Någon som känner igen sig? Autism + aspberger?
Hej
Min näst yngsta son på 7 år ska utredas för autism.men jag ser många tendenser som inte riktigt stämmer in på bara autism.
Han är lite sen i utvecklingen ligger ungefär 1 år efter jämnåriga. Han är sen i talet och går hos en talpedagog då han har det svårt språkligt, han får även panik då han stöter på motgångar och visar sig mycket neutral känslomässigt, tycker exempelvis inte om att få för mycket närhet. det stämmer ju in på autism
han har väldigt svårt för empati . om någon exempelvis skadar sig visar han inte någon som helst sympati. Han kan skada andra barn och djur utan att ens visa någon som helst ånger. många uppfattar honom som elak, har till o med fått kommentaren av en annan förälder att han är det grymmaste barn de träffat på. jag vet att han inte är elak med flit för han säger många gånger att han inte vet varför han gör elaka saker och att han inte förstår vad han gjort för fel. han har även problem att föra en ömsesidig dialog, och har svårt med tidsuppfattning. det stämmer ju in på aspberger.
Är det någon som känner igen sig? kan man ha både aspberger + autism diagnos?
Jag älskar mina barn över allt annat och att ha ett barn med svårigheter är jättetufft. man vill ju sitt barns bästa och vill att de ska ha det så bra som möjligt.idag vet vi inte riktigt hur vi ska bemöta honom så han mår så bra som möjligt och får de bästa förutsättningar han kan kan få för att få ett bra liv
Ni som har barn med diagnos autism eller aspberger, har ni fått mycket hjälp med hur ni ska bemöta ert barn på bästa sätt?