover dåligt på natten?!

Hej alla föräldrar! Har en son på 10 mån som sover riktigt dåligt på natten. När vi är borta är jag alltid på helspänn när han ska sova. Vart ska han sova? Kommer han somna och hur ofta kommer man få gå till honom för att han vaknar? Ibland har vi lagt i vagnen, men då är det ju dit och vagga var 20:e minut och man kan ändå inte njuta av att vara bortbjuden. Lägga i någon annans säng har vi också provat, men det blir ju katastrof! Likadant om man är hemma med folk på kvällen och behöva gå upp hela tiden! Hur brukar ni göra? Visst är det jobbigt? Hur löser ni det bäst? Sen det här med att man skulle behöva barnvakt över natten när barnet vaknar så ofta. Hur vet man att barnvakten klarar alla dessa uppvak? Och det lär ju inte bli bättre att komma till ro borta. Jag är sååå nojjig över detta. Hur hanterar ni detta? Snälla behöver råd för att taggs ner och inte vara så nojjig! Hur tacklar ni det med vara borta med bebis som sover dåligt.

• Svar på tråden Vara bortbjuden/sova borta med bebis som sover dåligt på natten?!
  • Blöjor111111

Lägg din nattröja till honom när han sover. Kanske är han mammig och behöver känna din lukt.

• Acelise

Du sover inte borta i dessa jobbiga perioder! Din son är inne i en extremt känslig period (Separationsfasen) och behöver då stabilitet och trygghet och era famnar. Han behöver INTE vagnas (skriker han i 20 minuter i vagnen...?!) och han behöver absolut inte sova en hel natt utan er med barnvakt!

Vissa perioder kan man inte flänga runt som vanligt. Och om man går barnet tillmötes går perioden över fortare. När han är äldre (kanske bara om en månad eller två) kommer det vara mycket lättare!

• Venne

Vi sov inte borta helt enkelt och hade inte barnvakt över natten heller innan hon var över året. Vad är vitsen? Du säger ju själv att du blir stressad av det bara. Vänta några månader, barnet kommer lära sig sova så småningom. 

• tuvali1

Men om man blir bortbjuden en kväll vill man ju inte tacka nej... Tex nu på midsommarafton, men det har vi gjort ändå. Endast pga av att jag är stressad över hur han skulle sova! Tråkigt samtidigt....

• Venne
    tuvali1 skrev 2012-06-22 19:34:16 följande:
    Men om man blir bortbjuden en kväll vill man ju inte tacka nej... Tex nu på midsommarafton, men det har vi gjort ändå. Endast pga av att jag är stressad över hur han skulle sova! Tråkigt samtidigt....
    Då kan man åka dit och så åker man hem när man märker att barnet börjar bli allt för gnälligt och ni börjar bli stressade. 
  • hannis

Barnen är små under väldigt kort tid. Blir man stressad så får man tacka nej helt enkelt.

• Natulcien

Om du blir så stressad, så blir ju bebsien också det. Försök slappna av och ta det som det kommer.
    Och att lämna bort en bebis som sover så oroligt, och ha barnvakt, är verkligen ingen bra idé. Vänta med sånt tills sömnen är mer stabil!

Blir ni bortbjudna så ta det lugnt och gå hem om det blir jobbigt.

• tuvali1

Acelise; Det är inte bara nu det har varit svårt att få honom sova borta, eller sova på natten öht. Det har alltid varit så, så tror inte det beror på separationsfas just nu. Självklart skriker han inte 20 min i vagnen. Jag skrev att man får vagga vagnen var 20:e minut typ för han vaknar till så ofta.
    Alla andra verkar kunna gå på midsommarfester med bebisar och de sover lugnt i vagnen 19-02.....

• Acelise
    tuvali1 skrev 2012-06-22 21:12:23 följande:
    Acelise; Det är inte bara nu det har varit svårt att få honom sova borta, eller sova på natten öht. Det har alltid varit så, så tror inte det beror på separationsfas just nu. Självklart skriker han inte 20 min i vagnen. Jag skrev att man får vagga vagnen var 20:e minut typ för han vaknar till så ofta.
    Alla andra verkar kunna gå på midsommarfester med bebisar och de sover lugnt i vagnen 19-02.....
    "Alla andra" har inte just ditt barn, "alla andra" har andra problem och tycker andra saker är jobbigt.

Tror du behöver "zooma ut" och se på detta utfrån (vet att det är svårt när man är mitt uppe i det, men försök!):
    Din son är 10 månader, han sover dåligt. Jaha, då är det dina förutsättningar.
    Kanske är han överstimulerad? Kanske har han helt enkelt ett sådant sovmönster?

Om du istället försöker acceptera att detta är ert läge nu, kanske i några månader till, kanske i något år till - så känns det lättare. Då jobbar du utifrån det! Om det är tråkigt att missa en midsommarfest, så visst, tyck det. Men det är NU din son är såhär liten, det kommer 100 midsommaraftnar till liksom... 
Svar på tråden Vara bortbjuden/sova borta med bebis som sover dåligt på natten?!