Nöjd eller inte med ikea kök?
Vi har ett Ikea kök. Fast vi har blandat lite med Marbodals inredningar. vi är väldigt nöjda. Om vi jämförde med Marbodal fick vi i alla fall samma kvalitet på stommar och luckor, fast till mindre än halva priset. Vi har Carraramarmor kring spisens sektion (inte IKEA alltså
) men har Ikeas vanliga bokskivor bredvid diskbänken. Dessa har jag behandlat med en högkvalitativ bänkolja och då blir de väldigt härdiga. De har helt tillfredställande kvalitet faktiskt, fast visst hade jag betalat tredubbelt mer på en brädgård hade de varit bättre. IKEA har faktiskt även träskivor som är riktigt bra, men då koster de också en hel del mer.
Vad gäller Ikeas fläktar och vitvaror. De har ganska bra märkning på bullernivå, rengöring m.m. så det är bara att läsa på det där innan man handlar så kommer man nog hem med en fläkt som är ok. Det är ju alltid en prisfråga också, billiga fläktar är ju inte alltid de bästa... och så är det ju i vilken butik som helst. vi köpte en 9 cm fläkt för 4 år sedan och den funkar aldeles utmärkt. Ikeas vitvaror är dock inte så jättebilliga om man jämför med andra affärers vitvaror... jag skulle tro att priset helt enkelt är det samma där, fast det kan vara lite smidigare att köpa dem och få dem levererade tillsammans med köket.
På min skola inköptes och uppmonterades ett Ikea kök i studentmatsalen. Där har laminatskivan rest sig detta beroende på att hantverkarna helt enkelt gjort fel vid monteringen. Men vad gäller diskhoar, bänkskivor m.m. , ja man behöver vara noga med att kontrollera dem innan man monterar upp dem. Är de sneda så syns det från början.