• Camilla0301

Bostadsbidrag med inneboende mamma?

Hej alla! Är det någon som vet vad som händer med bostadsbidraget om man får en inneboende? Min mamma kommer eventuellt flytta hem till mig tillfälligt, (vet inte hur länge) påverkas mitt bostadsbidrag då? Är ensamstående med två barn och får 1800 kr. Vi ska ej bli sambo utan hon blir mer som min inneboende, om det nu är någon skillnad rent ekonomiskt. Någon som vet?

• Svar på tråden Bostadsbidrag med inneboende mamma?
  • Stormorsan

Sambo kan du aldrig bli med din mamma eftersom definitionen på sambo är att man lever under äktenskapsliknande förhållanden.

• Camilla0301
    Stormorsan skrev 2012-06-24 15:19:19 följande:
    Sambo kan du aldrig bli med din mamma eftersom definitionen på sambo är att man lever under äktenskapsliknande förhållanden. 

Ja, precis som jag skrev; Vi ska ej bli sambo. Men har du svar på min fråga?
  • Ebba Caroline

Ja, det påverkas av att man har en inneboende. Du får ju lägre hyra och självklart lägre bostadsbidrag.

Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Camilla0301
    Ebba Caroline skrev 2012-06-24 22:08:38 följande:
    Ja, det påverkas av att man har en inneboende. Du får ju lägre hyra och självklart lägre bostadsbidrag.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!

Tack för svar! Jag var kanske lite otydlig. Hon kommer inte betala hyra till mig = jag får inte lägre hyra. Det är därför jag vill veta vad som händer med bidraget. Räknas en del bort från min hyra av Fk automatiskt för att någon bor hos mig? Tar de inte hänsyn till om hyra betalas eller inte av den inneboende?
  • Tutilure
    Camilla0301 skrev 2012-06-24 22:16:29 följande:
    Tack för svar! Jag var kanske lite otydlig. Hon kommer inte betala hyra till mig = jag får inte lägre hyra. Det är därför jag vill veta vad som händer med bidraget. Räknas en del bort från min hyra av Fk automatiskt för att någon bor hos mig? Tar de inte hänsyn till om hyra betalas eller inte av den inneboende?
    Troligen så får du lägre bostadsbidrag eftersom hushållet får en till vuxen med inkomst.
    Om man t.ex. har vuxna barn hemmaboende så räknas det också in, det borde vara samma med din mamma. 
    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Camilla0301

DIV>Troligen så får du lägre bostadsbidrag eftersom hushållet får en till vuxen med inkomst.Om man t.ex. har vuxna barn hemmaboende så räknas det också in, det borde vara samma med din mamma. 

[/quote] Ok, problemet ligger i att hon kommer ha en inkomst påca 4000 kr och därav anledningen att hon behöver flytta hem till mig en period. Jag vill givetvis hjälpa henne men får ofta själv vända på kronorna. Fördelen hade varit hjälp med barnen och hon slipper sin hyra. Men har inte ekonomisk möjlighet att själv förlora pengar. Får nog ringa och höra med Fk hur mycket det blir i sådana fall.
  • Tutilure
    Camilla0301 skrev 2012-06-24 22:27:36 följande:
    DIV>Troligen så får du lägre bostadsbidrag eftersom hushållet får en till vuxen med inkomst.Om man t.ex. har vuxna barn hemmaboende så räknas det också in, det borde vara samma med din mamma.  [/quote] Ok, problemet ligger i att hon kommer ha en inkomst påca 4000 kr och därav anledningen att hon behöver flytta hem till mig en period. Jag vill givetvis hjälpa henne men får ofta själv vända på kronorna. Fördelen hade varit hjälp med barnen och hon slipper sin hyra. Men har inte ekonomisk möjlighet att själv förlora pengar. Får nog ringa och höra med Fk hur mycket det blir i sådana fall.
    Ja, ring och kolla så att du får ett klart besked.
    Om din mamma inte skriver sig hos dig då? Eller måste hon det?
  • Camilla0301
    Tutilure skrev 2012-06-24 22:36:14 följande:

Ok, problemet ligger i att hon kommer ha en inkomst påca 4000 kr och därav anledningen att hon behöver flytta hem till mig en period. Jag vill givetvis hjälpa henne men får ofta själv vända på kronorna. Fördelen hade varit hjälp med barnen och hon slipper sin hyra. Men har inte ekonomisk möjlighet att själv förlora pengar. Får nog ringa och höra med Fk hur mycket det blir i sådana fall.
    Ja, ring och kolla så att du får ett klart besked.Om din mamma inte skriver sig hos dig då? Eller måste hon det?
    [/quote] Nja, hon måste ju vara skriven någonstans. Hon kommer säga upp sin lägenhet. Vill dessutom inte riskera att göra fel...
  • minst

jag skulle bli galen av att ha min mamma boende hos mig i mer än 2 v och ändå är hon världens bästa och jag älskar henne i massor. Har du verkligen tänkt igenom detta?

• Vildblomman

Jag hade en inneboende utan inkomst. Fkassan tog bort mitt bostadsbidrag. Och hon fick ingen soc för hon bodde med mig. Så om din mamma flyttar in förlorar du ditt bostadsbidrag.

• plastkotte

Du kommer få avdrag på ditt bostadsbidrag, min sambo räknas just nu som inneboende hos mig fast vi är sambo. Detta pgr av att han inte är registrerad hos försäkringskassan än för att han är engelsk. Han har dock svenskt personnr och bor här på heltid, han har dock inget fast jobb. Dom drar 1000 kr på mitt bostadsbidrag per månad pgr av detta. För dom räknar på att han ska betala endel av hyran trots att han inte har någon inkomst.

Svar på tråden Bostadsbidrag med inneboende mamma?