• Anonym (Ledsen mamma)

Är min 2,5 åring sen i utvecklingen?

Min son blir 3 i oktober, är alltså närmare 2,5 år.
    Han har ett stort ordförråd men kan inte alls tala rent. Vi i familjen förstår honom men många andra gör det inte. Det gäller inte alla ord men många av dom. Han pratar i längre meningar med upp till 5-6 ord i men inte alltid grammatiskt riktigt. Orden kanske inte alltid kommer i rätt följd osv. Han har inte heller börjat säga "jag" utan använder sitt eget namn. När jag jämför med mina vänners barn i samma ålder så känns det som att min son ligger efter. Han känns yngre i sinnet än många av mina vänners barn som är jämngamla.
    Deras barn frågar vad klockan är, vet veckodagar osv. Det har min son ingen koll på alls. Han avskyr att dansa och sjunga vilket alla barn tydligen måste älska. Han har aldrig sjungit en sång här hemma så som man hör alla andras barn göra.
    Dessutom är han långt i från blöjfri. Han vägrar potta och blir vansinnig bara vi nämner det. Vi har testat allt men inget fungerar. Han går gärna utan blöja men kissar på sig och bajsar på sig om och om igen trots att han tycker det är obehagligt. Vi har aldrig gjort någon grej av det utan uppmuntrat.

Nu börjar vissa i släkten och en del vänner påtala att han inte är blöjfri, att han måste lära sig prata ordentligt osv. Jag blir så himla ledsen och är så orolig att det ska vara ngt fel.
    Jag har hela tiden upplevt honom som en normal liten pojke men det kanske inte är så.

• Svar på tråden Är min 2,5 åring sen i utvecklingen?
  • Anonym

Jag jobbar på förskola och enligt min erfarenhet är de flesta barn mer likt ditt barn, än så som du beskriver dina vänners. Din son verkar helt normal tycker jag.

• La Lola

Låter faktiskt helt normalt tycker jag.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym skrev 2012-06-24 21:23:43 följande:
    Jag jobbar på förskola och enligt min erfarenhet är de flesta barn mer likt ditt barn, än så som du beskriver dina vänners. Din son verkar helt normal tycker jag.
    Tack för ditt svar. Jag har pratat med personalen på hans förskola och de säger att de upplever honom som helt normal. Jag avskyr att det ska jämföras hela tiden men jag gör det ju själv också. Min man och jag tycker ju att han utvecklas hela tiden och att talat förbättras för varje dag. Jag hoppas att det är så att mina vänner bara har ovanligt "smarta" barn. Blir bara så ledsen över alla kommentarer.
  • Anonym (olika=normalt)

Vår 2,5-åring är precis så som din. Hon är född i november 09 och pratar hyfsat begripligt för oss, men ganska obegripligt för främmande. Hon är inte blöjfri och kan verkligen inte klockan eller veckodagarna. Men hon kan många andra saker och det är lätt att glömma i jämförelsen med andra barn. Det blir så lätt att man fokuserar på vad ens egna barn inte kan, istället för vad dom faktiskt kan.

Sedan har man ju som förälder stor inverkan också, lägger man mycket vikt vid något så är det klart att de får mer övning och fortare blir duktiga på det om de är mogna för uppgiften. Men jag tänker verkligen inte träna mitt barn för att hon ska vara bättre än andras. Hon får göra det hon tycker är roligt oavsett om hon är bra på det eller inte. 

Hoppas folk i din närhet slutar kommentera ditt barn TS, alla är olika och olika är bra! Deras kommentarer säger mer om deras syn på barn än om ditt barn...    

• Min högsta önskan

Tycker inte alls han låter onormal!
    Har två grabbar, 5 och 3 år.
    Kan ju säga det att min femåring var sen i pratet, började prata rent vid 4 1/2 års ålder, inte så konstigt, eftersom han inte började prata förrän han var 2 1/2 ÅR!  Och nu vid fem har han bara några språkliga fel.
    Han slutade med blöja vid 3 1/2 års ålder, dagtid. Nattetid först i julas, en månad före sin femårsdag. Fast bajsa i blöja gjorde han ända fram tills bara en vecka sen. HAn var rädd för vad som skulle hända... Sen plötsligt en dag hann han inte ta på sej blöja, utan satte sej på pottan, ochså var den biten också avklarad. :)
    Min tre-åring är betydligt tidigare i pratet än femåringen, men han har fortfarande blöja han också.
    Visst sitter han på potta ibland och kissar, men inte så ofta som jag skulle vilja.
    Vad jag vill ha sagt med deta är att alla barn utvecklas på oika sätt!
    Ingenting kan väl kallas normalt när det handlar om barn. Det kommer tids nog ändå!
    Stresa inte på, utan låt det gå i barnets takt!  

Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • Anonym (pedagogen)

Jag skulle lita mer på pedagogernas åsikter än dina vänners, faktiskt.

Han låter inte TIDIG i sin utveckling, men det behöver ju inte vara nåt onormalt för det! Som pedagog kan jag intyga att typ inga 3-åringar kan klockan och veckodagarna kan de mest rabbla upp och de flesta kan inte dem heller.

• Acelise

Tycker du ska säga åt dina "vänner" som kommenterar (jag hoppas de inte gör det inför sonen....?!?!j att de ska sluta med det! Bli arg!

• Anonym (Ledsen mamma)

Tack för alla svar! Känner mig lite lugnare nu. Jag vet ju att alla barn utvecklas i olika takt och jag hade nog inte reagerat alls om det inte vore för att en del börjat påtala det. Häromdagen fick sonen en kommentar av farfar som jag såg gjorde honom ganska förvirrad. Och det gjorde mig väldigt ledsen. Sonen bad om en gaffel varpå farfar säger: När ska du lära dig prata svenska så man förstår vad du säger? Det är ofta såna små tjuvnyp. Sonens kusin är lika gammal men är så mycket mer för sig. Hon är blöjfri, nappfri och pratar rent vilket vi ständigt får höra.

• Anonym (Ledsen mamma)
    Acelise skrev 2012-06-24 21:44:23 följande:
    Tycker du ska säga åt dina "vänner" som kommenterar (jag hoppas de inte gör det inför sonen....?!?!j att de ska sluta med det! Bli arg!
    Det är ju det de gör tyvärr.
  • Acelise

Hur fan kan en farfar säga så?!

Markerade du? Såg sonen att du försvarade honom??

• Jelenas

Min son är visserligen 2 år och 4 månader men är lite lik din son. Han pratar massor men det är mycket obegripligt för den som inte vet.
    Ta en mening som " Breum bruem dandan oj" dvs Oj bilen ramlade. Han kan också verka yngre än sina jämnåriga kompisar, kan inte(har inte lust) att klä på sig själv osv osv.

Men däremot är han en fena på min Iphone, han sköter den helt själv och har ett slags system hur han ska hitta sina favoritklipp på Youtube. Det finns ett klipp som jag inte tycker om och har raderat flera ggr men han hittar på nåt sätt fram till det i alla fall. Han lägger själv till de klipp han tycker om på favoriter.
    Han har stenkoll på saker, lägger saker i storleksordning och snyggt uppradade osv osv så jag tror att han utvecklar annat först.

Däremot ska vi få en tid till logopeden, vi misstänker att han har lite dålig munmotorik.

Jag är ju självklart ingen expert men jag tror inte du behöver oroa dig och vad är det för vänner du har som klagar på att han inte är torr, han är ju bara 2.5.
    Vi har börjat lite smått med våran men det är ju långt i från klart. Alla barn är ju olika.

• Anonym (Ledsen mamma)
    Acelise skrev 2012-06-24 21:46:18 följande:
    Hur fan kan en farfar säga så?!

Markerade du? Såg sonen att du försvarade honom??
    Jag blev vansinnig, min man också.Vi har tagit upp det här förut och sagt att dom måste tänka på vad dom säger inför honom. Att han inte är dum och han hör allt som sägs. Jag fattar inte heller hur man kan säga så. Hans försvar var att han ju måste få säga om han inte förstår sa att vi kan tolka. Så illa pratar han verkligen inte och jag önskar att hans farfar kunde anstränga sig lite för att lyssna.
  • Anonym (Ledsen mamma)
    Jelenas skrev 2012-06-24 21:51:29 följande:
    Min son är visserligen 2 år och 4 månader men är lite lik din son. Han pratar massor men det är mycket obegripligt för den som inte vet.
    Ta en mening som " Breum bruem dandan oj" dvs Oj bilen ramlade. Han kan också verka yngre än sina jämnåriga kompisar, kan inte(har inte lust) att klä på sig själv osv osv.

Men däremot är han en fena på min Iphone, han sköter den helt själv och har ett slags system hur han ska hitta sina favoritklipp på Youtube. Det finns ett klipp som jag inte tycker om och har raderat flera ggr men han hittar på nåt sätt fram till det i alla fall. Han lägger själv till de klipp han tycker om på favoriter.
    Han har stenkoll på saker, lägger saker i storleksordning och snyggt uppradade osv osv så jag tror att han utvecklar annat först.

Däremot ska vi få en tid till logopeden, vi misstänker att han har lite dålig munmotorik.

