Min sambo äger huset sen tidigare, hur gör man?
Jag håller med ovanstående. Gift er.
Efter att ha läst familjerätt som del av min utbildning (jurist i sthlm) ser jag det som en självklarhet. Det är ett vattentätt system (om du så vill - dvs är smart nog att skriva äkt. förord med lämpligt innehåll) speciellt i jämförelse med sambolagen som är gallimatias.
Jag kan för mitt liv inte begripa varför människor skaffar barn kors och tvärs men är så emot att gifta sig i dagens samhälle. Äktenskapsförordet är gode mer pålitligt än samboavtal dessutom, pga. att det måste registreras. Ett äktenskapsförord som ligger i byrålådan blir det inget av. Det innebär att det inte "magiskt" kan försvinna som samboavtalen har en tendens att göra då förhållandet börjar knaka i fogarna. Givetvis kan du ju arkivera ditt samboavtal ex. på bank eller dyl, men jag antar ni läsare är klyftiga nog att förstå min poäng :)
Sambos och ägande är en riktigt härva som jag råder alla att hålla sig borta från, de enda som tjänar på sambos är advokaterna/juristerna som får fakturera er sedan när ni börjar bråka om varenda pinal (truth to be told).
Mvh