• Aria

Alla män har spermier (Läs viktigt)

Jag skriver denna tråd i hopp om att ge råd, hjälp och hopp till några par där ute som inte kan få egna barn pga att läkarna sagt att mannen saknar spermier. Jag gör det för att ingen ska behöva gå igenom det min familj gått igenom.....

för nio år sedan försökte min syster och hennes man skaffa barn, efter att ha försökt ett tag utan resultat sökte de hjälp och fick då veta att min systers man saknade spermier pga att han tidigare varit sjuk i tuberkulos.

De sökte hjälp privat och lämnade en massa tester med jämna mellan rum utan resultat. Maken valde då att genomgå operation för att se om det fanns några spermier i testikeln, detta vid två olika tillfällen utan resultat.
    De gav upp hoppet när vi fick reda på en ny teknik utomlands och min syster och hennes man åkte dit, läkaren där menade att ALLA män har spermier, det gäller bara att hitta dem och han GARANTERADE dem ett barn, mycket riktigt vid första försöket hittade de spermier för 5 inseminationer och min syster och hennes man är idag stolta föräldrar till en liten flicka :)

Jag skriver detta för att jag vet att läkare idag går efter socialstyrelsen riktlinjer när de säger att folk saknar spermier, tex har en man färre än x volymenheter per ml så säger de att han saknar spermier.
    Denna teknik de körde utomlands finns inte i Sverige...

Jag kan också upplysa om ett nytt EU direktiv från den 19 januari 2011 som ger medborgare rätt att i förskott ansöka om vård utomlands och då är även infertilitet inräknad som ett sådant tillstånd.....

Jag håller koll på tråden och svarar efter bästa förmåga för er som har funderingar etc....

• Svar på tråden Alla män har spermier (Läs viktigt)
  • hea
    PiOmiO skrev 2012-08-04 14:24:57 följande:
    Forsätt uppdatera ! =) Håller tummar och tår* 
    hea skrev 2012-08-05 08:53:48 följande:
    Hej, jag skriver under tråden "Är det någon mer som skall insemineras i september 12?" Du får gärna gå in där och läsa.
    Hej igen PiOmiO, har du hittat tråden, annars uppdaterar jag här också. Jag fick ägglossning tillslut men då var jag försent med stickorna och vi han inte till Danmark, så nu startar jag om med en ny kur Pergo på torsdag.

Hur går det för er, i er process?
  • PiOmiO
    hea skrev 2012-08-21 19:13:29 följande:
    Hej igen PiOmiO, har du hittat tråden, annars uppdaterar jag här också. Jag fick ägglossning tillslut men då var jag försent med stickorna och vi han inte till Danmark, så nu startar jag om med en ny kur Pergo på torsdag.

Hur går det för er, i er process?
    Hej! Nej jag hittade inte, är ganska ny på FL så har inte fattat hur jag gör ännu.
    Neeej va trist ! Det är så mkt som ska klaffa, och så ska man ha chans att bara åka så där också, väl inte helt lätt med jobb och allt. (mitt jobb skulle aldrig tolerera det)
    Vi har varit på informationsmöte nu i augusti, fått reda på att det blir äggplock v. 49 (första veckan i december, urs långt dit) men ser det som en tid att "förbereda" kroppen, så försöker lägga om kosten och motionera mer flitigt än jag tidigare gjort så går nog tiden snabbare, börjar med nässpray v. 44-45 så det är ju inte helt stilla fram till v. 49, händer lite längst vägen
    Alla sprutor och spray är inhandlade, och ligger bara här hemma och väntar på att bli använt, nu förstår jag varför vi ska vara glada över vårt hög kostnadsskydd i Sverige som de visserligen höjt, betalade 2200:- och egentligt pris var väl ca 6000kr
  • hea

Jag har kollat med facket vad jag har för rättigheter. De tyckte jag skulle ta semester för mina behandlingar. Men vi har rätt att sjukskriva oss du kan läsa om don rätt under Arbete och arbetssituation på www.barnlangtan.com Ja pengar kostar det. Blir det inget nu så väntar vi på kön på Sahlgrenska. Men det är jobbigt att vänta. Hoppas det går bra med förberedelserna

• PiOmiO
    hea skrev 2012-08-23 18:24:55 följande:
    Jag har kollat med facket vad jag har för rättigheter. De tyckte jag skulle ta semester för mina behandlingar. Men vi har rätt att sjukskriva oss du kan läsa om don rätt under Arbete och arbetssituation på www.barnlangtan.com Ja pengar kostar det. Blir det inget nu så väntar vi på kön på Sahlgrenska. Men det är jobbigt att vänta. Hoppas det går bra med förberedelserna
    Intressant läsning.! Hade ingen aning om att man kunde bli sjukskriven för det. I största möjliga mån försöker jag byta pass, jobbar mkt obekväm arbetstid som kväll och helg så ibland så är man ju ledig mitt i veckan. Nackdelen är när IVF kliniken skriver på sjukskrivningintyg så står det ju att det är påskrivet av IVF kliniken så vet chefen inte om det innan så vet dem de då... Jag har ingen fast anställning ännu, det är mkt därför jag inte berättat något ännu.
  • hea

PiOmiO hej igen, nu sitter vi äntligen i bilen på väg till Danmark Har inte sovit i natt, är så nervös.

• PiOmiO
    hea skrev 2012-09-07 06:41:17 följande:
    PiOmiO hej igen, nu sitter vi äntligen i bilen på väg till Danmark Har inte sovit i natt, är så nervös.
    Åh, va spännande ! Det förstår jag det att du inte sovit inatt, kör försiktigt En annan väntar och väntar, är ju helt beroende av "familjeliv" sidan läser allt jag kommer över, och tyvärr känns tiden mkt långsammare när man läser om alla andra som börjar spraya/spruta/har äggplock.. mm. men nu kommer jag ha mens om ca ngn vecka och NÄSTA mens ska jag börja spraya, (det kändes bra att säga=)
    Håller tummarna idag!
    Du kan ju skicka i mail till mig annars om du vill gå in lite närmare i ämnet, jag lyssnar gärna och stöttar =) Kram 
    Life is not fair; get used to it.
  • Veronica1

Hej!

Jag är ny här i tråden, men tycker att det var väldigt intressant läsning! Min man har gjort biopsi & dom hittade inga spermier, eller dom sa att spermierna aldrig kom till det stadium då de mognar. Vi har gjort 6 IVF med donerade spermier men utan resultat, så nu har vi gett upp!!! Vi tycker att det känns jätte jobbigt, men kostnaderna här i Sverige är så sjukt dyra. Vi kan för lite & vet inte vart vi ska vända oss om nånting!!! HJÄLPLÖSA Gråter.

• Veronica1

Hallå! Ingen som skriver i den här tråden???

• Aria

förlåt pga jobb och sjukdom har jag varit frånvarande i tråden, jag inväntar uppgifter om sjukhuset läkaren etc....

har ni direkta frågor så kontakta mig gärna privat, man ansöker om behandling utomlands i förhand hos försäkringskassan, er läkare ska hjälpa er med detta då det underlättar, jag ska se omjag hinner lägga upp länken till direktivet ikväll

mvh

• PiOmiO

Hej! Jo det var ett tag sedan man skrev i denna tråden!
    Aria - Hur går det för er!?
    Jag har började blogga för ca 1,5månad sedan.. Är mitt uppe i behandlingen nu, har sprayat i 2veckor, och mitten av nästa vecka börjar jag förmodligen med hormonsprutorna OM jag är nedreglerad (tog blodprov i dag) 

IVF-bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
Svar på tråden Alla män har spermier (Läs viktigt)