Är det okej att ge sitt barn under 5 år herrljunga cider med 0.7 % alkohol?
rösta!!
rösta!!
Motivera gärna!
Nej det tycker jag inte. Jag tycker inte barn ska smaka alkohol alls oavsett "halt". Jag behöver inte ens motivera.
Jag är ambivalent. Mitt moraliska jag drar gränsen till 0.5% där gränsen för alkoholfritt går, men samtidigt så känns det inte som om 0,2% rent logiskt borde göra ngn skillnad.
Varför skulle man ge det när det finns alkoholfritt?
Jag ger inte mina barn läsk överhuvudtaget...
Jag ser inga problem med det om nu nödvändigtvis måste ge ett så litet barn läsk/cider.
Det är ju faktiskt alkoholfritt med 0,2% skillnad, vilket inte borde spela någon roll om man jämför med 0,5% som klassas som alkoholfritt. Så jag tycker det kvittar i det avseendet men jag skulle inte ge en 5-åring detta ändå, eftersom jag tycker det är onödigt med läskedryck till barn.
Givet att många livsmedel som man äter till vardags innehåller mer alkohol än vad barncidern gör så fine, men skulle däremot inte ge sonen läsk så där av nej.
Jag tror inte att 0,7% alkohol skulle ge någon ruseffekt ens på så små ungar, själv tycker jag att det är helt ok.
I den mängd som jag kan tänka mig att ge läsk till ett litet barn känns det ok.
Självklart är det okej, allt under 38 % är helt i sin ordning, Herrljunga cider är dessutom väldigt gott, speciellt den med päronsmak.
Jag skulle inte ge det själv (vi försöker hålla borta läsken för det mesta) men om någon bjöd det vid festligt tillfälle så skulle jag inte skrika och springa fram och sno glaset från mitt barn.
Det går säkert bra någon enstaka gång.
Jag ser inga problem med det, förutsatt att det handlar om normala mängder vid normala tillfällen. Alltså inte varje dag, utan vid festligare tillfällen.