Inlägg från: Villvaliten |Visa alla inlägg
  • Villvaliten

Min sambo äger huset sen tidigare, hur gör man?

Hej TS,

Jag förstår din känsla trots att jag själv sitter i en tvärt om situation. Jag äger huset och vill inte "ge" min kille 50%, jag har ägt huset i 20 år och det skulle kännas fel.

Bekanta till oss har gjort en intressant sak... Alla här pratar om 50/50 ägande men det är inte tvunget.
    Dom gjorde som så att han gav henne 20% i gåva. Hon tog ett lån på banken och gav honom pengarna. Att han sen valde att investera dessa i huset är ju endast till hennes fördel. Vid en eventuell separation är det skrivet att huset ska värderas marknadsmässigt och han ska betala henne 20% av värdet.

Det verkar som om ni kommer att lägga en del pengar på huset, tex garage-bygget. (visst inte huset men kommer ju att tillhöra fastigheten) Kan ni kanske göra så att han ger dig 20% eller vad som ni kan vara lämpligt beroende på värdet, ett nytt lån tas med fastigheten som säkerhet och du betalar garaget samt att det nya lånet dras från din lön.

Sen måste jag ju även fråga, hur gör ni med lån (amorteringar + räntor) och övriga kostnader på fastigheten i nulläget???

Min sambo och jag gör så att jag står för alla kostnader, drift och underhåll på fastigheten och min sambo betalar driften av oss (mat, hygienartiklar o dylikt). Jag skulle ändå vilja komma på ett sätt som känns rätt för oss för att få in honom i huset.  

Svar på tråden Min sambo äger huset sen tidigare, hur gör man?