• vacein

Koka, micra eller späda kokt vatten - NAN tillredning - hur gör du? T

Min 2 v lilla dotter får NAN 1 och jag blir galen av alla olika anvisningar om hur man tillreder på bästa sätt. BB säger en sak, NAN kartongen en och BVC en annan.

Hur gör du? Tips på att göra så enkelt som möjligt? Delammade även min äldsta men kommer inte ihåg hur vi gjorde... Va lätt man glömmer ????!

• Svar på tråden Koka, micra eller späda kokt vatten - NAN tillredning - hur gör du? T
  • La Lola

Micrade kallt kranvatten till ättemp (fisljummen i Heddas fall), i med pulver, skaka, servera.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Frontline
    La Lola skrev 2012-06-24 00:26:26 följande:
    Micrade kallt kranvatten till ättemp (fisljummen i Heddas fall), i med pulver, skaka, servera.
    Svårare en så är det inte...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Ramborg

Värmde vatten i vattenkokaren tills det var lagom att äta. Spädde med kallvatten från kranen om jag låtit den gå lite för länge. I med pulver, skaka, servera. Dottern, tio månader, blir glad bara hon hör det där flask-skak-ljudet numera!

42.
  • Bling1975

I början nojade jag så mycket men orkade inte med att följa anvisningen med kokande vatten som ska svalna till ättemperatur så vi körde bara tetror som man kunde micra. Nu när hon är lite större och behovet av en ersättningstyp som inte fanns som tetra kom så har jag vågat mig på pulver utan att koka allt vatten. Jag gör dock lite olika. Är jag hemma så micrar jag vatten till ättemp och skakar sedan. På utflykt så kokade jag vatten och lät det svalna till ca 45 grader innan jag hällde det i en termos. Men nu kör jag kokhett i termosen och kallt i en flaska och blandar för hon har börjat äta mer vid varje mål så termosen räckte inte till 2 flaskor längre.

• Annelie 76

Nu vet jag inte hur det är med NAN men med Hippos ekologiska så löser inte pulvret upp sig om inte vattnet är lite för varmt (ca 40 grader) så det behöver värmas ordentligt och sen svalna. Men jag värmer bara upp vattnet lagom mycket, kokar det inte fastän det står att man ska göra så på kartongen.

• Min underbara hjärtan

Små barn ska ha kokat vatten!!! kokade och kylde ner vatten å sen kokade vi varmt och blandade dem i en flaska, lite varmt och lite kallt till lagom temperatur och sen i med pulver och skaka!

• Frontline
    Min underbara hjärtan skrev 2012-06-24 00:35:51 följande:
    Små barn ska ha kokat vatten!!! kokade och kylde ner vatten å sen kokade vi varmt och blandade dem i en flaska, lite varmt och lite kallt till lagom temperatur och sen i med pulver och skaka!
    Varför?

Visst om du har egen brunn ska man kanske helst koka men bor du så man har kommunalt vatten behövs det inte alls...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Coyote

Om man har egen brunn ja... Med kommunalt vatten behövs det inte, inte heller om vattnet från den egna brunnen är kontrollerat.

Svar på tråden Koka, micra eller späda kokt vatten - NAN tillredning - hur gör du? T