• Issej

Är det okej att ge sitt barn under 5 år herrljunga cider med 0.7 % alkohol?

rösta!!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att ge sitt barn under 5 år herrljunga cider med 0.7 % alkohol?
  • studentbruttan29

Nej det tycker jag inte. Jag tycker inte barn ska smaka alkohol alls oavsett "halt". Jag behöver inte ens motivera.

• CallGirl

Jag är ambivalent. Mitt moraliska jag drar gränsen till 0.5% där gränsen för alkoholfritt går, men samtidigt så känns det inte som om 0,2% rent logiskt borde göra ngn skillnad.

• Súdamerika
    studentbruttan29 skrev 2012-06-22 23:11:35 följande:
    Nej det tycker jag inte. Jag tycker inte barn ska smaka alkohol alls oavsett "halt". Jag behöver inte ens motivera.

Så de dricker inte äppeljuice, fil eller Ketchup?
    Ã?ngel8401 skrev 2012-06-22 23:23:22 följande:
    Varför skulle man ge det när det finns alkoholfritt?

Alkoholfri cider innehåller 0.5. Så stor skillnad är det knappast.
    Please pardon all the curses, shit gotta come out someway. When you're growin up worthless
  • studentbruttan29
    Súdamerika skrev 2012-06-22 23:35:10 följande:
    Så de dricker inte äppeljuice, fil eller Ketchup?
    1 msk ketchup en gång i veckan kan inte innehålla mycket isf, fil äter han inte, äppeljuice dricker han inte heller men färskpressad apelsinjuice dricker han då och då. Hur mycket alkohol är det i apelsinjuice? 
  • Súdamerika
    studentbruttan29 skrev 2012-06-23 00:33:04 följande:
    1 msk ketchup en gång i veckan kan inte innehålla mycket isf, fil äter han inte, äppeljuice dricker han inte heller men färskpressad apelsinjuice dricker han då och då. Hur mycket alkohol är det i apelsinjuice? 

andra livsmedel som har en alkoholhalt (Max 1,7%) är glass, dammsugare, sås, Fanta och vissa bröd. Vad menar du med färskpressad? Gör ni det själva eller? En annan sak som ni ska akta er är mat som innehåller narkotika, bl.a. Småfranska med frön. Vad jag vill säga är att alkohol är oundvikligt, dessutom är det en bra energikälla och kan rädda folks hälsa i framtiden. I rätt mängd dvs.
    Please pardon all the curses, shit gotta come out someway. When you're growin up worthless
  • Ebba Caroline

Jag ser inga problem med det om nu nödvändigtvis måste ge ett så litet barn läsk/cider.

Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • ForReal

Det är ju faktiskt alkoholfritt med 0,2% skillnad, vilket inte borde spela någon roll om man jämför med 0,5% som klassas som alkoholfritt. Så jag tycker det kvittar i det avseendet men jag skulle inte ge en 5-åring detta ändå, eftersom jag tycker det är onödigt med läskedryck till barn.

• studentbruttan29
    Súdamerika skrev 2012-06-23 00:57:51 följande:
    andra livsmedel som har en alkoholhalt (Max 1,7%) är glass, dammsugare, sås, Fanta och vissa bröd. Vad menar du med färskpressad? Gör ni det själva eller? En annan sak som ni ska akta er är mat som innehåller narkotika, bl.a. Småfranska med frön. Vad jag vill säga är att alkohol är oundvikligt, dessutom är det en bra energikälla och kan rädda folks hälsa i framtiden. I rätt mängd dvs.
    Jag har antagligen inte tillräckligt med mat-kunskapsinnehåll men en cider med alkohol skulle jag inte ge mitt barn utan skulle då VÄLJA att ge alkoholfritt. Glass äter min son men inte ofta, dammsugare äter vi inte överhuvudtaget för de smakar skit, såser äter inte min son alls, bröd äter han men bara polarbröd eller hårt bröd, småfranska med frön äter han/vi inte heller.
    Ja, vi pressar juicen själv men helst ska han äta apelsinen då det ger bättre mättnadskänsla.

Varför kan alkohol bara rädda folk i framtiden? (och inte nu?)

Är inte alkohol tomma kalorier? 
  • Jackie85

Givet att många livsmedel som man äter till vardags innehåller mer alkohol än vad barncidern gör så fine, men skulle däremot inte ge sonen läsk så där av nej.

• Quickman

Jag tror inte att 0,7% alkohol skulle ge någon ruseffekt ens på så små ungar, själv tycker jag att det är helt ok.

• Mästaren

I den mängd som jag kan tänka mig att ge läsk till ett litet barn känns det ok.

• Anton Chigurh

Självklart är det okej, allt under 38 % är helt i sin ordning, Herrljunga cider är dessutom väldigt gott, speciellt den med päronsmak.

The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Themis

Jag skulle inte ge det själv (vi försöker hålla borta läsken för det mesta) men om någon bjöd det vid festligt tillfälle så skulle jag inte skrika och springa fram och sno glaset från mitt barn.

Det går säkert bra någon enstaka gång.

Men vems jobb är det att göra ditt liv lyckligt då?
  • Khaleesi

Jag ser inga problem med det, förutsatt att det handlar om normala mängder vid normala tillfällen. Alltså inte varje dag, utan vid festligare tillfällen.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
Svar på tråden Är det okej att ge sitt barn under 5 år herrljunga cider med 0.7 % alkohol?