Jag är ju självklart ingen expert men jag tror inte du behöver oroa dig och vad är det för vänner du har som klagar på att han inte är torr, han är ju bara 2.5.
    Vi har börjat lite smått med våran men det är ju långt i från klart. Alla barn är ju olika.
    Ja, min son är väldigt duktig på andra saker. Jag förstår ju att alla utvecklas i olika takt, det är bara så svår att stå emot kommentarer.
  • FebruariVals

Min son är snart 3 år och pratar inte rent. Jämför man med de andra i hans ålder i dagisgruppen pratar han väldigt orent. Jag fick själv gå till talpedagog och min sambo pratade som en jag-vet-inte-vad väldigt länge.
    Talet är också ärftligt.
    Tycker som flera skriver, att din son verkar vara ett alldeles utomordentligt normalt barn på 2½ år!

Sen finns det alltid superungar som är superungar och superföräldrar som önskar att deras barn är bäst såklart.

(En bekant ville ha ett begåvat barn och började traggla gångertabellen när ungen var 3 år. De ville att barnet skulle kunna den flytande av någon anledning. Nu är barnet 5 år och går på BUP pga att barnet vaknar på nätterna gallskrikandes gångertabellen i ren hysteri. Så kan det också gå...)

-Även om världen gick under imorgon skulle jag plantera ett äppelträd idag-
  • magelita80

Låter precis som min son. Han är också född okt 09. Min don är sen i talet. Jag tror iofs att det beror på att han har gigantiska hslsmandlar. Han är verkligen inte blöjfri, blir helt hysterisk så fort vi nämner pottan eller toan. Jag tror att en dem barn satsar på en sak som de blir väldigt duktiga på. Vår son är grym på pussel. Det var inget vi tänkte på förrän de på dagis sa att han lägger pussel som 4-5 åringar har svårt för. Igår köpte jag ett 50 bitars pussel till honom som han klarade av även om det tog en stund. Försök vara uppmärksamma på om det finns sak som er son är bra på och sedan utveckla det.

• Jelenas
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2012-06-24 21:58:01 följande:
    Ja, min son är väldigt duktig på andra saker. Jag förstår ju att alla utvecklas i olika takt, det är bara så svår att stå emot kommentarer.
    Ja det förstår jag. Hade också blivit det men som tur är *peppar peppar* så har jag sluppit det. :D
  • Anonym (folk, alltså!)

Men alltså... Min dotter är född i november -09. Hon frågar vad klockan är ibland, men hon har inte en susning om vad det betyder - hon bara härmas. Hon kan veckodagarna, men bara som en rabbelramsa för att de sjunger en sång om veckan på förskolan (och hon gillar att sjunga). Det betyder liksom ingenting. Hon säger "jag" om sig själv, men det är förmodligen för att jag alltid har sagt "du" om henne och "jag" om mig själv, i stället för att använda namnet och "mamma". Det är ju en inlärningsgrej. Det här är alltså inget - haha, din unge är visst sen, titta vad min kan! utan snarare att ja, min unge kan vissa av grejorna du tar upp, men det säger alls inget om hennes eller ditt barns utveckling. Mitt barn är inte smartare än ditt, eller tidigare utvecklat, bara för att hon kan rabbla veckodagarna.

Så som någon annan sa - din son verkar inte vara tidig, men definitivt inte sen heller. Och frågan är hur tidiga vännernas barn är, eller om du bara ser sånt de kan som inte din son kan, utan att tänka på det omvända.

Och pottan... Min dotter är lite halv-EC:ad, och har haft potta sen hon föddes. Hon är fortfarande inte blöjfri. Hon var i det närmaste blöjfri i några månader innan hon fyllde ett, men sen vände det, och det var blöjan som gällde igen. Det är ju bara att hänga med.

Problemet är ju inte din son, eller du. Problemet är omgivningen. Farfars kommentar är ju rent av elak. Om man inte förstår vad barnet säger så säger man just det. "Förlåt, men jag förstod inte riktigt. Kan du säga det igen?" Grrr!

• LilaRos

Min stora är 2,5 och kan en massa ord, sätter ihop typ "pappa bil" typ den nivån... Många av orden är väldigt orena, ganska många av dom kan han bara utan att veta vad de betyder. MEN han förstår långa meningar, börjar hajja "i morgon", hoppar jämnfota osv. De flesta barn jag träffar i samma ålder pratar bättre, 3-4 ords meningar till flytande. Men vad gör det? Alla är olika och min son lär sig också det så småningom, hans utveckling går frammåt!

Svar på tråden Är min 2,5 åring sen i utvecklingen?