• Therese 790

Vaknar väldigt tidigt, i stort sett varje dag.

Har en son på snart 1,5år som vill upp innan kl 05 i stort sett varje dag. Spelar ingen roll om vi lägger honom kl 18 eller 21, han är ändå pigg tidigt på morgonen.

Vi har försökt att få det mörk i rummet så att han inte ska vakna av solljus men det hjälpte inte
    Vi har försökt att byta blöjan på natten för att han inte ska vakna av den
    Han är inte super hungrig när han vaknar heller

På vardagarna sover han ca 18 - 04.45  och ca 1h på dagen
    Helgerna 18.30 - 04.30 eller 05.00 och ca 3h (ett sov pass) på dagen

Ibland testar vi att ha honom uppe längre på helgerna men eftersom han ändå vill upp lika tidigt så brukar vi lägga honom vid 18 på kvällen eftersom han är trött då.  

Någon som har något tips på hur vi kan få honom att sova längre?  

• Svar på tråden Vaknar väldigt tidigt, i stort sett varje dag.
  • Zara10

Minska ner på dagsömnen , 3 h på helgen är ju väldigt mycket , varför lägga den så tidigt på kvällen ?

• Therese 790

Ja det är mycket med 3h, men å andra sidan så vill han ju upp lika tidigt i veckorna när han bara sovit 1h på dagen. Klurigt.

Vi lägger honom tidigt på kvällen eftersom han ändå vill upp tidigt om vi lägger honom senare. 

• Gurkan

Det är inte säkert att det alls hjälper att minska ner dagssömnen.
    Jag har en tvååring här hemma med som ska upp kl 5-6 oavsett om han somnat 19 eller 21 kvällen innan och oavsett om han sovit 15 minuter eller 2,5 timme under dagen. Snarare är det så att min son sover sämre om han sover lite på dagen.

vår son är som er, inte superhungrig, inte vaknar han för att blöjan är blöt utan det är helt enkelt hans rytm att vakna tidigt.
    Vi får gå och lägga oss tidigt med för det ska fungera. Sen tar vi vara på morgonen, slöare lite, äter god frukost och bara tar det lugnt.  

• Gurkan

Kan tillägga att dagsvilan på helgerna brukar bli längre med än de i veckorna. vår son går på förskolan och är ofta trött på helgerna efter en intensiv vecka på föris och han behöver helt enkelt få sova länge på dagarna.

• Therese 790

Gurkan - Ja jag håller med dig om att det inte verkar hjälpa om han sover mindre på dagen eller somnar senare. Det är väl bara att vänja sig Flört Jag hoppas det bli annorlunda när han blir äldre, så att han kan sova lite längre de gånger han varit uppe längre iaf! Glad

• Zara10

Finns eskimåolja på Apoteket som tydligen ska vara lite lugnande för barn , rekommenderas vid dålig nattsömn , kanske skulle kunna hjälpa i såna här fall oxå ! Det är omega 3 o 6 tror jag

• lövet2

Det hör till åldern att vara morgonpigg. Brukar vända efter något år. Under tiden kan jag tipsa om att utnyttja de soliga sommarmorgnarna! Ät frukost, och så går ni ut vid 6 på morgonen. Solen står lågt och ingen behöver vara rädd för att bränna sig. Lagom varmt också, så ni kan vara ute och ha kul i ett par timmar. Sedan kan han sova under de där jobbiga varma timmarna mitt på dagen!

• Natulcien

Men alltså...somnar han redan kl.18 så tycker jag inte att det är så konstigt om han vaknar runt 5-snåret. Då har han ju sovit i 11 timmar!
    Du skriver att det inte spelar någon roll om han somnar kl.21. Men har ni provat det mer än en enstaka kväll? Det kanske måste ske successivt att ni senarelägger nattningen sakta, men någon kvart i taget...?

• Wench85

Vi har det likadant, fast med en timme senare. Alltså sover vår nu 2-åriga son 1915-06, och har gjort så i något år.

När vi lägger honom senare är den enda effekten att han vaknar 06 och är sur och irriterad tills han sovit dagsluren (ca 1,5 h varje dag).

Lyckligtvis åker den ena föräldern till jobbet redan 0615, och den andra har sedan lugn mysmorgon och lämnar på dagis vid 08 ungefär. På helgerna går vi ofta ut och leker en stund redan vid 08.

Jag skulle dock tipsa om att testa att lägga barnet en timme senare under två veckors tid. Bestäm er för att fixa det, vad som än
    händer. Det funkade för oss att flytta fram hans insomnande en halvtimme på det sättet.

Sen vill jag även tipsa om att NJUTA av kvällstiden! Vi vuxna får umgås, äta, prata, vårda relation. Visst, det blir sällan sovmornar, men i alla familjer där barnen sover ex 2130-0830 är det nog sällan föräldrarna får umgås själva...

