• Twizz

Ryckningar i sömnen på 13 dagars bebis?!

Min 13 dagars bebis somnade djupt och började efter en timma att rycka med armar och ben.. efter en kort stund blev vi oroliga och försökte försiktigt att väcka honom men han fortsatte sova. rynkade på näsan o gnydde lite men fortsatte med jämna ryckningar i kroppen. ett par minuter senare började han vakna och började röra sig mer..
    sen vakna han och var precis som vanligt.
    någon som har upplevt detta?
    vi blev livrädda här hemma!
    andningen osv var okey men just att han inte vaknade och hade dessa ryckningar (ej skakningar)

usch.. riktig panik inombords.
    vi ringde bbvård och blev hänvisade till 1177 med 25 min kö.

• Svar på tråden Ryckningar i sömnen på 13 dagars bebis?!
  • Twizz

jo antingen det eller så har det med den här omogenheten att göra

• Sousafon

Min dotter hade också detta i liknande ålder. För hennes del rörde det sig om muskelryckningar som spädbarn kan ha. Vi var inlagda för observation, då vi var oroliga, men det var ingen fara och växte bort.

• lullens

Nu vet jag ju inte hur er sons ryckningar är. Men min son ryckte också väldigt mycket i sömnen när han var bebis. Han kunde rycka till, och samtidigt lyfta båda armarna upp i luften, sen låg han så och sov en stund. Vad jag kommer ihåg så ryckte han mycket när han sov. Har två barn till, dem har inte legat och ryckt.

Säkert inget allvarligt, men är ni oroliga, kolla upp det! Om inte annat för att lugna er själva.

• Twizz

han ryckte med armarna och med benen.. nån ryckning med hela kroppen.. de såg lite otäckt ut.. ska fråga bvc på tisdag.. händer det igen så ringer jag 1177.. tack för era svar! känns iaf skönt att höra att det finns fler barn som har lite ryckningar i sömnen. mitt andra barn detta men inte är man mindre orolig för det ;)

• Twizz

inte bara en ryckning.. utan ca 2 sek emellan.. o höll på i ca 4 min.

Svar på tråden Ryckningar i sömnen på 13 dagars bebis?!