• Sessilou

Badbyxor el badblöja i pool på resan?

Åker snart till Grekland med min son som fyller 3 i september.
    Han har blöja fortfarande, har precis börjat potträna lite.

Till stranden har jag köpt soldräkt - tröja + byxa. Vet inte om barn får gå nakna där?
    Men när vi badar i poolen på hotellet...vad ska han ha då? Såna täta badbyxor ( som man använder på babysim) eller vanliga badshorts eller badblöja?

Och hur gör man med potträningen när man är utomlands? Vi kommer typ va utomlands nästan hela semestern? Inte tar man med sig en potta eller?

Less is more=)
  • Svar på tråden Badbyxor el badblöja i pool på resan?
  • Giraff

Badblöjor är väl framför allt bra om man tror det finns risk för bajs i vattnet. Tror ni det kan ni ju använda såna, annars skulle jag ta vanliga badbyxor.

Om ni inte tar med potta kan han väl gå på toaletten? Det har vi gjort jättemycket med vår pojke, man bara ställer sig bakom och håller i.

• pigglet

Finns det risk att han bajsar så ska han ju ha någon typ av blöja. Går bra att ha innanför solskyddskläderna. Babysimbyxa funkar ju på samma sätt, men är inte lika kul att rengöra när det kommit bajs förstås.

• Malawi

Bekanta tog med en billig ikea potta på semestern! De lämnade kvar den sen. 

• Sessilou

Ja, bajsar gör ju sällan barn i vattnet förståss....kör nog på hans solbadbyxor då.
    Kom på en sak....jag kanske kan introducera toa-ring...platt och tar mindre plats i väskan. Vore ju nice om han kunde lära sig o sitta på toa ist för potta tycker jag!

Less is more=)
  • Anne69

Ta du med dig pottan...... om ni nu är bestämda att potträna måste ni ha med pottan, för annars kommer det ju inte att funka. Så endera kör ni potträning med hela kittet eller så kör ni blöja. Pottränar ni kan  ni ju sätta på ett par tighta badbyxor som håller bajset, det uppskattar andra föräldrar. Om han fortfarande har blöja kör ni badblöja.....det uppskattar de andra också.

Jag har tom haft potta på tivoli (barn nr 2) och i skidbacken (barn nr 1) o det har faktiskt funkat bra. Men man måste bestämma sig som förälder och ha massor med tålamod. Vi har varit väldigt ihärdiga med detta med att bli av med blöjorna men jag hade aldrig gett mig på det på en charterresa.  

• mia maria

Sådana badbyxor som man använder på babysim funkar ju bra för dehåller ju inne ev bajs eftersom de sitter åt runt benen.

Min yngste son är dock också snart 3 år o honom använder jag vanliga badbyxor på - vi håller på o pottränar för fullt, men han är ändå så pass medveten om när det kommer kiss o så.
    Bajsat när vi har badat har han nog aldrig gjort!

• Mellanmjölkens land

Vi har rutinmässigt med oss toaring när vi ska bort, oavsett om det är på semester eller till köpcentrumet. Nu är våran tjej lite yngre men vi har börjat träna på toa utan toaring. Vid nästan 3 borde det väl funka med bara vanlig toa?

• Sessilou
    Mellanmjölkens land skrev 2012-06-25 21:13:37 följande:
    Vi har rutinmässigt med oss toaring när vi ska bort, oavsett om det är på semester eller till köpcentrumet. Nu är våran tjej lite yngre men vi har börjat träna på toa utan toaring. Vid nästan 3 borde det väl funka med bara vanlig toa?
    Ja om ni redan e i gång med träningen så funkar nog ring för er.
    Min son har precis startat, han har kissat nu på pottan kanske 6 ggr på 2 veckor.
    Less is more=)
  • Sessilou
    Anne69 skrev 2012-06-25 16:20:01 följande:
    Ta du med dig pottan...... om ni nu är bestämda att potträna måste ni ha med pottan, för annars kommer det ju inte att funka. Så endera kör ni potträning med hela kittet eller så kör ni blöja. Pottränar ni kan  ni ju sätta på ett par tighta badbyxor som håller bajset, det uppskattar andra föräldrar. Om han fortfarande har blöja kör ni badblöja.....det uppskattar de andra också.

Jag har tom haft potta på tivoli (barn nr 2) och i skidbacken (barn nr 1) o det har faktiskt funkat bra. Men man måste bestämma sig som förälder och ha massor med tålamod. Vi har varit väldigt ihärdiga med detta med att bli av med blöjorna men jag hade aldrig gett mig på det på en charterresa.  
    tror dessvärre inte att en potta får plats i min resväska ens om den är tom!
    Vår son har precis börjat prova sitta på pottan, har kissat i den ca 6 ggr på 2 veckor...han går nakenfis hemma och så får vi påminna honom om o prova sitta på pottan. Några ggr har han kännt själv att kisset e påväg och satt sig där. Så det med badandet är mer....ja för andras skull lixom...att barn bajsar i vattnet har sällan hänt, dem har ju nån reflex där som sätter stopp för det.

ojoj..potta i skidbacken...hihi strongt!
    Men nä, så långt har vi inte kommit än=)
    Less is more=)
  • Zenobia
    Sessilou skrev 2012-06-25 21:23:59 följande:
    tror dessvärre inte att en potta får plats i min resväska ens om den är tom!
    Vår son har precis börjat prova sitta på pottan, har kissat i den ca 6 ggr på 2 veckor...han går nakenfis hemma och så får vi påminna honom om o prova sitta på pottan. Några ggr har han kännt själv att kisset e påväg och satt sig där. Så det med badandet är mer....ja för andras skull lixom...att barn bajsar i vattnet har sällan hänt, dem har ju nån reflex där som sätter stopp för det.

ojoj..potta i skidbacken...hihi strongt!
    Men nä, så långt har vi inte kommit än=)
    Finns rese pottor har jag sätt som inte tar allt för stor plats.
  • Airhostess

Badblöja och potta kan du köpa i Grekland (lite dyrare med badblöjor men Libero och pampers finns). Och blöja på vägen och tills ni hunnit köpa grejerna på plats.

• Centifolia

Tänk på att badblöjor som finns i affären (de vanliga) lätt blir väldigt fulla med vatten och tynger gärna ner barnet.

Om ni ska ha badblöja - köp en sådan i tyg som man använder på babysim. De håller tät, känns som en vanlig simbyxa och ni behöver ju inte ens nämna att det är en blöja.
    Finns på flera websidor men bla. piggelins.jetshopmini.se/startsida-c-173-1.aspx

Svar på tråden Badbyxor el badblöja i pool på resan?