Inlägg från: Mollie |Visa alla inlägg
  • Mollie

Nöjd eller inte med ikea kök?

Min far är snickare och sätter in bl.a kök hos kunder. Det värsta han vet är IKEAkök! Det är snett, vint, det saknas grejjer, delar passar inte ihop, extra resor för kunden(köksinnehavaren), mycket strul m.m.
    Nått han avråder starkt är IKEAs bänkskivor och blandare! Packningarna i blandarna är av klart sämre kvalitet och är det dåliga packningar så slits själva kranen ut fortare.
    Bänkskivor som inte är raka/plana, dåligt limmade mellan stavarna etc. Det värsta han sett är en massiv bänkskiva med nedsänkt diskho...

Som någon sa här längre upp om att det är mjukt trä och att det lätta blir hål, det säger ju sig självt, tycker jag iaf. Man får vad man betalar för...
    Far min har gjort en prisjämförelse mellan IKEA, ett köksföretag och en brädgård på en ek-skiva.
    1.IKEA 800 kr
    2.Kökförsäljare 1900 kr
    3.Brädgården 3500 kr
    Minns inte längden på dem nu, men Nr 1 och 2 var både tunnare och kortare än vad Nr 3 var. Alltså tål nr 3 mer slitage och det finns att ta av vid slipning m.m

Kanske det är värt att lägga några tusen till för att få ett kök som håller i längden?
    ---------
    Själv har jag IKEAs beslag å köksluckorna och är inte alls nöjd. De glappar, sitter lös trots att man drar åt dem... Ångrar mig nått enormt!

• Mollie

...sista meningen; 'beslag PÅ köksluckorna', ska det stå...

• Mollie

SVejsan, Snett och vint..., tja det beror nog inte bara å montören heller. Jag har inte sett detta med egna ögon så ajg kan inte yttra mig, har bara hört fårn min far. Men en kund han hjälpte att sätta in så var inte bänkskivan rakt sågad, gångjärn felplacerade etc.

Och jag skulle hellre ta en bänkskiva för 3500 kr för att slippa byta ut, för det är inte kul att byta. Man skadar övrigt i närheten, kakel, silikonskarvar, fog etc. Men det är jag det. Det är ju bra att valmöjligheten finns och alla kan göra sina val.

Att björk är mjukare än ek håller jag inte med om till 100% faktsiskt. Det är skillnad på björk och björk med! Kvaliteten på björk, eller ek, eller bok (vilket träslag som helst...) skiljer ju sig med. Sämre kvalitet kan innebära mer kvist, färre årsringar=mjukare trä och ett hårtdriver träd etc.

Vad bra att du nämner det där med att IKEA ska ersätta reseomkostnader och förlorad arbetsinkomst... Vet en granne som har tagit upp detta och ligger nu i tvist med dem. De anser att han skadat varorna vid sin transport (från IKEA till hemmet) men min granne hävdar anant. Kartongen var hel ch oskadad vi hemkomsten. Kanske nått jag ska tips honom om, eller gäller det bara vid köp av kök?

• Mollie

JsN, som jag sa, jag har inte själv sett det..., men vad jag vet är det förborrat för gångjärnshålen, eller?

Svar på tråden Nöjd eller inte med ikea kök?