• W Goldberg

Min tjej var nog kring 5 år innan hon sov längre än till 5 på morgonen.
    Det var bara att acceptera. Inget man gjorde kunde ändra det.
    Efter femårsåldern började hon kunna sova till 6-6,30 som oftast. Vilken lyx det var.

Mao, det blir bättre, det kanske bara tar tid. 

• våreld

Min 1,5 åring har i perioder gått upp vid fem. Sov också 3 h dagtid. Nu märker vi att det räcker att sova 1,5 h dagtid och nu sover han fram till ca 6. Någonstans vid kl6 går smärtgränsen för när det är piss att gå upp. Jag håller tummarna för att han sakta börjar gå upp vid halv 7 eller sju. Sen har vi märkt att det inte är ngn idé att lägga honom före åtta, annars tar det bara tid att lägga. Hoppas att våra barn snart börjar sova längre på mornarna!

• Jennolinnea

Håller med Gurkan. Vår son funkar likadant och har alltid gjort. Enda effekten om man minskar dagssömnen eller lägger senare är dåligt humör och oroligare sömn. Nu vid snart 3 års ålder sover han dock oftast till 6. Det har successivt blivit bättre helt enkelt. Innan var vi alltid uppe vid 5. Tortyr för mig som är morgontrött så jag har verkligen provat allt men accepterat att det bara är att gilla läget och bita ihop.

• Lillafia

Jag har samma problem m 2åringen även om det varit lite bättre på sistone. Känns som de har en inbyggd väckarklocka. Tips som jag känner till är att sakta ändra mönster. Ex. Lägg 5-15 min senare varje kväll. Gör roliga aktiviteter på kvällen och gärna ute. På morgonen var gärna kvar i ett mörkt rum, ex lyssna på lugn musik eller sagor. Gör saker som får barnet att varva ner. Men det som fått oss att bryta mönstret lite granna är att vi vägrat ta upp honom ur spjälsängen utan legat brevid när han vaknat outvilad och han då somnat om efter 30-60 min. Men det är ju tack vare att han ännu inte klättrar ur spjälsängen men det verkar han vara på väg och göra... Så det är ju inget som kommer funka i längden.

• Butterscotch

Vår son vaknade vid femtiden de två första åren, oberoende av när han gick och lade sig. Det är bara att gilla läget och försöka sno åt sig en tupplur under dagen för att orka. Nu är han 2,5 och har börjat sova lite längre, ibland ända till klockan sju! Jag vågar inte säga att det är en ny rutin, men det lutar åt att det kan bli det i alla fall.

• Happymom

Min lilla 2-åring är likadan. Kan sover timme längre numer, dvs till 06.00. Det spelar ingen roll hur sent hon lägger sig eller om man drar ner dagsvilan. Däremot hur aktiv hon varit på dagen! Hon började vakna 04.30 varje morgon ett tag och då kände jag att det var dags för åtgärder. Efter massa trixande så kom jag fram till detta:

*utevistelse minst 1-2 h per dag (helst tre), gärna i terräng där hon får gå och springa själv. Variation är bäst. Skogen ibland, vattenpölar ibland...
    *ordentligt ös 1-2 h inomhus med musik, sång och dans (rekommenderar att söka på "Filmhatten" via Youtube). Det är lätt som förälder att hänga på.
    *träffa människor (hon blir alltid tröttare om vi t.ex hälsat på mormor/morfar, varit på Ikea, gått på Fjärilshuset/Skansen eller dylikt.
    *Ett varmt bad med mycket badleksaker, så att hon får göra av med ev energi som blivit över under dagen (själv brukar jag sitta bredvid med en bok och en kopp kvällste).

Talade även om detta för förskolan, att det är viktigt att hon verkligen får leka av sig och det funkar. Håller jag det verkligen, kan det t.o.m hända att man får sova till 08.00

Ett annat tips är att ha en TV i sovrummet. Sätt på Barbapappa eller Teletubbies (de flesta över 1 år blir trollbundna) och dra er i sängen 1 h till.

Mitt sista tips är att tänka på detta: Jag råkade en gång hamna på en blogg där en mor vars son drunknat i en vattenpöl när han var 18 månader. Hon skrev "Jag brukade drömma om att få sova längre än till kl 06. Nu skulle jag ge allt för att få se hans glada och pigga lilla ansikte varje morgon"... Den där meningen tänker jag alltid på när jag börjar känna att jag inte orkar... För fy f-n vad glad jag är att hon finns! Hon är så värd alla tidiga morgnar!

• Therese 790

Hej igen! Vi har nu lagt honom kl19 hela veckan och han har börjat sova längre! Första dagen vaknade han lika tidigt, andra dagen en kvart senare och igår sov han till 06.40.    Det känns så dumt att vi inte försökt i en hel vecka förut, vi har bara prövat någon kväll då och då. Tack för alla tipsen. Har inget emot att gå upp tidigt men är SKÖNT att slippa så gå 04.30 iaf för det känns lite för tidigt !

Svar på tråden Vaknar väldigt tidigt, i stort sett varje dag.