• bigmama5

Någon som känner igen sig? Autism + aspberger?

Hej

Min näst yngsta son på 7 år ska utredas för autism.men jag ser många tendenser som inte riktigt stämmer in på bara autism.
    Han är lite sen i utvecklingen ligger ungefär 1 år efter jämnåriga. Han är sen i talet och går hos en talpedagog då han har det svårt språkligt, han får även panik då han stöter på motgångar och visar sig mycket neutral känslomässigt, tycker exempelvis inte om att få för mycket närhet. det stämmer ju in på autism
    han har väldigt svårt för empati . om någon exempelvis skadar sig visar han inte någon som helst sympati. Han kan skada andra barn och djur utan att ens visa någon som helst ånger. många uppfattar honom som elak, har till o med fått kommentaren av en annan förälder att han är det grymmaste barn de träffat på. jag  vet att han inte är elak med flit för han säger många gånger att han inte vet varför han gör elaka saker och att han inte förstår vad han gjort för fel. han har även problem att föra en ömsesidig dialog, och har svårt med tidsuppfattning. det stämmer ju in på aspberger.

Är det någon som känner igen sig? kan man ha både aspberger + autism diagnos?

Jag älskar mina barn över allt annat och att ha ett barn med svårigheter är jättetufft. man vill ju sitt barns bästa och vill att de ska ha det så bra som möjligt.idag vet vi inte riktigt hur vi ska bemöta honom så han mår så bra som möjligt och får de bästa förutsättningar han kan kan få för att få ett bra liv
    Ni som har barn med diagnos autism eller aspberger, har ni fått mycket hjälp med hur ni ska bemöta ert barn på bästa sätt?  

• Svar på tråden Någon som känner igen sig? Autism + aspberger?
  • LiljaLii

Asperger och autism är samma sak! Aspeger är vad man brukar kalla för högfungerande autism, dvs autism utan utvecklingsstörning. 

Väldigt bra att han utreds, all hjälp man kan få är betydelsefull! 

• bigmama5

Ok Lilja

Vi har inte fått så mycket information än. läkaren som hjälpte oss med att starta utredningen gav oss ett informationsbla om asperger och ett om autism. jag är inte så insatt än visste inte att det var samma sak. 

• Vertigo

Hej!

Vår son har Aspergers + ADHD.
    Vi gick en föräldrakurs på BUP som var mycket bra. Fick mer kunskap och många tips på hur vi ska bemöta sonen och göra hans vardag lättare (med bl.a pictogram och seriesamtal). 
    Prata med läkaren och se om de har ngt liknande hos er. Var verkligen givande + att man möter andra föräldrar som förstår hur man har det och som man kan bolla ideér med. =)

Lycka till!{#emotions_dlg.flower}

• LiljaLii
    bigmama5 skrev 2012-06-23 22:05:12 följande:
    Ok Lilja

Vi har inte fått så mycket information än. läkaren som hjälpte oss med att starta utredningen gav oss ett informationsbla om asperger och ett om autism. jag är inte så insatt än visste inte att det var samma sak. 
    Ja, det är ju en hel djungel att sätta sig in i, en helt ny värld Men ni kommer att lära er massor på vägen och även om det kommer att vara omvälvande med en utredning kommer det säkert leda till ett bättre liv för er och er grabb Lycka till!
  • bigmama5
    Vertigo skrev 2012-06-23 22:09:23 följande:
    Hej!

Vår son har Aspergers + ADHD.
    Vi gick en föräldrakurs på BUP som var mycket bra. Fick mer kunskap och många tips på hur vi ska bemöta sonen och göra hans vardag lättare (med bl.a pictogram och seriesamtal). 
    Prata med läkaren och se om de har ngt liknande hos er. Var verkligen givande + att man möter andra föräldrar som förstår hur man har det och som man kan bolla ideér med. =)

Lycka till!{#emotions_dlg.flower}
    det var skönt att höra det är så mycket att ta in nu och man vet inte riktigt hur allt kommer att fortskrida och vad som kommer att ske. Tack :)
  • bigmama5
    LiljaLii skrev 2012-06-23 22:13:00 följande:
    Ja, det är ju en hel djungel att sätta sig in i, en helt ny värld Men ni kommer att lära er massor på vägen och även om det kommer att vara omvälvande med en utredning kommer det säkert leda till ett bättre liv för er och er grabb Lycka till!

det är mycket att ta in. jag har köpt en uppsjö av böcker för att vi ska veta mer om autism innan utredningen tar fart. Jag har misstänkt i många år att allt inte står rätt till men bvc sa många gånger att vissa barn ligger lite efter och jag har kännt mig misslyckad många gånger då vi fått ha samtal med upprörda föräldrar på dagis då han varit "elak" mot andra barn. det är först nu då han började förskolan som skolläkaren lyssnade till min oro och han har följt honom under året och har bekräftat mina misstankar att han har eventuellt autism som man inser att det finns så mycket att ta in och lära sig. Tack  
  • zenmamman

Bo Hejskolv problemskapande beteende boken som någon rekommenderade här i en tråd, är verkligen läsvärd. Grrr vad arg man blir att någon har mage att säga att barnet är grymt!! Vilken grym förälder säger jag bara!! Kämpa på det blir säkert bra då han utreds och ni får nycklar till hur han fungerar bäst! T.ex. bildstöd, sociala berättelser eller annat som kan hjälpa er! Lycka till!

Svar på tråden Någon som känner igen sig? Autism + aspberger?