• DeadLikeMe

Idétorka! Snabb/enkel lunch till 2-åring?

Matlagning är inte min starka sida, och när det inte blir några rester över från gårdagen har jag svårt att få fart på fantasin. Någon som har bra förslag på en enkel lunch till en kräsen tjej på 2,5?  

Life is full of surprises, but never when you need one
  • Svar på tråden Idétorka! Snabb/enkel lunch till 2-åring?
  • Ramborg

Smörgås med smör och ost, och en rejäl klick turkyoghurt med skivad banan på.

42.
  • DeadLikeMe
    Ramborg skrev 2012-06-24 09:09:12 följande:
    Smörgås med smör och ost, och en rejäl klick turkyoghurt med skivad banan på.
    Det händer ofta att vi äter typ brunch eller "hotellfrukost" till lunch. Då serveras bröd/olika pålägg/ägg/fil/grönsaker/frukt i olika konstellationer. Dottern äter då lite av varje (hon älskar frukt och grönsaker). Men jag får lite dåligt samvete för att jag inte serverar lagad mat Obestämd 
  • DeadLikeMe
    Jojile skrev 2012-06-24 09:10:47 följande:
    Omelett?
    Åt vi alltid förr, men nu har tjejen fått för sig att omelett och korv inte längre går att äta...
  • chokladgroda

Hade ett extremt kräset aupair-barn som i princip bara åt kokt ris blandat med brynt köttfärs (saltad och pepprad svagt), purjolökpure och mjukost. Allt detta i en röra. Kanske inte världens nyttigaste men detta är snabbt och var en av hans tre maträtter

• Ramborg
    DeadLikeMe skrev 2012-06-24 09:21:55 följande:
    Det händer ofta att vi äter typ brunch eller "hotellfrukost" till lunch. Då serveras bröd/olika pålägg/ägg/fil/grönsaker/frukt i olika konstellationer. Dottern äter då lite av varje (hon älskar frukt och grönsaker). Men jag får lite dåligt samvete för att jag inte serverar lagad mat  

Man har olika matvanor i olika familjer. Här får man lagad mat en gång om dagen och det är på kvällen. Om man inte har någon rest i kylen man kan värma förstås. Men vi lagar inte mat två gånger om dagen.
    42.
  • DeadLikeMe
    Ramborg skrev 2012-06-24 09:31:35 följande:

Man har olika matvanor i olika familjer. Här får man lagad mat en gång om dagen och det är på kvällen. Om man inte har någon rest i kylen man kan värma förstås. Men vi lagar inte mat två gånger om dagen.

Är också uppväxt med ett lagat mål/dag, men känner mig ganska ensam i detta. Å andra sidan tror jag vår lunch är att föredra jämfört med ex korv och makaroner.

Kanske skulle skippa det dåliga samvetet ist, och äta rester när det finns Solig 
  • emmisss

Kokt pasta med pesto, älskar min 2åring!
    Mackaroner och fiskbullar i hummersås
    Plockmat, broccoli, majs, nuggets, tomat mm

• hannis

Pannkakor, blodpudding och fiskpinnar är vår kräsne sons favoritluncher. Orkar man inte steka pannkakor så är ugnspannkaka superlätt att göra.

• annca

Här var det ett tag enbart stuvade makaroner och bräckt falukorv som gällde. Möjligen köpekötbullar, men bara ibland. Och pulvermos gick alltid ner... :/
    Dottern gick alltid att få att äta pannkor/plättar/våfflor, men för sonen tog det ett tag innan detta gick hem.
    Klyftpotatis eller pommes med ketchup.

Barnfavoriter, men kanske inte alltid näringsmedvetna mammors favoriter...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
Svar på tråden Idétorka! Snabb/enkel lunch till 2-åring?