Inlägg från: SVejsan |Visa alla inlägg
  • SVejsan

Nöjd eller inte med ikea kök?

Vitvarorna är alltså tillverkade av Whirlpool och håller whirlpools kvalitetskrav...

Vad vi har fått höra av dom snickare vi kontaktat så är det större chans att man får allt rätt från IKEA än de flesta "fin-tillverkare". På grund just att de har ett större lager än någon av de andra tillverkarna. Men iofs de vi har pratat har varit rekommenderade av IKEA...

Sedan är det ju så stommarna är tillverkade av samma tillverkare som många av de övriga använder.

Men sedan tror jag att inom Ikeas sortiment finns en skillnad beroende på Ikeas prisnivå.

Man måste dock tänka på att björk tex är ett mjukare träslag än ek osv, men det gäller ju generellt. Och ligger i materialets natur... Det är svårt att få superhård björk...

Sen tror jag just med köksplanerare så är det indviduellt - på alla firmor finns det stjärnor och "stjärnor".

Vi lutar åt Ikea i huvuddrag men ämnar plocka russinen ur kakan tex inte ta träskivor... Välja annan leverantör av vitvaror i delar...

Att betala dyrt hos (electrolux) Home för marbodal eller/ballingslöv betyder inte att man får det fortare eller snyggare installerat (arbetskamrater som handlat där ifrån och varit utan kök i 6 veckor (lister kommer inte, dörrar saknas, underentrepenörer dyker inte upp).
    Sådana som är rekommenderade/samarbetar med IKEA har ett annat kvalitetskrav att leva upp till då de är rädda om dem som "uppdragsgivare".

Med tanke på att Ikea har 40% av köksmarknaden så är det nog ett och annat måndagsexemplar-kök som sätts ihop också.

Och nu vet jag inte men om det är mycket snett och vint, levereras inte Ikeas prylar till stor del omonterat??

• SVejsan

Mollie:
    Så det skiljer så mycket i pris på bänkskivor att man kan byta skiva hos Ikea 4 (!) ggr innan man når upp till brädgårdens nivå och 2 1/2 gång hos köksförsäljaren.

Och är det då fel på skivan vid leverans från IKEA så skickar de ny bänkskivor eller ersätter eventuella reseomkostnader och arbetsinkomstförluster som finns (finns inskrivet i konsumentköplagen att reklamationer skall ske "kostnadsfritt" för kunden)

Svar på tråden Nöjd eller inte med ikea kök?